32 338 läst ·
131 svar
32k läst
131 svar
Min tomt är grannens rättighet....
Sida 1 av 9
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är lååångt. Den som inte orkar läsa kan hoppa ner på "Problemet" istället ;-).
Bakgrund
Sedan snart tio år har vi ett äldre par som grannar åt ena hållet, där tyvärr s.a.s. hissen inte går ända upp. Åldern tar även ut sin rätt mer och mer, vilket gör att redan speciella personliga egenskaper blir alltmer påtagliga. Mycket ältas och inbillas, och efter någon veckas ältande kan något de sett ha inneburit något helt annat. Det finns häpnadsväckande saker som de inbillat sig som jag skulle kunna fylla hela forumet med, men det skall jag inte göra.
De är högre stående än alla andra mänskliga arter och anser sig ha rättighet att göra som de vill, medan andra skall göra som de vill. Om inte annat som vördnad för deras ålder.....
Ganska snart efter inflyttandet fick de för sig att vi var dumma. En anledning var nog att de skulle göra en utbyggnad för länge sedan, som ingen hade med att göra. Först började de t.o.m. bygga utan bygglov. Men kommunen tyckte annorlunda, och eftersom det låg nära tomtgräns borde grannen höra med oss. Då denne inte gjorde det tog kommunen kontakt med oss, och vi godkände bygget (trots att vi såg att de inte följde ritningarna).
Första veckan var gubben tacksam mot oss, och bad t.o.m. om ursäkt för sin frus avvisande beteende (hon står för huset). men efter en vecka hade ältandet ändrat händelseförloppet så att vi hade lagt oss i och försökt sätta käppar i hjulet. Denna (inbillade) version har sedan snart 8 år dragits upp varje gång jag talar med grannen.
Vi har en gemensam spireahäck i tomtgräns. Grannen ville emellertid slippa se oss, så de försökte först få lov att bygga en 19m lång "berlinmur". Gick givetvis inte igenom, och vi föreslog att vi kunde byta ut häcken mot något högre istället . Eftersom våra grannar inte befattar sig med lägre stående arter och samhällsklasser var det dock uteslutet att göra något tillsammans med oss. Exakt halva spireahäcken tillintetgjordes, och upp kom en lång blomlåda med tujahäck, några dm in på deras tomt.
Långt senare kom också en fortsättning på denna häck upp, till att börja med planterad inte i tomtgräns, utan lite inne på vår tomt. Inte ens när kommunen varit där och sagt till dem flyttades häcken frivilligt. Det var vårt fel att de behövde ha en häck där, och då var det inte mer än rätt att den tog vår tomt i anspråk.
Strax innan avskärmningen grävdes också prydnadsbuskarna i tomtgränsen upp och flyttades in till dem, och en del av våra marktäckare (upp till en meter in på vår tomt) hämtades också, med avslöjande hål i marken som följd.
Bl.a. häckarna är så placerade att de inte kan skötas inifrån deras tomt. De står t.o.m. så nära att de måste klippas väldigt osymmetriskt för att inte vräka sig över vår tomt och kväva vår växtlighet. En häckstump står dessutom på hälleberget, och för att rensa där måste de utnyttja stödmurar och annat vid vår garageuppfart. Det har dessutom vräkts på mer jord precis i tomtgräns i desperation för att rädda den häckstumpen, jord som efter lite regnande hamnar på vår mur/sten.
Problemet
Grannen anser sig ha rätt att utnyttja min tomt för att vårda sina häckar. Givetvis utan att fråga. För några veckor sedan var de inne med stegar och ansade sin höga häck. Dels har jag kameraövervakning, dels finns det andra grannar som iakttar och rapporterar. Dessutom var det tydliga spår på gräsmattan efter stege och klipp. Nu häromdagen hade de även rensat häcken på hälleberget med mer nedrasad jord som följd. Vi är ju på jobbet på dagarna, och det är då de huserar fritt.
Grannen förnekar inte att de använder vår tomt, så det är inte det saken handlar om. Jag är däremot innerligt trött på detta "hunsande", och har sagt till grannen på skarpen att de skall fråga om lov innan de kliver in på vår tomt i fortsättningen. Men det hjälper inte. De är ju fullständigt övertygade om att det är deras rättighet !
