Hej

Utförde ett jobb i våras till en kund. Allt gick som planerat utom att fakturan ej blev betald.
Kunden har ringt flera gånger och sagt att det var banken som gjort fel, missförstånd med sambon om vem som skulle betala osv.

Pengar har fortfarande ej kommit in och jag ringde kronofogden som glatt meddelada att personen hade skulder på ett antal miljoner och mina chanser att få ut några pengar var mycket små.

Nu är frågan, kan jag åka dit och hämta materialet? Det handlar om bla en skorstenshuv.
Det kommer läcka in vatten, men är det verkligen mitt problem? Jag anser att den är min då ingen betalning erlagts men man vet ju aldrig hur juridikens vägar slingrar sig.

Känns som jag bara vill jävlas då kunden ljugit mig rakt upp i ansiktet om betalningen.

Huset är uppenbarligen inte skrivet på den jag har haft kontakt med utan dennnes sambo. Kan jag kräva sombon på betalning?

Jag vet naturligtvis att jag skulle gjort en kreditkoll innan och har lärt mig det!

Är det bara att se som läropengar? Handlar om ca 20 000 kr så är ju ingen jättesumma, men för mig är det en principsak att man gör rätt för sig.

Hjälp uppskattas enormt

Du kan inte åka och hämta tillbaka det du satt upp, begär hjälp av kronofogden och begär honom så småningom i personlig konkurs. Pengarna kan du nog känna dig blåst på men tillfredsställelsen att han kommer att synas i pressen som konkursad lindrar ju lite och kan kanske varna någon annan.

• Gilla
D09
  • Laddar…
elmont skrev:
Du kan inte åka och hämta tillbaka det du satt upp, begär hjälp av kronofogden och begär honom så småningom i personlig konkurs. Pengarna kan du nog känna dig blåst på men tillfredsställelsen att han kommer att synas i pressen som konkursad lindrar ju lite och kan kanske varna någon annan.
Antog att jag inte kunde hämta tillbaka grejerna, sjukt egentligen.

Kronofogden sa att det kostar 600 kr/år att bevaka ärendet men att staten får sina pengar först så jag lär ej få en spänn.

Hade varit väldigt tillfredställande att se det i tidningen men vill gärna bli tillfredställd fortare, tips välkomnas om någon har en ide hur man kan hämnas lite smått: Inget olagligt!

Pengarna kommer jag aldrig se men vore skönt om man kunde jävlas med idioten

Det du kan göra är väl att skicka räkningen till sambon, med motivering att det är hens hus. Antagligen får du väl en bestridan tillbaka, men du kan ju fortsätta och dra det vidare via kronofogde till tingsrätt. Kanske lever de på att sambon är prickfri och tycker att det är jobbigt.

hantverkare1 skrev:
Hade varit väldigt tillfredställande att se det i tidningen men vill gärna bli tillfredställd fortare, tips välkomnas om någon har en ide hur man kan hämnas lite smått: Inget olagligt!
Dina sista två ord gör nog att följande faller... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17100238.ab :cool::eek:

kindvall skrev:
Det du kan göra är väl att skicka räkningen till sambon, med motivering att det är hens hus. Antagligen får du väl en bestridan tillbaka, men du kan ju fortsätta och dra det vidare via kronofogde till tingsrätt. Kanske lever de på att sambon är prickfri och tycker att det är jobbigt.
Tror att det får bli så, men skulle gärna vilja veta om det håller juridiskt.

Alfredo skrev:
Dina sista två ord gör nog att följande faller... [länk] :cool::eek:
Klockrent!

Krilleman
Alla dessa "lagliga" kreditföretagen som köper fakturor då? Hur gör dom? Vilka regler har dom för köp av fakturor?

Personligen har jag ingen aning, men det kan kanske vara ett alternativ beroende på vilka normer dom följer!?

krilleman_215 skrev:
Alla dessa "lagliga" kreditföretagen som köper fakturor då? Hur gör dom? Vilka regler har dom för köp av fakturor?

Personligen har jag ingen aning, men det kan kanske vara ett alternativ beroende på vilka normer dom följer!?
Har du något exempel?
Eller menar du typ mc klubb-inkasso, i så fall är det ej intressant

De lagliga köper inte hur som helst. De gör massa kontroller innan de köper något. Finns bet. anm. så går det ej

Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Hej

...klipp...
Pengar har fortfarande ej kommit in och jag ringde kronofogden som glatt meddelada att personen hade skulder på ett antal miljoner och mina chanser att få ut några pengar var mycket små.

Nu är frågan, kan jag åka dit och hämta materialet? Det handlar om bla en skorstenshuv.
Det kommer läcka in vatten, men är det verkligen mitt problem? Jag anser att den är min då ingen betalning erlagts men man vet ju aldrig hur juridikens vägar slingrar sig.

