15 459 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Säljaren ej flyttstädat!
Hej!
Köpt och betalat ett hus idag med tillträde och nycklar idag. Bostaden upptäckte till vår stora besvikelse ej var flyttstädad. Den var riktigt skitig idag fredag vilket gör att vi inte kan börja flytta in grejer idag som planerat. Det står i köpekontraktet som vi och säljaren signerat att bostaden på tillträdesdagen ska vara VÄL RENGJORD. Vi har fått anlita städfirma akut till imorgon för en kostnad på 4000 kr. En kostnad som vi inte vet om säljaren kommer att acceptera, det verkar inte så.
Säljaren har konsekvent varit onåbar idag, har dock skrivit lite sms där han inte verkar fatta vad hans skyldigheter är. Han erbjuder att en städfirma nästa vecka "dammsuger och dammtorkar".
Till råga på allt är övriga byggnader på tomten inte tömda på möbler och prylar, det finns skräp kvar på tomten och en gödseldeponi, (betonglåda med tre kanter) är inte tömd enligt muntlig överenskommelse.
Vad ska vi göra om vi inte kommer överens?? Gäller inte det som står i kontraktet eller är vi blåögda?
Detta tar så mycket energi och vi är så ledsna för att inte kunde få glädja oss åt att börja flytta in idag utan behöva hålla på och bråka med en idiot till säljare.
Tacksam svar.
Pernilla
Köpt och betalat ett hus idag med tillträde och nycklar idag. Bostaden upptäckte till vår stora besvikelse ej var flyttstädad. Den var riktigt skitig idag fredag vilket gör att vi inte kan börja flytta in grejer idag som planerat. Det står i köpekontraktet som vi och säljaren signerat att bostaden på tillträdesdagen ska vara VÄL RENGJORD. Vi har fått anlita städfirma akut till imorgon för en kostnad på 4000 kr. En kostnad som vi inte vet om säljaren kommer att acceptera, det verkar inte så.
Säljaren har konsekvent varit onåbar idag, har dock skrivit lite sms där han inte verkar fatta vad hans skyldigheter är. Han erbjuder att en städfirma nästa vecka "dammsuger och dammtorkar".
Till råga på allt är övriga byggnader på tomten inte tömda på möbler och prylar, det finns skräp kvar på tomten och en gödseldeponi, (betonglåda med tre kanter) är inte tömd enligt muntlig överenskommelse.
Vad ska vi göra om vi inte kommer överens?? Gäller inte det som står i kontraktet eller är vi blåögda?
Detta tar så mycket energi och vi är så ledsna för att inte kunde få glädja oss åt att börja flytta in idag utan behöva hålla på och bråka med en idiot till säljare.
Tacksam svar.
Pernilla
Var mycket noga med att fotodokumentera ALLT i huset Vad avser städningen, så ni i efterhand kan påvisa behovet. Be även städarna göra lite anteckningar eller så så att de kan backa upp vad ni säger längre fram. Annars kommer de inte ihåg.
Fixa det som behöver fixas och skicka räkningen till säljaren. Var noga med fotodokumentation. Vägrar säljaren så ta hjälp av fogden. Vägrar han fortfarande så kan ni gå till tinget.
Tråkigt att det ska behöva vara sådär.
Fixa det som behöver fixas och skicka räkningen till säljaren. Var noga med fotodokumentation. Vägrar säljaren så ta hjälp av fogden. Vägrar han fortfarande så kan ni gå till tinget.
Tråkigt att det ska behöva vara sådär.
Redigerat:
Detta är inte mitt område alls, men vänd dig till mäklaren han borde upplysa säljaren och dig om vad som gäller.
Men vad jag har förstått så har köparen (du) rätt att ta in firma för att städa som säljaren får bekosta. Sedan kika i kontraktet, de lösöre som finns på tomten på tillträdesdagen tillfaller dig som köpare TROR JAG. Om inget annat är överenskommet…. men som sagt jag kan ha fel.
Men vad jag har förstått så har köparen (du) rätt att ta in firma för att städa som säljaren får bekosta. Sedan kika i kontraktet, de lösöre som finns på tomten på tillträdesdagen tillfaller dig som köpare TROR JAG. Om inget annat är överenskommet…. men som sagt jag kan ha fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Du kommer att vinna om du kräver pengar för städningen av säljaren, men som sagt dokumentera noga. bevis är A och O.