Vad skall jag göra ? Jag är trött, kränkt och egentligen rätt förbannad. Polisanmäla för hemfridsbrott ? Visst har jag bevis. Men vad hjälper det ? Polisen lär inte prioritera det hela, och dessutom hjälper det inte om det så kom ett utslag från HD till dem - grannarna är så bortom verklighetens regler att de anser sig stå över alla myndigheter också. Dessutom skulle jag bara gå och ha ont i magen. Kanske inte för dem, men det finns två söner med i bilden som är fostrade i samma anda. Och som inte är över 80 och "harmlösa"....
Sätta upp elstängsel ? Tycker nog inte mina barn om. Dessutom är jag inte riktigt lagd åt det hållet, även om jag tycker måttet är rågat för länge sedan.
Ligga lågt tills paret flyttar till hemmet ? Det mest troliga just nu (om ni inte har andra förslag). Fast det är segt virke i gubben.
Vart jag vill komma är att grannarna skall - anpassat till de sinnen och referenser de har i behåll - begripa att det inte är lämpligt att beträda min tomt. Trodde i min enfald att det skulle hjälpa om de förstod att de kom med på bild. Men icke.
För mig är det inte ens roligt att fixa i trädgården längre. Bara att se spåren efter grannarna när man kommer hem efter jobbet och vetskapen att de varit där, är kränkande. Men jag ger aldrig upp.....
Edit: För den som inte redan förstått det så är dialogalternativet uttömt. Jag har försökt prata med några som inte lyssnar i snart 10 år. Förslag åt det mer radikala hållet som round-up i deras trädgård en mörk natt eller dynamit är jag heller inte betjänt av
.
Bakgrund
Sedan snart tio år har vi ett äldre par som grannar åt ena hållet, där tyvärr s.a.s. hissen inte går ända upp. Åldern tar även ut sin rätt mer och mer, vilket gör att redan speciella personliga egenskaper blir alltmer påtagliga. Mycket ältas och inbillas, och efter någon veckas ältande kan något de sett ha inneburit något helt annat. Det finns häpnadsväckande saker som de inbillat sig som jag skulle kunna fylla hela forumet med, men det skall jag inte göra.
De är högre stående än alla andra mänskliga arter och anser sig ha rättighet att göra som de vill, medan andra skall göra som de vill. Om inte annat som vördnad för deras ålder.....
Ganska snart efter inflyttandet fick de för sig att vi var dumma. En anledning var nog att de skulle göra en utbyggnad för länge sedan, som ingen hade med att göra. Först började de t.o.m. bygga utan bygglov. Men kommunen tyckte annorlunda, och eftersom det låg nära tomtgräns borde grannen höra med oss. Då denne inte gjorde det tog kommunen kontakt med oss, och vi godkände bygget (trots att vi såg att de inte följde ritningarna).
Första veckan var gubben tacksam mot oss, och bad t.o.m. om ursäkt för sin frus avvisande beteende (hon står för huset). men efter en vecka hade ältandet ändrat händelseförloppet så att vi hade lagt oss i och försökt sätta käppar i hjulet. Denna (inbillade) version har sedan snart 8 år dragits upp varje gång jag talar med grannen.
Vi har en gemensam spireahäck i tomtgräns. Grannen ville emellertid slippa se oss, så de försökte först få lov att bygga en 19m lång "berlinmur". Gick givetvis inte igenom, och vi föreslog att vi kunde byta ut häcken mot något högre istället . Eftersom våra grannar inte befattar sig med lägre stående arter och samhällsklasser var det dock uteslutet att göra något tillsammans med oss. Exakt halva spireahäcken tillintetgjordes, och upp kom en lång blomlåda med tujahäck, några dm in på deras tomt.
Långt senare kom också en fortsättning på denna häck upp, till att börja med planterad inte i tomtgräns, utan lite inne på vår tomt. Inte ens när kommunen varit där och sagt till dem flyttades häcken frivilligt. Det var vårt fel att de behövde ha en häck där, och då var det inte mer än rätt att den tog vår tomt i anspråk.
Strax innan avskärmningen grävdes också prydnadsbuskarna i tomtgränsen upp och flyttades in till dem, och en del av våra marktäckare (upp till en meter in på vår tomt) hämtades också, med avslöjande hål i marken som följd.
Bl.a. häckarna är så placerade att de inte kan skötas inifrån deras tomt. De står t.o.m. så nära att de måste klippas väldigt osymmetriskt för att inte vräka sig över vår tomt och kväva vår växtlighet. En häckstump står dessutom på hälleberget, och för att rensa där måste de utnyttja stödmurar och annat vid vår garageuppfart. Det har dessutom vräkts på mer jord precis i tomtgräns i desperation för att rädda den häckstumpen, jord som efter lite regnande hamnar på vår mur/sten.