Känns som jag bara vill jävlas då kunden ljugit mig rakt upp i ansiktet om betalningen.

Huset är uppenbarligen inte skrivet på den jag har haft kontakt med utan dennnes sambo. Kan jag kräva sombon på betalning?
Hej.
För det första är detta ett forum för konsumenter, så egentligen bör du dryfta dina problem i något hantverkarforum. :|

Men, du kan inte åka och hämta materialet. Vill dom och orkar dom dra det tilltaget hela vägen via anmälan till tingsrätt så åker du dit så det visslar om'et.

Jag misstänker att det är beställaren av jobbet som är avtalspart och den enda man kan klämma åt. Försök finna stöd för att sambon också är avtalspart, så har du en öppning där.
Jag antar att dom anses solidariskt ansvariga i så fall, dvs den som har något (pengar/egendom) får helt enkelt lov att pynta eller bli utmätt.
Har denna sambo varit närvarande vid det hela, när du tittat på jobbet, utfört det osv.
Som ägare och tillsammans med en viss grad av närvaro kan det kanske bedömas som att denna också är beställare, juridiskt sett. Jag vet inte här, se det som bollplanksfunderingar.

Ja det hela är tråkigt, även om jag ganska ofta skäller på hantverkare så vet jag att det även finns skitkassa kunder.
Ni hantverkare har som regel en ganska bra sits, iom att de flesta som beställer jobb också har både inkomster och egendom som garanterar betalt, bara ni sköter allt OK från er sida.
Men det här är ju ett fall som faller mellan stolarna.

Krilleman
Nej, inte av typen MC-klubb, det finns flera svenska företag som sysslar med detta. Jag såg något avsnitt ur Uppdrag Granskning då det framkom att en av dessa var oseriösa. (Skräll?)

Googla fakturaköp!

Edit: Danielandresson hade mer kött på benen!

Och Mikaels tanke på konsument vs företag och detta forum är ju helt riktigt! ;)

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hej.
För det första är detta ett forum för konsumenter, så egentligen bör du dryfta dina problem i något hantverkarforum. :|

Men, du kan inte åka och hämta materialet. Vill dom och orkar dom dra det tilltaget hela vägen via anmälan till tingsrätt så åker du dit så det visslar om'et.

Jag misstänker att det är beställaren av jobbet som är avtalspart och den enda man kan klämma åt. Försök finna stöd för att sambon också är avtalspart, så har du en öppning där.
Jag antar att dom anses solidariskt ansvariga i så fall, dvs den som har något (pengar/egendom) får helt enkelt lov att pynta eller bli utmätt.
Har denna sambo varit närvarande vid det hela, när du tittat på jobbet, utfört det osv.
Som ägare och tillsammans med en viss grad av närvaro kan det kanske bedömas som att denna också är beställare, juridiskt sett. Jag vet inte här, se det som bollplanksfunderingar.

Ja det hela är tråkigt, även om jag ganska ofta skäller på hantverkare så vet jag att det även finns skitkassa kunder.
Ni hantverkare har som regel en ganska bra sits, iom att de flesta som beställer jobb också har både inkomster och egendom som garanterar betalt, bara ni sköter allt OK från er sida.
Men det här är ju ett fall som faller mellan stolarna.
Jag vet att detta är ett konsumentforum men tänkte att det finns en massa kunnigt folk här som har koll på hus och hem.
Tänkte dessutom att om jag ibland svarar på frågor ur mitt perspektiv som hantverkare kanske jag kan få ställa en liten fråga också ur mitt perspektiv.

Vill någon mod ta bort hela tråden så får han/hon/den/det göra det.

• Gilla
Hummingbird och 4 till
  • Laddar…
...jag skulle nog åka dit en kväll vid middagstid, fälla upp stegen mot taket och börja klättra mot huven etc. Det kanske gör att betalningsviljan ökar även om du inte tar prylarna med dig, förutsatt att dom är hemma förstås...

Mikael_L
Jag tror som Mathias, att förutom den möjliga lilla chansen att få sambon delaktig i köpet/beställningen och därigenom betalningsskyldig så är det att vara jobbig, på, påstridig aningens "hotfull"* osv. Små nålstick under en lång tid som gör att dom till slut betalar för att "bli av med dig".

*med hotfull menar jag inte givetvis inte att hota i egentlig mening, utan att det ska kännas som att du plötsligt är på väg att demontera allt eller att du aldrig kommer anse jobbet slutfört och därmed kommer dyka upp där vilken midsommarafton som helst för "att fortsätta". ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.