Iom. att du skulle flytta in nu, så har du givetvis rätt att ta in en firma som debiterar viss jourersättning, att säljaren ev. kan fixa en annan firma till lägre pris om en vecka duger inte.
Du kan troligen begära in offerter på vad det kostar att tömma komplementbyggnaderna och kräva säljaren på ersättning för det också. OM du har akut behov av någon av komplementbyggnaderna så gäller samma sak där, du bör kunna vinna om du akut anlitar någon för att tömma.
Gödsel förvaringen kan vara lite knepigare. Troligen har du rätt att få ersättning för att tömma den också, men iom. att det är en normal anordning för en lantbruksbyggnad (som jag antar att det handlar om här) så är det inte självklart att det kan ses som sopor/skräp. Å andra sidan så kan det finnas ett visst värde i gödslet, så jag antar att en bonde kan ta hand om det gratis, eller tom. betala lite för det.
Iom. att du skulle flytta in nu, så har du givetvis rätt att ta in en firma som debiterar viss jourersättning, att säljaren ev. kan fixa en annan firma till lägre pris om en vecka duger inte.
Du kan troligen begära in offerter på vad det kostar att tömma komplementbyggnaderna och kräva säljaren på ersättning för det också. OM du har akut behov av någon av komplementbyggnaderna så gäller samma sak där, du bör kunna vinna om du akut anlitar någon för att tömma.
Gödsel förvaringen kan vara lite knepigare. Troligen har du rätt att få ersättning för att tömma den också, men iom. att det är en normal anordning för en lantbruksbyggnad (som jag antar att det handlar om här) så är det inte självklart att det kan ses som sopor/skräp. Å andra sidan så kan det finnas ett visst värde i gödslet, så jag antar att en bonde kan ta hand om det gratis, eller tom. betala lite för det.
Om det inte är flyttstädat när man ska flytta in så ska man klaga till säljaren, som måste få chansen att rätta till felet.
Hur det ligger till i det här fallet borde vara en bedömningsfråga, men om denne har fått veta att städningen inte är gjord och erbjuder dammsugning nästa vecka, så tycker jag att det låter som att säljaren fått chansen att vidta rättelse men har sagt nej till det.
Grejor som är kvarlämnade har ni rätt att göra er av med. Jag tror också att ni har rätt att göra er av med dem på säljarens bekostnad.
Jag föreslår att ni kontaktar mäklaren och dokumenterar noga. Det bästa vore om säljaren godtar att betala städfirman.
Lawline-länk.
Hur det ligger till i det här fallet borde vara en bedömningsfråga, men om denne har fått veta att städningen inte är gjord och erbjuder dammsugning nästa vecka, så tycker jag att det låter som att säljaren fått chansen att vidta rättelse men har sagt nej till det.
Grejor som är kvarlämnade har ni rätt att göra er av med. Jag tror också att ni har rätt att göra er av med dem på säljarens bekostnad.
Jag föreslår att ni kontaktar mäklaren och dokumenterar noga. Det bästa vore om säljaren godtar att betala städfirman.
Lawline-länk.
Det här med att säljarens kvarlämnade saker automatisk tillfaller köparen vill jag minnas är en myt, det finns inget stöd för det i lagen och man ska vara försiktigt att bara slänga eller "ta ägande" över dylika saker. Detta har varit uppe här på byggahus förr.
Jag hade nog kontaktat kronofogden och begärt särskild handräckning med ett interimistiskt beslut, skrev om det i en annan tråd igår kväll
då kan man ju försöka få med innehållet i gödseldeponin i det också. Argumentet bör vara innehållet i kylskåpet eller sopkärlen är lika lite köparens nya egendom som innehållet i gödseldeponin... 
Kolla på kronofogdens hemsida under länkarna "Vill få betalt" --> "Hjälp med annat än betalning" --> "Handräckning"
Och jo, fogden är utomordentligt korkad faktiskt som tror att folk som vill ha hjälp med annat än betalning börjar med att klicka på länken "Vill få betalt"
Jag hade nog kontaktat kronofogden och begärt särskild handräckning med ett interimistiskt beslut, skrev om det i en annan tråd igår kväll
Kolla på kronofogdens hemsida under länkarna "Vill få betalt" --> "Hjälp med annat än betalning" --> "Handräckning"
Och jo, fogden är utomordentligt korkad faktiskt som tror att folk som vill ha hjälp med annat än betalning börjar med att klicka på länken "Vill få betalt"
Tack alla. Nu är städfirman där och städar idag lördag och vi betalar dem så länge. Om ett kontrakt har betyder något borde det inte vara några problem att få säljaren att betala. Han vill iof bara betala mellanskillnaden mot vad hans städfirma skulle ta i nästa vecka. Han tror att han kan diktera reglerna
Verkar vara en jobbig människa att hantera, det får bli Kronofogd eller jurist på honom verkar det som. Jajaj, nu flyttar vi iallafall in i huset på landet. Har inte tid med att bråka med idioter egentligen.