Problemet
Grannen anser sig ha rätt att utnyttja min tomt för att vårda sina häckar. Givetvis utan att fråga. För några veckor sedan var de inne med stegar och ansade sin höga häck. Dels har jag kameraövervakning, dels finns det andra grannar som iakttar och rapporterar. Dessutom var det tydliga spår på gräsmattan efter stege och klipp. Nu häromdagen hade de även rensat häcken på hälleberget med mer nedrasad jord som följd. Vi är ju på jobbet på dagarna, och det är då de huserar fritt.
Grannen förnekar inte att de använder vår tomt, så det är inte det saken handlar om. Jag är däremot innerligt trött på detta "hunsande", och har sagt till grannen på skarpen att de skall fråga om lov innan de kliver in på vår tomt i fortsättningen. Men det hjälper inte. De är ju fullständigt övertygade om att det är deras rättighet !
Vad skall jag göra ? Jag är trött, kränkt och egentligen rätt förbannad. Polisanmäla för hemfridsbrott ? Visst har jag bevis. Men vad hjälper det ? Polisen lär inte prioritera det hela, och dessutom hjälper det inte om det så kom ett utslag från HD till dem - grannarna är så bortom verklighetens regler att de anser sig stå över alla myndigheter också. Dessutom skulle jag bara gå och ha ont i magen. Kanske inte för dem, men det finns två söner med i bilden som är fostrade i samma anda. Och som inte är över 80 och "harmlösa"....
Sätta upp elstängsel ? Tycker nog inte mina barn om. Dessutom är jag inte riktigt lagd åt det hållet, även om jag tycker måttet är rågat för länge sedan.
Ligga lågt tills paret flyttar till hemmet ? Det mest troliga just nu (om ni inte har andra förslag). Fast det är segt virke i gubben.
Vart jag vill komma är att grannarna skall - anpassat till de sinnen och referenser de har i behåll - begripa att det inte är lämpligt att beträda min tomt. Trodde i min enfald att det skulle hjälpa om de förstod att de kom med på bild. Men icke.
För mig är det inte ens roligt att fixa i trädgården längre. Bara att se spåren efter grannarna när man kommer hem efter jobbet och vetskapen att de varit där, är kränkande. Men jag ger aldrig upp.....
Edit: För den som inte redan förstått det så är dialogalternativet uttömt. Jag har försökt prata med några som inte lyssnar i snart 10 år. Förslag åt det mer radikala hållet som round-up i deras trädgård en mörk natt eller dynamit är jag heller inte betjänt av
Redigerat:
1. Sätt upp en skylt på vilken det står "tillträde förbjutet" samt en som det står "kameraövervakning". Spela dessutom in ett samtal där du informerar om skylten samt vad det innebär.
2. Filma hela händelseförloppet
3. Skicka en räkning på det belopp det kostar att gräva igen hål efter stegar, dvs. 20 kr plus 100 kr i faktureringsavgift, betalas senast inom 1 dag. 500 kr påminnelseavgift samt 17,5% ränta på hela beloppet.
De kommer att bestrida till tingsrätten, men då du har bevis på att de har varit på din gård och du uttryckligen har förbjudit detta finns det stora möjligheter att få irriterande rätt.
Ovanstående tips kommer att leda till trevliga fikakvällar med dina övriga grannar samt även en och annan kall pilsner (under förutsättning att alla har samma problem med grannen som du...)
2. Filma hela händelseförloppet
3. Skicka en räkning på det belopp det kostar att gräva igen hål efter stegar, dvs. 20 kr plus 100 kr i faktureringsavgift, betalas senast inom 1 dag. 500 kr påminnelseavgift samt 17,5% ränta på hela beloppet.
De kommer att bestrida till tingsrätten, men då du har bevis på att de har varit på din gård och du uttryckligen har förbjudit detta finns det stora möjligheter att få irriterande rätt.
Ovanstående tips kommer att leda till trevliga fikakvällar med dina övriga grannar samt även en och annan kall pilsner (under förutsättning att alla har samma problem med grannen som du...)
1. Jag lider med er, ingper, och har gjort så länge.
2. Hur är det med kameraövervakning, måste det finnas tillstånd och sånt för det?
3. Det finns väl en lagstadgad max påminnelseavgift på ca 50:- ? (Som endast CSN kan överskrida!)
2. Hur är det med kameraövervakning, måste det finnas tillstånd och sånt för det?
3. Det finns väl en lagstadgad max påminnelseavgift på ca 50:- ? (Som endast CSN kan överskrida!)
Redigerat:
Man måste skylta tydligt om att kameraövervakning pågår, det räcker enligt vad jag läst.
