Byggahus.se
Vi har tänkt oss att bygga in ett tvättnedkast direkt från badrummet på vår övervåning direkt ned i vår tvättstuga på entréplan. Räknar med att det ska spara en hel del spring i trappan med hjälp av detta tvätt nedkast. (Synd bara attman inte kan ha ett liknande rör för färdig tvätt direkt tillbaks i lådor och garderober - fungerade det inte så när man var liten, eller minns jag fel?)

Tvätt nedkastet består helt enkelt av ett hål i väggen med ett 200mm avloppsrör i plast som börjar med en 90 graders böj och sedan ett rakt rör nedåt. Eftersom vi bygger ett 1,5plans hus med s.k. krypvindar så tar tvätt nedkastet inget utrymme i anspråk utan går ute i krypvinden.

Enda frågan som återstår att lösa är vilken lucka vi skall ha inne i vårt badrum till öppningen. Vi skulle vilja ha en luck a rostfritt stål, typ den sort som används för sopnedkast, men vem vet var man får tag i en sådan lucka?
 
Om du vill ha exakt den modellen borde det vara lätt att få tag på om du är lite om dig och kring dig med tanke på alla hyreshus som pluggas igen och får sopsortering i soprummet nuförtiden...
 
Vi har också tänkt att göra ett tvättnedkast ner till tvättstugan från badrummet på övervåningen.
Jag har hittat en sopnedkastlucka på http://www.ahlsell.se men vet ej om man kan handla där som privatperson.
Vad jag förstår är det Habo http://www.habo.com/swe.asp som är tillverkare av luckan så kanske kan man hitta den via annan återförsäljare där.

prod100707_0_g.jpg
 
Tack för tipset - luckan från Habo blir nog bra! Vi har inte många mil till Habo härifrån, men jag såg på deras sida att de även listar sina återförsäljare så det blir nog inga problem att få tag på en lucka.

Visst kanske man kan få tag på en begagnad lucka, men det känns inte så kul och många gamla luckor som suttit i trappnedkast är rättså slitna/repiga så det får nog bli en ny!

Vi har inte funderat klart kring hur det ska se ut nere i tvättstugan där röret mynnar. Röret kommer ju ned från taket och antingen funderar vi på att låta det gå direkt in i ett skåp/garderob alternativt att göra ett fack där en standard tvätt korg kan skjutas in. Är det någon annan som funderat kring detta?

 
Hej

Gjorde en liknande lösning i kompisens hus,använde ett 400mm spirorör samt en sådan lucka du hittat på Ahlsell.

Glöm ej att röret måste vara av metall samt isolerat för att klara en ev brand utan att sprida den mellan våningsplanen.

Annars e det ju suveränt med tvättnedkast :)

//Cerwin
 
Cerwin: Varför metallrör? Avloppsrör går ju mellan våningsplanen och de är ju i plast... Vi hade tänkt använda ett vanligt avloppsrör i plast. Vi kan nog inte gå upp till 400mm rör eftersom vi har barn och man vill ju inte att de skall kunna krypa in i röret...

Att kunna sortera har vi funderat på, men om vi får ungarna att slänga tvätten på rätt plats själva så är det nog bäst att sköta sorteringen själva!

Några idéer på hur det skall se ut där röret mynnar?
 
Om du sätter en fullhöjds garderob med dörr, där röret mynnar ut med en hylla i lämplig höjd för korgen med smutstvätt, så får du dels en dold förvaring för smutsrvätten och ett förvaringsutrymme under tvättkorgen.
Skulle det sedan visa sig att korgen kommer för högt, så är det bara att flytta ner hyllplanet till lagom höjd.
Glöm inte att göra ventilationshål i garderoben.
 
Vi planerar ett tvättnedkast men kommer inte att ha öppningen i väggen. Jag tänkte istället ha det under en bänk/pall i badrummet och göra locket i trä med nån form av låsning på (ungarna kan annars kanske få för sig att testa fritt fall ;) )

Det blir förmodligen ett fyrkantigt schakt i bjälklaget och sedan en tygstrut från taket i undervåning till en tvättkorg eller back, alternativt en tvättsäck.
 
Frasse! Fritt fall undviker du genom att montera en stång rakt genom tvättnedkastets rör uppe vid inloppet. För ungarna skall väll också få slänga tvätt? :D
 
Smart. