Rent teoretiskt har jag lärt mig att syftet med att isolera är att få luften till att stå stilla.
Då skulle det ju inte finnas någon anledning att använda isoleringsmaterial alls om man kunde på annat sätt få luften att stå still enl. bifogad skiss.
Kan detta fungera eller har isoleringsmaterialet andra funktioner än bara att "bromsa" luftrörelser?
Vad säger ni som begriper det hela?
mvh
Canuto
Då skulle det ju inte finnas någon anledning att använda isoleringsmaterial alls om man kunde på annat sätt få luften att stå still enl. bifogad skiss.
Kan detta fungera eller har isoleringsmaterialet andra funktioner än bara att "bromsa" luftrörelser?
Vad säger ni som begriper det hela?
mvh
Canuto
Nja jag är ju ingen hejare på byggfysik men vad jag vet så finns det tre sätt för spridning av värme/kyla, konvektion, strålning och ledning. Ditt förslag tar väl ev. hand om konvektionen, dvs luftrörelser, om du lyckas få fullständigt tätt. De andra kvarstår dock.
Det funkar inte alls. Luften står inte stilla i ett utrymme om det kyls ner på ena sidan och värms på andra sidan. Du vet, varm luft upp, kall luft ner. Det blir en ordentlig överföring av värme i det utrymmet, kallas konvektion. Isoleringen behövs för att hålla luften stilla.
Nej, hans förslag tar ju just inte hand om konvektionen. Ledningen motverkas i teorin bättre om han inte har isolering, luft leder värme sämre än själva isoleringsmaterialet. Strålningen är det minsta problemet, och skulle kunna motverkas genom en metallfolie på insidan av det tomma utrymmet. Men det är konvektionen som gör att det här skulle fungera utomordentligt dåligt.bonnier skrev:
Om man har ett fullständigt tätt utrymme (vilket iofs i princip jag inte tror han kan få), menar du att luften i det utrymmet cirkulerar och öveför värmen? Är det vakuum som jag tänker på då kanske? Då blir det väl inte mycke konvektion...
Precis, du tänker på vakuum. Luften skulle cirkulera som fan. Det är i princip enda skälet till att man har isolering, att hindra luften från att cirkulera.
Alltså, du vet kallras under fönster? Luften kyls ner mot fönstrets yta, och rör sig neråt. Precis som luften över ett element rör sig uppåt. Detta är precis vad som skulle hända.
Alltså, du vet kallras under fönster? Luften kyls ner mot fönstrets yta, och rör sig neråt. Precis som luften över ett element rör sig uppåt. Detta är precis vad som skulle hända.
Om jag förstår rätt så är det då alltså alldeles fel att bara ha en luftspalt utan isolering, i en "skalmur" (heter det så?) d.v.s. en vägg med tegel på två sidor och bara en luftspalt emellan?
Borde man "skumma igen" spalten?
Vi har kalla ytterväggar (gammalt hus) så jag vill gärna göra någonting. Isolera på yttersidan av väggen går inte (K-märkt) och isolera från insidan är ju tydligen inte bra i heller med tanke på frostskadad fasad?
Borde man "skumma igen" spalten?
Vi har kalla ytterväggar (gammalt hus) så jag vill gärna göra någonting. Isolera på yttersidan av väggen går inte (K-märkt) och isolera från insidan är ju tydligen inte bra i heller med tanke på frostskadad fasad?
Isoleringsvärdet blir betydligt sämre i en luftspalt än i motsvarande tjocklek isolering, ja. Men hur du ska göra i praktiken med ditt hus handlar ju inte bara om att få bra isolering, det finns andra saker att ta hänsyn till, till exempel fukt. Jag vet inte vad som är bäst i ditt fall.
