Har ett förråd på 4,5x4,5 meter utvändigt som ska isoleras. Reglarna i väggarna är 120 mm. Tänkte då lägga 120 mm isolering där och sedan slå på en 45-regel liggande och isolera ett lager i kors. Får då 165 mm isolering. Ska man ha plast mellan lagren, innanför eller inte alls?

Taket är 2,3m och är även där byggt med en regel på 120 mm. Då det är nyfunkis är takstolarna byggda som en rätvinklig triangel där jag från carporten har tänkt att kunna lägga saker uppepå. Vill därför inte isolera över denna regel. Hade då tänkt att slå på en 45-regel nedåt så att jag kan lägga i 170 mm isolering i takstolarna och sedan en 45-regel till i kors. Får då 215 mm isolering. Samma sak här, hur göra med plasten?

Är detta tillräckligt? Är ju inte så mycket isolering men jämför man med morsans 70-talsvilla är det ju mer ;) Vill gärna inte sänka taket mer men är ju införstådd med att det är där den mesta värmen försvinner. Det kanske rentav räcker med 120 mm i väggarna? Ska inte ha någon jättevärme där på vintern men kanske 5-10 grader. Vill gärna kunna få dit en kyl eller en frys och då ska det ju inte vara för kallt.

Vad kan tänkas att det behövs för radiator med dessa förutsättningar? Finns ett litet fönster på 60x60.
 
Ingen som har något svar? Tänkte handla imorgon kväll.
 
Då svaren väller in så får jag välja ett i högen. Det får bli 120 mm i vägg med plast på insida och i tak slår jag på en 45-90 och lägger 170+45 mm isolering i facken. Plast innan glespanel.
 
Varför plast om du inte ska sitta där inne och ånga själv ?
 
Pratade med en snickare och han tyckte jag skulle ha plast.
 
Köper du en kombinerad kyl med en liten frys (gemensam kompressor) ovanpå så kan du få problem att driva frysen vid så låga temperaturer som +5 eftersom då går inte kompressorn för kylen eftersom det redan är kallt i rummet.
 
Jo jag vet och det är därför jag måste få upp värmen till en viss temperatur. Och vem vet jag kanske vill ha varmare i framtiden och då är det väl lika bra att ha det plastat?

Vid vilka temperaturer ska man plasta och är det nackdel att ha plast om det inte är tillräckligt varmt?

Jag vet inte så det är ju därför jag frågar. Men eftersom ingen kunde/ville svara så fick jag ta ett beslut själv.
 
Har man alltid uppvärmt så skall man ha plast, det har jag lärt mig. Man kan även ringa ISOVER eller liknande, de har "hjälplinjer" där man kan fråga om allt som rör isolering.
 
vad har du för dörr på skjulet? Är det ett enkelglas i fönstret eller ett superisolerat 3glasfönster?
kommer du vilja värma upp det till +20 vissa dagar på vintern eller är det +5 som gäller hela vintern?
kyl och frys alstrar ju lite värme, och i ösergötaland har jag svårt att tro att du ska behöva så många W för att hålla värmen, men det brukar skilja runt 200.- mellan 500 W och 1000 W så finns inte så stor anledning att småla på wattarna, du spar ju inte ström på det. Ha bara koll på att skalan på radiatorns termostat stämmer med vilken temperatur du vill ha i skjulet, annars blir det svårt...

Har varit med och rivit ett uthus som inte hade plast, efter det så rekommenderar jag plast till alla. Kondens är inte att leka med.
 
Men vi kommer ju alltid ha uppvärmt men inte 20+ som i stora huset.
 
Buling skrev:
vad har du för dörr på skjulet? Är det ett enkelglas i fönstret eller ett superisolerat 3glasfönster?
kommer du vilja värma upp det till +20 vissa dagar på vintern eller är det +5 som gäller hela vintern?
kyl och frys alstrar ju lite värme, och i ösergötaland har jag svårt att tro att du ska behöva så många W för att hålla värmen, men det brukar skilja runt 200.- mellan 500 W och 1000 W så finns inte så stor anledning att småla på wattarna, du spar ju inte ström på det. Ha bara koll på att skalan på radiatorns termostat stämmer med vilken temperatur du vill ha i skjulet, annars blir det svårt...

Har varit med och rivit ett uthus som inte hade plast, efter det så rekommenderar jag plast till alla. Kondens är inte att leka med.
Dörren är inte köpt än men det blir en isolerad iaf. Fönstret är treglas eller liknande (U-värde runt 1 iaf) då vi bytte ut ett fönster i huset till ett större och tog det lilla till förrådet. Låter som att det blir plast.
 
Noseone skrev:
[länk]

Ring å fråga.
Kan jag ju göra men vad ska vi då med forumet till?
 
Haha, skriv svaret sen så får alla reda på vad som gäller.
 
De var upptagna och samtal väntar...återkommer efter lunchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.