7 268 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Isolerings material?
Sida 1 av 2
Snedtaket ska tilläggsisoleras innefrån. Idag utifrån - in; råspont, luftspalt, kutterspån, svart papp, råspont och tapet. På det kommer ny isolering.
Men vad för isolering ska man ha när det är kutterspån i taket? Måste man ha plast som ångspärr i snetaket då resten av taket inte har plast. Drar mej för plast, känns som att stänga in huset i en ballong.
jonas
Men vad för isolering ska man ha när det är kutterspån i taket? Måste man ha plast som ångspärr i snetaket då resten av taket inte har plast. Drar mej för plast, känns som att stänga in huset i en ballong.
jonas
Varför inte fortsätta med kutterspån eller motsvarande?helge lundell skrev:Snedtaket ska tilläggsisoleras innefrån. Idag utifrån - in; råspont, luftspalt, kutterspån, svart papp, råspont och tapet. På det kommer ny isolering.
Men vad för isolering ska man ha när det är kutterspån i taket? Måste man ha plast som ångspärr i snetaket då resten av taket inte har plast. Drar mej för plast, känns som att stänga in huset i en ballong.
jonas
--- Mats ---
Svårt att fästa kutterspån utan på (in mot rummet) befintliga snedtaket. Tänkte regla upp och trycka dit isolering för att sen avsluta med takskivor.
Ok,helge lundell skrev:
Först, ångspärr är en religiös fråga, och åsikterna går isär. Men många säger att i gamla byggnader utan ångspärr, för inte in den om du kan undvika det. Likaså att om man använder organiska isoleringsmaterial kan man (bör man) låta bli ångspärr, men för andra typer av isoleringar skall man ha ångspärr. Så en ugångspunkt blir att behåller du det som redan finns, bör du undvika ånsgspärr, och också använda organiska isoleringsmaterial i den nya delen.
Om du sätter upp ett nytt lager papp eller masonit på "insidan" av det nya isoleringsmaterialet, på ett lagom avstånd från det gamla, kan du då inte använda även lösa isoleringsmaterial typ kutterspån?
--- Mats ---
Du kan använda mineralull eller liknande. Dock får du inte göra den för tjock i förhållande till befintlig isolering helst inte mer än 1/4 av totalen, annars kan du vara illa ute.
Diffspärr meningslös i ditt fall. Hela huset ska ha det eller inte ha det, vitsen är att det ska bli diffusionstätt från insidan och ut, dessutom kombinerat med god ventilation!
45mm skiva under 20cm spån bör inte vara några problem. Men använd hellre ekofiber/kutterspån eller liknande när du saknar diffspärr för att vara på den säkra sidan. Då kan du dessutom trycka in ett tjockare lager.
Diffspärr meningslös i ditt fall. Hela huset ska ha det eller inte ha det, vitsen är att det ska bli diffusionstätt från insidan och ut, dessutom kombinerat med god ventilation!
45mm skiva under 20cm spån bör inte vara några problem. Men använd hellre ekofiber/kutterspån eller liknande när du saknar diffspärr för att vara på den säkra sidan. Då kan du dessutom trycka in ett tjockare lager.
Framförallt återförsäljare? Någon som vet? Pius kanske?
Var i kontakt med Vital via mejl. Det här var svaret jag fick:
Vore ju trevligt om en lågpriskedja tog in produkten. Borde kunna få ett stort genomslag hos ägare till äldre hus med små vindar och liknande som behöver tillägsisoleras. Kanske kan vara en vettig produkt att extraisolera golvbjälklaget ovan krypgrunden med. Får avvakta infon som ska komma med post.
Hej !
Vi köpte Vital direkt av företaget. Blev ganska dyrt med frakten eftersom företaget finns i norra Finland. Toppen om Bauhaus skulle ha inne på lager ! Det borde även finnas något annat företag som beställer från Vital men minns ej vem ... Har dock sett svar om detta här på forumet. Vid prisjämförelse med gängse isoleringsprodukter så är Vital dyrare men betydligt billigare än linullsisolering på rulle. Trevligt att jobba med, sticks inte, dock lite segare än bergull, d.v.s. kräver vass kniv.
Vi köpte Vital direkt av företaget. Blev ganska dyrt med frakten eftersom företaget finns i norra Finland. Toppen om Bauhaus skulle ha inne på lager ! Det borde även finnas något annat företag som beställer från Vital men minns ej vem ... Har dock sett svar om detta här på forumet. Vid prisjämförelse med gängse isoleringsprodukter så är Vital dyrare men betydligt billigare än linullsisolering på rulle. Trevligt att jobba med, sticks inte, dock lite segare än bergull, d.v.s. kräver vass kniv.
Tyvärr minns jag inte. Tror det var kanske 60-70 SEK per kvm (50 mm tjock) men är osäker, kan det stämma ?
Det var en tredjedel dyrare än bergull vill jag minnas. De svarar dock på svenska om man mailar dit så du får säkert snabbt svar den vägen.
Det var en tredjedel dyrare än bergull vill jag minnas. De svarar dock på svenska om man mailar dit så du får säkert snabbt svar den vägen.