Hej!

Jag bor i en lya, olyckligtvis så byggdes det en restaurang i granhuset för 2 år sen, dennes fläkt går mig på nerverna, jag mår skit av att höra denna fläkt 7 dagar i vackan från till 21,10 på kvällanra,Det luktar matos i hela området också. Resten av dem som bor här är gamlingar o ingen som hör fläkten., den unga tjej som är min granne känner killar som äger resturangen så hennes röst får jag nog inte heller på min sida.

Jag har för 1 år sedan klagat till kommunen, nu är det uträtt och jag har fått avslag ang störande ljudet eftersom man anser att det inte stör tillräckligt, eller rättare sagt värdena är nog inte höga nog för att det skall klassas som störande :-/

(Matoset är en annan femma och det är ännu inte färdighanterat)

Till saken. Det var en ganska oerfaren ung tjej från kommunen här hos mig, hon lyssnade med örat och tycket att ljudet knappt hördes. Ljudet är ett bakgrunsfljud, ett forsande ljud som är mkt störande, det brummar i "våg-ljud". På balkongen hörs det mkt bättre. Men att jag störs hemma är värst. Stör mig att kommuntjejen viftar bort det så enkelt. Hon kan ju ha rätt, att det måste verkligen låte jättehögt för att det skall gå att bygga ett case på det hela.

Jag har överklagat. Enligt kommunen så skulle dem ha överklagen, kommunen i sin tur skickar den till länsstyreslsen. Fick av tjejen på kommunen höra att länsstyrelsen kommer sedan rådfråga kommunen om vad de anser. Då är man ju på ruta ett igen!! Fungerar det på dessa sätt? Då finns det ju ingen idé att överklaga om kommunen ändå får sitt ord i överklagan, eller?!

I min överklagen så skrev jag att jag vill att kommunen gör en korrekt proffesionell ljusmätning med utrusning, inte med en oerfarans persons hörsel. Fast jag tror inte jag kommer komma någon vart. Det kostar 15-20,000kr att anlita en firma som skall göra denna ljudmätning och det kommer kommunen inte betala/anlita om de själva inte anser att det behövs. ...om inte länsstyreslsen kan kräva det av kommunen(?)

Någon som vet mer?

Kontakta hyresgästföreningen om det är en hyreslägenhet.

Är det en bostadsrätt så kan alltid styrlesen där kontaktas. Frågan är om inte ett isolerande extra glas i ditt fönster skulle lösa problemen med ljud inomhus. Jag tror det är billigare att installera än att göra en ljudmätning.

Överklagningsförfarandet är korrekt, men länsrätten måste gå igenom ditt överklagande och beakta att allt gått till enligt bestämmelser och lagar. Inte sällan brukar de komma fram till att så inte har skett, och ge den klagande rätt.

tack för svar.

Jag bor i bostadsrätt. Föreningen agerar inte för jag har meddelat ordförande för mkt länge sedan utan svar. Tog tag i saken med egna händer.

Får hålla tummarna på att kommunen kostar på sig en mätning och att värden är överstigande.

Annars blir det att fixa ett till glas - men detta är komplicerat och dyrt! Jag har speciella mkt stora fönster bygda 1952, med spörjs o dubbla bågar. de tål förmodligen inte mer vikt heller så ett till glas kan bli på gärnsen. Det måste fräsas in nya spår i bågarna för nytt fönster om man skall göra det på snyggaste sätt. Sätta in fönsterkasetter är inte aktuellt.

Nog om detta med fönster, det är inte jag skall skall isolera min bostad det är resturangen som skall isolera sin fläkt!!
Det låter olidligt när man befinner sig på balkongen eller öppnar ett fönster!!

Klockrent fall hur kommunen inte vågar ta tag i krångliga fall.

Mätningarna skall inte kommunen göra, utan de skall ålägga Restaurangen att mäta bullert som fläktarna skapar. Detta gör du genoma att vända dig till Miljökontoret. Du skall få ett beslut utav dem om de tänker ålägga dem detta eller inte. Du har rätt att kräva ett beslut, vilket du skall få på papper. (Du kan gärna pika med att du behöver ett överklagningsbart beslut du kan gå vidare med till länsstyrelsen).

Därefter tar du även upp eventuell matos, även detta till miljökontoret. Restaurangen kommer att åläggas att utreda detta. Får du ett beslut att de inte tänker göra det så är det bara att överklaga.

Det är viktigt att du skriver detta till kommunen via vanlig post, då Diarie-förs allting och det går inte att "tappas bort" så som mail kan göras, eller telefonsamtal som aldrig hänt.

STÅ PÅ DIG, du vinner detta, men räkna med att det tar tid! (kolla även vad detaljplanen säger om ditt hyreshus/kvarter). Kanske får de inte bedriva en verksamhet där? :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.