Ingper, jag har oxå följt ert bekymmer, och tycker det är tråkigt att hamna i en sån situation.. Numera är vi överens med våra grannar att trots att vi kanske inte är överens, så kan man bete sig som folk, och hälsa på varandra mm. Detta har gjort att vi numera har det mycket trevligare i vår trädgård, även om det vi har bråkat om påverkar oss negativt. Vi, jag och min sambo, bestämde oss helt enkelt oss för att inte bry oss i den utsträckning vi gjort innan. Det lär ju dock inte era grannar bry sig om.
Den där berlinmuren kanske inte hade varit fel iaf?
Jag hade satt upp ett stängsel så de åtminstonde inte kan röra sig hur som helst. Ett stängsel gör ju oxå att man inte förlorar någon utsikt eller känner sig instängd. Sedan är det inte värt er tid att bry sig mer innan huset skall säljas, det finns så mycket annat att engagera sig i, barnen tex..
Ingper, jag har oxå följt ert bekymmer, och tycker det är tråkigt att hamna i en sån situation.. Numera är vi överens med våra grannar att trots att vi kanske inte är överens, så kan man bete sig som folk, och hälsa på varandra mm. Detta har gjort att vi numera har det mycket trevligare i vår trädgård, även om det vi har bråkat om påverkar oss negativt. Vi, jag och min sambo, bestämde oss helt enkelt oss för att inte bry oss i den utsträckning vi gjort innan. Det lär ju dock inte era grannar bry sig om.
Den där berlinmuren kanske inte hade varit fel iaf?
Jag hade satt upp ett stängsel så de åtminstonde inte kan röra sig hur som helst. Ett stängsel gör ju oxå att man inte förlorar någon utsikt eller känner sig instängd. Sedan är det inte värt er tid att bry sig mer innan huset skall säljas, det finns så mycket annat att engagera sig i, barnen tex..
Redigerat:
1. Det sitter redan skyltar med kameraövervakning. Dessutom är en av kamerorna rätt synlig.Ring skrev:1. Sätt upp en skylt på vilken det står "tillträde förbjutet" samt en som det står "kameraövervakning". Spela dessutom in ett samtal där du informerar om skylten samt vad det innebär.
2. Filma hela händelseförloppet
3. Skicka en räkning på det belopp det kostar att gräva igen hål efter stegar, dvs. 20 kr plus 100 kr i faktureringsavgift, betalas senast inom 1 dag. 500 kr påminnelseavgift samt 17,5% ränta på hela beloppet.
De kommer att bestrida till tingsrätten, men då du har bevis på att de har varit på din gård och du uttryckligen har förbjudit detta finns det stora möjligheter att få irriterande rätt.
Ovanstående tips kommer att leda till trevliga fikakvällar med dina övriga grannar samt även en och annan kall pilsner (under förutsättning att alla har samma problem med grannen som du...)
2. Det är ju gjort, men biter inte på grannen. De tycker sig inte göra något fel. Svårt för oss "vanliga" att begripa, men mina kära grannar förstår ju inte ens varför de inte får plantera en häck inne på min tomt - det är en naturlig placering för dem eftersom vi är orsaken till att häcken behövs. Men egentligen är det mest synd om dem själva.
3. Påminnelseavgift är lagstadgad, 50:-. Räntan du nämner kommer att gå under begreppet "ockerränta" och anses orimlig. Dessutom är inte hålen så farliga och städningen av tomten så besvärande att det kan motivera detta belopp.
Att kameraövervaka den egna tomten kräver inget tillstånd, men man måste skylta upp. Det är som sagt gjort, den största skylten är i A4-format.
Redigerat:
Det var stadsbyggnadsnämnden som enhälligt avslog "berlinmuren". Och vad gäller den höga häcken har vi aldrig varit emot det, lika skönt att slippa spontana kontakter eftersom vi inte har något gemensamt. Jag vill egentligen bara att de skall fråga innan de klampar in på min tomt, och inte utnyttja den som det behagar för dem. Men det är att "böja sig" för någon annan lägre stående, och det finns inte på deras karta.fresve skrev:
Stängsel är inte praktiskt görligt egentligen, eftersom det är berg bitvis. Svårt att förklara, men det skulle föra tankarna till något annat ställe 60 år bakåt i tiden. Och så vill vi inte bo. Dessutom bryr de sig knappast om vanligt stängsel, de skulle nog t.o.m. kunna tänka sig att ta bort det om det hindrar deras häckskötsel inifrån vår tomt. Det är ju som sagt deras rättighet att kunna göra det. Men ligger det nära backen och är strömförande så kanske....
