2 416 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Bestridan av faktura har nu blivit Intrum Justita
Ett inkassobolag eller kronofogde får inte driva vidare en fordran som är tvistig, alltså efter att du bestridit den. De får nämligen inte värdera riktigheten i fordran, utan dess berättigande skall då fastställas av tingsrätten först.
Troligen tar företaget en rövare och hoppas du blir rädd och betalar när kravet istället kommer från ett inkassobolag. Att fordran redan är tvistig/att du bestridit den vet inkassobolaget givetvis inte om. Än. Därför skall du - precis som redan sagts - snarast bestrida likadant till inkassobolaget också. Skicka gärna rek med mottagningsbevis, så vet du att det kommit fram.
Då går bollen tillbaka till företaget, som antingen får dra det till tingsrätten för att få fordrans riktighet fastställd eller ta ett snack med dig för att försöka komma överens. Vad gäller Tingsrättsbiten så har konsumenten tolkningsföreträde där, vilket innebär att företaget i praktiken måste kunna motbevisa att din version av det muntliga avtalet inte är riktig. Det är den enkla versionen, i praktiken kan det ofta bli lite mer invecklade diskussioner och värderingar om vem som sade hur om vad.
Var gärna beredd - om du inte redan räknat på det - att ha summan klar som fakturan borde varit på och nedskrivet varför/hur du kommit fram till det. Det är ju inte frågan om att du inte skall betala alls, utan bara betala det du anser ni kom överens om. Ofta går det smidigare att få accept om denna summa finns svart på vitt, och inte bara ett "nej". Likaså skall du vara beredd att betala in denna summa. Men kanske inte göra det redan nu. För då står du med faktura på fel belopp, och om du tänkt göra ROT-avdrag o.s.v. vet jag inte riktigt hur det blir. Hmmm......
Troligen tar företaget en rövare och hoppas du blir rädd och betalar när kravet istället kommer från ett inkassobolag. Att fordran redan är tvistig/att du bestridit den vet inkassobolaget givetvis inte om. Än. Därför skall du - precis som redan sagts - snarast bestrida likadant till inkassobolaget också. Skicka gärna rek med mottagningsbevis, så vet du att det kommit fram.
Då går bollen tillbaka till företaget, som antingen får dra det till tingsrätten för att få fordrans riktighet fastställd eller ta ett snack med dig för att försöka komma överens. Vad gäller Tingsrättsbiten så har konsumenten tolkningsföreträde där, vilket innebär att företaget i praktiken måste kunna motbevisa att din version av det muntliga avtalet inte är riktig. Det är den enkla versionen, i praktiken kan det ofta bli lite mer invecklade diskussioner och värderingar om vem som sade hur om vad.
Var gärna beredd - om du inte redan räknat på det - att ha summan klar som fakturan borde varit på och nedskrivet varför/hur du kommit fram till det. Det är ju inte frågan om att du inte skall betala alls, utan bara betala det du anser ni kom överens om. Ofta går det smidigare att få accept om denna summa finns svart på vitt, och inte bara ett "nej". Likaså skall du vara beredd att betala in denna summa. Men kanske inte göra det redan nu. För då står du med faktura på fel belopp, och om du tänkt göra ROT-avdrag o.s.v. vet jag inte riktigt hur det blir. Hmmm......
Tack för svaret.
Det stog med två telenummer på betalningspåminnelsen som gick till företaget man skulle ringa vid frågor. Jag ringde och undra vad som hände och de svarade att de skickar alla sina påminnelser via IJ och sa också att i och med att jag ringt dem nu och bestridit muntligt och tidigare även skriftligt, så skulle den jag pratade med kontakta nån högre uppsatt person som skulle ringa mig angående detta.
Anser ni att jag kan avvvakta detta samtal eller skulle ni bestridit påminnelsen ändå, kostar ju inte så mycket och kan ju inte skada?
Fakturan är inte stor, bara på några tusen, dock ett par tusen för stor.
Yttterliggare ett problem jag har är att när de åtgärdat saker har de förstört mycket annat för oss, tryckmärken i trappa, lamellskena mm, så egentligen tycker jag att de kunnat skita i den räkningen.