Du har rätt att få ersättning för allt ifrån säljaren.PernillaC skrev:Tack alla. Nu är städfirman där och städar idag lördag och vi betalar dem så länge. Om ett kontrakt har betyder något borde det inte vara några problem att få säljaren att betala. Han vill iof bara betala mellanskillnaden mot vad hans städfirma skulle ta i nästa vecka. Han tror att han kan diktera reglernaVerkar vara en jobbig människa att hantera, det får bli Kronofogd eller jurist på honom verkar det som. Jajaj, nu flyttar vi iallafall in i huset på landet. Har inte tid med att bråka med idioter egentligen.
Problemet är som sagt ifall han vägrar. Då måste du först ställa kravet skriftligt, sen gå via kronofogde, och om säljaren där bestrider så gör inte kronokalle något förrän tingsrättsdom finns. Då måste du stämma säljaren.
Har du en lämplig mängd bevis, (allt som kommer från säljaren och bekräftar "felet" är mycket värt, så spara all er kommunikation), så bör du vinna detta ganska lätt i domstol. Men det är ju samtidigt lite jobbigt att hålla på och lägga tid på detta.
Och glöm inte att detta går som småmål, ingen av parterna får ersättning av den andra för advokatkostnader osv. Eller jo, max en timme juridisk rådgivning = ca 1200:- kan förlorande part bli tvungen att ersätta. Så du måste driva rubbet själv, obetalt, om du inte i praktiken ska gå med dunderförlust även vid vunnet mål.
Jobbigt nog har du rätt, men det mest optimala du kan uppnå är nog att jämka med säljaren. Du vill ha 4000 kr, han vill betala lite mindre än så, vad hans städfirma tar. Kan du få någonstans däremellan utan att behöva gå vidare är det nog gynnsamt.
Beror mest på hur jobbigt han tycker det är att få ett kravbrev, och därefter från kronofogde. Många tycker det är jobbigt, men en del ser det som sin vanliga modus operandi.
Beror mest på hur jobbigt han tycker det är att få ett kravbrev, och därefter från kronofogde. Många tycker det är jobbigt, men en del ser det som sin vanliga modus operandi.
Helt svart och vitt är ju inte detta. Ni som köpare har en skyldighet att begränsa er egen skada (och därmed säljarens skadeståndsskyldighet). Om ni stod där med flyttgubbar som stampade och skulle kosta ställtid för att ni inte kunde flytta in var det helt rätt att anlita städfirma akut eftersom alternativkostnaden hade blivit högre. Om ni hade kunnat vänta med att flytta in utan att drabbas av några extra kostnader så skulle ni givit säljaren en skälig frist att rätta sitt avtalsbrott. Det är alltså inte möjligt att ge något klart svar på den kostnadsfrågan utan att veta mer, men det lutar såklart åt att ni har rätt till ersättning.
När det gäller kvarlämnad egendom bör ni först och främst titta i avtalet som, om det är gjort rätt, innehåller en klausul som beskriver hur kvarlämnad egendom ska hanteras. Standard är att köparen ska ge säljaren en frist att hämta egendomen, om så inte görs kan köparen tillägna sig egendomen eller forsla bort den på säljarens bekostnad. Det är, generellt sett, absolut inte tillåtet att bara slänga prylarna det första man gör.
När det gäller kvarlämnad egendom bör ni först och främst titta i avtalet som, om det är gjort rätt, innehåller en klausul som beskriver hur kvarlämnad egendom ska hanteras. Standard är att köparen ska ge säljaren en frist att hämta egendomen, om så inte görs kan köparen tillägna sig egendomen eller forsla bort den på säljarens bekostnad. Det är, generellt sett, absolut inte tillåtet att bara slänga prylarna det första man gör.
Klicka här för att svara