Då tycker jag faktiskt mitt andra råd är rätt bra, och jag lovar att det kommer få er att må mycket bättre.. Lägg ner, låt dem göra som de vill sålänge de inte gör mer åverkan på er sida av tomten.. Klippa häcken gör de ju inte dagligen.
För att göra det klart för era grannars söner så kan ni ju informera dem om att när de äldre inte längre nyttjar huset så skall frågan om tomtgränsen redas ut innan en försäljning. Skicka ett brev till dem, och låt det sedan vara.
För att göra det klart för era grannars söner så kan ni ju informera dem om att när de äldre inte längre nyttjar huset så skall frågan om tomtgränsen redas ut innan en försäljning. Skicka ett brev till dem, och låt det sedan vara.
Och faktureringsavgift får man nog inte heller ta ut, ifall det inte är överenskommet.
Men Ring har kanske en poäng ändå. Även om beloppet bara skulle vara 20:-, innan kronofogde blivit inkopplad, så är det nog ändå nog så "kännbart" för dina grannar.
Vill du ha lite högre belopp så är det väl bara att ringa dit en trädgårdskötare och fakturera vidare hans belopp. Har du ingen hantverkare bland släkt och vänner som känner för att tjäna lite extra kosing?
Men likväl, med denna metod så kanske det händer nåt. För du har säkert rätt i att polisvägen så blir ärendet bara nedlagt. Men kronofogde och ev tingsrätt osv gör nog vad dom ska.
Men Ring har kanske en poäng ändå. Även om beloppet bara skulle vara 20:-, innan kronofogde blivit inkopplad, så är det nog ändå nog så "kännbart" för dina grannar.
Vill du ha lite högre belopp så är det väl bara att ringa dit en trädgårdskötare och fakturera vidare hans belopp. Har du ingen hantverkare bland släkt och vänner som känner för att tjäna lite extra kosing?
Men likväl, med denna metod så kanske det händer nåt. För du har säkert rätt i att polisvägen så blir ärendet bara nedlagt. Men kronofogde och ev tingsrätt osv gör nog vad dom ska.
Gå in på deras tomt. Se om de ringer polisen. Gå omkring litet. Gör inte så mycket första gången.
Eskalera försiktigt. Gå omkring litet mer. Förvissa er om att de ser er. Gör litet åverkan som motsvarar steghål.
Ta med en liten sten och lägg framför deras dörr.
Fortsätt tills de lyckas få dit polisen. Då visar ni polisen allt de gjort på er tomt.
Fast nånting säger mig att de redan är kända hos polisen. Men ni kanske kan provocera fram någon form av dialog ändå.
Eskalera försiktigt. Gå omkring litet mer. Förvissa er om att de ser er. Gör litet åverkan som motsvarar steghål.
Ta med en liten sten och lägg framför deras dörr.
Fortsätt tills de lyckas få dit polisen. Då visar ni polisen allt de gjort på er tomt.
Fast nånting säger mig att de redan är kända hos polisen. Men ni kanske kan provocera fram någon form av dialog ändå.
Redigerat:
Ja, jag skall nog ändå ha det i åtanke med fakturan. Å andra sidan är det en "himla apparat" att dra igång, men visst.
Fresve, jag har gått in för att försöka strunta i det också. Det fungerar rätt bra, men ibland poppar ilskan och känslan av att bli kränkt upp till ytan. Som nyss, när jag såg spår och blev påmind.
Den dag huset säljs är problemen med allra största sannolikhet ur världen, för alla grannar lär vara bättre än dem vi har nu. Om inte någon av sönerna tar över förstås. Eller de bor där tills de fyller 100.....
Fresve, jag har gått in för att försöka strunta i det också. Det fungerar rätt bra, men ibland poppar ilskan och känslan av att bli kränkt upp till ytan. Som nyss, när jag såg spår och blev påmind.
Den dag huset säljs är problemen med allra största sannolikhet ur världen, för alla grannar lär vara bättre än dem vi har nu. Om inte någon av sönerna tar över förstås. Eller de bor där tills de fyller 100.....