Sen är detta en faktura från underentreprenören till Totalentreprenören så det är lite komplicerat. Skadorna som underentreprenören gjort som jag tycker man kan kvitta mot räkningen måste man kanske ta mot TE?
Mvh
Det stog med två telenummer på betalningspåminnelsen som gick till företaget man skulle ringa vid frågor. Jag ringde och undra vad som hände och de svarade att de skickar alla sina påminnelser via IJ och sa också att i och med att jag ringt dem nu och bestridit muntligt och tidigare även skriftligt, så skulle den jag pratade med kontakta nån högre uppsatt person som skulle ringa mig angående detta.
Anser ni att jag kan avvvakta detta samtal eller skulle ni bestridit påminnelsen ändå, kostar ju inte så mycket och kan ju inte skada?
Fakturan är inte stor, bara på några tusen, dock ett par tusen för stor.
Yttterliggare ett problem jag har är att när de åtgärdat saker har de förstört mycket annat för oss, tryckmärken i trappa, lamellskena mm, så egentligen tycker jag att de kunnat skita i den räkningen.
Sen är detta en faktura från underentreprenören till Totalentreprenören så det är lite komplicerat. Skadorna som underentreprenören gjort som jag tycker man kan kvitta mot räkningen måste man kanske ta mot TE?
Mvh
Som sagt - bestrid skriftligt till IJ !
Många företag säljer sina fordringar till inkassobolag eller låter dem helt sköta just betalningspåminnelser o.s.v. Problemet är att det ofta fortfarande är företaget som står som kontakt om man har frågor på fakturan/påminnelsen, vilket kan invagga en i tron att det är fordringsägaren man har kontaktat. Så, har du fått en betalningspåminnelse från ett inkassoföretag så är det också detta som skall ha ditt bestridande. Och hellre skicka ett för mycket än ett för lite.
Bara det faktum att du får en betalningspåminnelse från IJ trorts att du redan bestridigt skriftligt till företaget, visar ju på att det inte räcker. Företaget vet säkert också att inkassobolaget inte får driva vidare om det finns ett bestridande, så de har säkert inte vidarebefordrat ditt bestridande. Och det är klart att de inte tycker du behöver bestrida en gång till, för om du inte skickar något till inkassobolaget får de aldrig reda på att fordran är tvistig och kan fortsätta driva in den.
Värdera gärna de skador de åsamkat och ha med dessa "yrkande" i ett brev till företaget. Du har inget att förlora på att dels fakturan skall vara på rätt belopp i första hand, dels ställa motkrav på ersättning för tillfixning av de skador de åsamkat. Att du sedan antagligen inte kommer få något av företaget är en annan sak....
Många företag säljer sina fordringar till inkassobolag eller låter dem helt sköta just betalningspåminnelser o.s.v. Problemet är att det ofta fortfarande är företaget som står som kontakt om man har frågor på fakturan/påminnelsen, vilket kan invagga en i tron att det är fordringsägaren man har kontaktat. Så, har du fått en betalningspåminnelse från ett inkassoföretag så är det också detta som skall ha ditt bestridande. Och hellre skicka ett för mycket än ett för lite.
Bara det faktum att du får en betalningspåminnelse från IJ trorts att du redan bestridigt skriftligt till företaget, visar ju på att det inte räcker. Företaget vet säkert också att inkassobolaget inte får driva vidare om det finns ett bestridande, så de har säkert inte vidarebefordrat ditt bestridande. Och det är klart att de inte tycker du behöver bestrida en gång till, för om du inte skickar något till inkassobolaget får de aldrig reda på att fordran är tvistig och kan fortsätta driva in den.
Värdera gärna de skador de åsamkat och ha med dessa "yrkande" i ett brev till företaget. Du har inget att förlora på att dels fakturan skall vara på rätt belopp i första hand, dels ställa motkrav på ersättning för tillfixning av de skador de åsamkat. Att du sedan antagligen inte kommer få något av företaget är en annan sak....
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bestridande faktura
Juridik -
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bestridande av faktura
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rotavdrag vid bestridande av faktura
Juridik -
Firma var här 17 februari för åtgärdsplan radon, får åtgärdsplan och faktura först nu?
Juridik