harry73
Dottern fick en telefon (samsung j3)+ abonnemang (tre) i födelsedagspresent.
Telefonen stänger av sig själv hela tiden och startar om. Det händer minst en gång per dag.
Så vi lämnade in telefonen för reperation och fick den tillbaka efter typ en vecka. De hade installerad om telefonen och inget mer.
Jag misstänker att det är rätt vanligt att man gör så som första försök, så inget negativt om det, tyvärr hjälpte det inte för problemet fanns kvar. För drygg en vecka sen lämnade vi in telefonen igen i Trebutiken. Innan vi åkte till butiken tog dottern ut simkort och minneskort. När hon därefter satt på telefonen igen fick den ett konstigt bild och den låste sig.
I butiken gick jag och säljaren igenom telefonen och konstaterade inga yttre skador. Detta registrerades på inlämningformulär+ att han fyllde i att telefonen stängdes av och att det var ett gammalt problem och att telefonen hade hängt sig.

Efter en vecka fick jag svar från reperationsverkstad där de meddelade att det inte var garanti för att det finns en skada på displayn och att jag har 3 val
1 betala 1770kr för reperation
2 betala 350kr och får telefonen tillbaka
3 betala 250kr och lämna telefonen hos dom.

Telefonen är 2 månader gammal så jag borde stå rätt så stark med tanke på reklamationsrätten men behöver ha lite input för bästa tillvägagångasätt.

Du har ett starkt case som du bör vinna, kontakta din kommuns konsumentvägledare så hjälper de dig att gå vidare.

Fanimej snudd på utpressning. Troligen teknikern som haft sönder displayen och nu försöker få över skulden på er. En skada på displayen är knappast orsak till att den hänger sig.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Har lite bildbevis att lägga till
Först inlämningsbeviset. Jag och säljaren ser inga synliga skador
Svensk orderbekräftelse, serviceavtal för Galaxy J3, reklamation, garantiinformation, kunduppgifter dolda, dokument från 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan verkstans svar
Skärmdump av SMS-konversation, informerar om ej garantiäckt produkt, hänvisar till webbsida för lösning.
Skapa konto

Och deras valmöjligheter. (Allt kostar pengar)
Skärmbild av kundservice-meddelande om kostnadsförslag för reparation och valmöjligheter för en skadad produkt.
Skapa konto
Skärmbild av kundservice-meddelande om kostnadsförslag för reparation och valmöjligheter för en skadad produkt.
Skapa konto

Och till slut bilder på displayn (verkstans bevismaterial)
Bild på föremålets yta med två markerade skador och röda pilar som pekar på dem.
Skapa konto
Mörk skärmdisplay med en synlig skada uppmärkt med en röd pil i övre vänstra hörnet.
Skapa konto

Är skadan så där uppenbar utan att butiken upptäckte den så fanns den inte vid inlämnandet enligt min åsikt. Står ingen kommentar om detta är jag säker på att ARN kommer att dömma till er fördel.

Tycker du skall be att få tala med butiksansvarige, eller nån på 3´s kundtjänst. Det minsta man kan kräva är ju att nån i butiken upptäcker detta vid kontroll innan enheten skickas in och i så fall hänvisa till hemförsäkringen för direkt reparation.

Eftersom det har gått mindre än 6 månader så måste 3 bevisa att ni skadat skärmen och finns ingen notis om detta i felanmälan får de skylla sig själv !

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Jag har haft kontakt med kundservice ( fick i för sig ett bra bemötande) och han tog kontakt med rätt avdelning som sen hänvisade till verkstans bedömning. Så nu blir brev eller epost som gäller för min del.
Det är reklamationsrätt inom ett halvt år så bevisläget ligger hos Tre.
Tre har i butiken redan bedömt att det inte fanns sprickor i skärmen
Telefonen har varit inne för reparation tidigare

Vi fick telefonen gratis vid abo med 12 månaders bindningstid. Så jag funderar om jag kan ha följande strategi:
Om Tre inte reparerar eller ersätter telefonen vill jag hävda att det är kontraktsbrott och vill jag avsluta abonnemanget utan hänsyn till bindningstid eller uppsägningstid. Därefter vill jag bestrida alla fakturor utöver en rimlig slutfakturan.
Då sitter jag på pengarna och behöver Tre dra det till tingsrätten för att få sina pengar. Eftersom det är ett småmål blir risken för mig begränsad.
Vad säger experterna?

Bästa svaret

Jag tycker att det är en rätt bra strategi. Om du häver har du enligt 33 § även rätt till skadestånd om "täckningsköpet" är dyrare (d.v.s. helhetsupplägget är sämre) än vad du fick från Tre. Det kan ju vara bra att informera Tre om som lite lagom påtryckning.

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
Jag hade svarat ungefär såhär:

"Eftersom någon skada inte fanns vid inlämningstillfället, i vart fall inte någon som jag hade orsakat, uppmanar jag er att inom X dagar återkomma med bevis som styrker att telefonen har en sådan skada som jag ansvarar för enligt konsumentköplagen.

Om något sådant underlag inte inkommer inom ovan angiven tid förutsätter jag att telefonen lagas utan kostnad för mig samt att ni ger mig rimlig kompensation för att ni fördröjt reparationsärendet utan grund vilket fått till följd att jag varit utan telefefon. [Här hade jag försökt förhandla mig till lite extrautrustning eller några månader kostnadsfritt abonnemang.]