Produkter som diskuteras: "Vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Börja med att ringa kronokalle och fråga dig fram lite hur du gör och hur det går till ifall du har en fordran, privatperson till privatperson, och har svårt att få in pengarna och på vilket sätt dom hjälper dig och så vidare...
Bara så du vet innan du börjar, ifall det verkar tillräckligt enkelt.
Sen, om det väl kommer dithän, så avvisar antagligen dina grannar kravet från kronokalle, då gör dom inget mer utan väntar på tingsrättdom.
Så luska även lite över vad som gäller där.
Där blir det väl ett civilrättsligt mål, och dom är lite luriga, såvitt jag förstått, domar kan falla lite hit och lite dit.
Men i vilket fall så har ni åtminstånde två saker att bevisa, skuld till "brottet" och ersättningsanspråket. Vad det gäller det senare så är det säkert trumf att ha fakturan från oberoende företag som återställt skadan.
Vad det nu gäller det juridiska, så är jag rejält ute i tassemarkerna och smyger, så ta absolut inte det jag skrivit som sanning, knappt troligt ...
Men återigen, gör lite research innan, så ni redan före vet vilka turer ni har framför er, ifall ni går vidare med ersättningsanspråk.
Bara så du vet innan du börjar, ifall det verkar tillräckligt enkelt.
Sen, om det väl kommer dithän, så avvisar antagligen dina grannar kravet från kronokalle, då gör dom inget mer utan väntar på tingsrättdom.
Så luska även lite över vad som gäller där.
Där blir det väl ett civilrättsligt mål, och dom är lite luriga, såvitt jag förstått, domar kan falla lite hit och lite dit.
Men i vilket fall så har ni åtminstånde två saker att bevisa, skuld till "brottet" och ersättningsanspråket. Vad det gäller det senare så är det säkert trumf att ha fakturan från oberoende företag som återställt skadan.
Vad det nu gäller det juridiska, så är jag rejält ute i tassemarkerna och smyger, så ta absolut inte det jag skrivit som sanning, knappt troligt ...
Men återigen, gör lite research innan, så ni redan före vet vilka turer ni har framför er, ifall ni går vidare med ersättningsanspråk.
Jag gillade Sailorman´s ide, med vattenspridare.
Det är ju klockrent, förstör som den, så har ni ju en kamera som spelar in och anmäl då granne för förstörelse.
Och går dom bara därifrån så fär ni ju er ett gott skratt när dom blir duschade.
Samt det bästa av allt, ingen blir skadad!
Det är ju klockrent, förstör som den, så har ni ju en kamera som spelar in och anmäl då granne för förstörelse.
Och går dom bara därifrån så fär ni ju er ett gott skratt när dom blir duschade.
Samt det bästa av allt, ingen blir skadad!
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Förstår att det kan vara svårt. Men är det inte ändå den mest praktiska inställningen att ignorera dem, och invänta att de kommer in på hem (eller blir så skröpliga att de inte klarar att balansera på stegar hos er).
Jag tänker som så att om det hade varit vettiga grannar så skulle ni troligen inte haft några invändningar mot att de gick in på er tomt för att ansa sin häck. Och vore det vettiga grannar så skulle de givetvis bett om lov för det.
Dvs sikta in er på de beteenden som inte är acceptabla, allt annat innebär bara en upptrappning som inte leder någonstans.
Fast det där med vattnet vore ju ganska kul.
Jag tänker som så att om det hade varit vettiga grannar så skulle ni troligen inte haft några invändningar mot att de gick in på er tomt för att ansa sin häck. Och vore det vettiga grannar så skulle de givetvis bett om lov för det.
Dvs sikta in er på de beteenden som inte är acceptabla, allt annat innebär bara en upptrappning som inte leder någonstans.
Fast det där med vattnet vore ju ganska kul.
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut kring häcken och så, men jag fick en tanke på att sätta upp/placera något som gör det antingen betydligt svårare att komma åt, alternativt placera något som är "försåtsminerat", i detta fallet något som går sönder så fort man i princip petar på det.
Exakt vad man skall ställa dit vet jag inte, kanske en säck Leca-kulor som är uppskuren i botten, men om man gör så och fångar det på film, så har man ju ett starkare case för en polisanmälan om skadegörelse.
Exakt vad man skall ställa dit vet jag inte, kanske en säck Leca-kulor som är uppskuren i botten, men om man gör så och fångar det på film, så har man ju ett starkare case för en polisanmälan om skadegörelse.