Alldeles fel är det inte att bara ha en tom luftspalt.Canuto skrev:
Alternativet, en massiv stenmur (som vi har i vissa väggar
I en av de väggarna där vi har luftspalt har någon föregående ägare skummat luftspalten och vad jag kan se har det inte ställt till med några problem. Å andra sidan har jag ingen uppfattning om om det har medfört någon förbättring. Jag kan däremot konstatera att skummet inte har letat sig fram överallt.
Det finns andra metoder också, som tex att spruta in frigolitkulor, som fungerar på ungefär samma sätt.
Tyvärr tror jag att resultatet är varierande. Kolla på danska sidor, det är en ganska vanlig metod där (de har gott om hus byggda enligt denna metod).
/ Fredrik
Grundprincipen när man isolerar är att luften ska stängas in i så smala utrymmen som möjligt. Ju tunnare luftspalt, desto bättre isolering. En dm-tjock luftspalt isolerar i princip ingenting. Det är därför treglas-fönster isolerar bättre än tvåglas. Inte för att den extra glasskivan isolerar, utan för att luftspalten är smalare. Samma sak med kläder; det där med flerskiktsprincipen.
När man isolerar med glasull är det inte själva glasullen som isolerar, utan den luft som är mellan fiberna.
När man isolerar med glasull är det inte själva glasullen som isolerar, utan den luft som är mellan fiberna.
Luftrum i tegelvägg har också en annan funktion - den ska hålla inneväggen torr och underlätta torkning av yttervägg. Våt byggmaterial isolerar mycket dåligt så det är viktigt att väggar torkar snabbt om dom blir våta. Då är det planerat i förvägg att luften skall cirkulera med moderat hastighet i dom luftspalter. Spaltens storlek var någa uträknat för att det inte skappas korsdragCanuto skrev:
Det är inte så lätt att skumma igen spalten för själva spalten är inte fri från en massa hinder ( murbruk, förbindningar) och fyllningen kan bli ojämn.
Vet att i Danmark hade man ett system där spalten fylldes med små lecakulor och ofta med lyckat resultat. Det varnades dock för putssläpp ifall väggen blir för kall på utsidan och fryser sönder.
gaia
andersmc skrev:Grundprincipen när man isolerar är att luften ska stängas in i så smala utrymmen som möjligt. Ju tunnare luftspalt, desto bättre isolering. En dm-tjock luftspalt isolerar i princip ingenting. Det är därför treglas-fönster isolerar bättre än tvåglas.Har sett beräkningar där man kom till att 2,8cm mellan glasskivor i ett vanlig 2-glasfönster har det bästa isoleringsförmåga man kan uppnå utan att skappa vaccum eller fylla med edelgas däremellan. Minskat avstånd försämrade isoleringsvärdet och att öka den gav ingen nämnvärt förbättring heller. Minns dock inte vad det var för k-värdet på dom ( över 2 ???).
Detta avstånd gäller kanske alla andra stängda utrymmen/spalter? Det blir ju inte sämre om själva spalten är byggd av material som isolerar bättre än glaset...
Spalten i dubbelmur i mitt gamla hus är ca 3cm så det kanske ligger något vetenskapligt i detta magiska 2,8cm avstånd?
gaia
Logiskt sett borde det finnas ett bästa avstånd.
Vid mindre avstånd så ökar värmeledningen genom strålning och ledning.
Vid allt större avstånd så ökar värmeledningen pga av konvektion. (vid smala spalter så blir inte konvektionen så bra pga att den ena sidans uppåtgående luftström stör/störs av den andra sidans nedåtgående ström, det blir virvelbildning och lufthastigheten minskar)
Vid allt större avstånd så ökar värmeledningen pga av konvektion. (vid smala spalter så blir inte konvektionen så bra pga att den ena sidans uppåtgående luftström stör/störs av den andra sidans nedåtgående ström, det blir virvelbildning och lufthastigheten minskar)
Tack för förklaringen. Den tilltalar min logik också så den köper jagMikael_L skrev:Logiskt sett borde det finnas ett bästa avstånd.
gaia