Om jag inte får svar senast den [infoga datum] kommer jag att häva köpet och, för det fall det blir aktuellt, kräva Tre på ersättning enligt 33 § konsumentköplagen om mitt täckningsköp blir dyrare."

• Gilla
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
harry73
Tack Plåthuset. Bra med lite texter jag kan använda.
I övrigt fick vi en lånetelefon av Trebutiken, så kompensation för fördröjd reparation får vi redan med den. Det blir intressant att se när de vill ha tillbaka lånetelefonen.

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
hsd
Du har köpt, via abonnemang, telefon (defekt från begynnelsen) av Tre och de har lejt ut reparationen till någon serviceverkstad som i sin tur nekar garanti på grund av skador som uppstått efter inlämning och då ska Tre ersätta telefonen
Jag hade ringt Tre och begärt en ny telefon

O
Man kan fundera på om dessa mikroskopiska sprickor har någon som helst betydelse för funktionen? Med största sannolikhet inte. Hade de skyllt på vattenskada så hade jag köpt deras resonemang. Jag har svårt att tänka mig att verkstadens resonemang inte skulle hålla i rätten.

En skada på displayen kan mycket väl orsaka att en telefon hänger, startar om sig eller ej ens går igång det beror helt på hur skadan har uppkommit.

I ditt fall så har den varit inlämnad tidigare för att touchen inte fungerade samt att telefonen stängde av sig, ett av felen har de inte löst, de brukar ha rätt till 3 försök att reparera varan lyckas de ej så har du rätt till att få varan utbytt.
Det som talar till din fördel är att butiken kontrollerade telefonen innan den skickades in vilket även noterades.

Du bör då ej heller belastas för skadan om den uppkommit under transporten eller eller på verkstaden är en möjlighet, men som sagt den var konstaterad felfri när den skickades iväg.
Detta är nu något mellan återförsäljaren och verkstaden.

Angående skadan så tycker jag det mest ser ut som repor, något som hör till normalt slitage.

Att hävda kontraktsbrott blir nog svårt, då de sålt ett abonnemang och en telefon, en telefon kan gå sönder under bindningstiden och ej gå på garanti, abonnemanget löper på ändå enligt kontrakt så där har du nog inte så mycket att hämta.

Det du ska reklamera är produkten vilket du också gjort, som sagt den konstaterade ej ha yttre åverkan innan den skickades iväg och det är ditt kort du ska spela.

Är ganska säker på att du går vinnande ut detta.

hsd skrev:
Du har köpt, via abonnemang, telefon (defekt från begynnelsen) av Tre och de har lejt ut reparationen till någon serviceverkstad som i sin tur nekar garanti på grund av skador som uppstått efter inlämning och då ska Tre ersätta telefonen
Jag hade ringt Tre och begärt en ny telefon
Tre som alla andra operatörer lejer inte ut reparation till valfritt företag. Serviceverkstaden reparerar på uppdrag av respektive tillverkare betrf garanti reparationer, rätt vanligt att en firma har hand om flera märken.

Redigerat:
hsd
Tre reparerar inte, de vidarebefordrar till en serviceverkstad

harry73
Verkstaden är datrepair.de och jag vet ej om de jobbar åt tre eller åt samsung, men de har kontakt med mig och tre kundservice, så på något sätt är tre inblandad

harry73 skrev:
Verkstaden är datrepair.de och jag vet ej om de jobbar åt tre eller åt samsung, men de har kontakt med mig och tre kundservice, så på något sätt är tre inblandad

Tre är återförsäljaren, dom du köpt telefonen av.
Det är också till återförsäljaren som du reklamerar vara vilket du också gjort.

Det här låter som ett ärende jag hade med ett annat fabrikat på telefon förra sommaren (via en annan butik/operatör också). Först slutade "muteknappen" att fungera under tiden den hade garanti kvar, jag lämnade in den på butiken och det var inget snack - dom gav mig direkt en rekonditionerad telefon i utbyte. Denna skulle vara i nyskick enligt butiken ifråga.

Dock började den direkt visa på problem med touchskärmen som helt enkelt vägrade att fungera ibland.

Jag återvände någon dag senare till butiken efter att ha återställt telefonen på deras uppmaning (vilket inte hjälpte). Lämnade in den och fick hämta ut den igen en vecka senare då dom sa att det gick inte att reproducera något fel. Dock började den jäklas med skärmen redan samma kväll.

Åter till butiken och nu krånglade skärmen medan jag var i butiken så säljaren där kunde se hur det yttrade sig. Lämnade återigen in telefonen och dom skickade den till deras serviceverkstad. Återigen började dom tjafsa om att felet inte gick att reproducera, när jag stod på mig och påpekade att deras butikspersonal hade noterat att den krånglat när jag lämnade in den ändrade dom sig helt plötsligt till att (citat) "Då telefonen är skadad, täcks den ej av XXX's (tillverkarens) garanti" (slut citat).

Jag lyckades till slut få en annan rekonditionerad telefon i utbyte men det tog flera månader(!) och krävde att jag var in till deras lokala butik säkert 5-6 gånger under tiden och att telefonen skickades fram och tillbaka ett otal gånger. Bland annat var serviceverkstaden "tvungen" att skicka tillbaka den till butiken för att jag skulle göra en formell reklamation på ärendet, allt butiken sen gjorde var att ta upp den ur försändelsen och skicka in den direkt till samma serviceverkstad(!) efter visst knappande i deras datorsystem.

Jag fick hela tiden känslan av att man bara försökte förhala det hela och att man skulle lessna på proceduren och ge upp... Så stå på dig!

/Rikard

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.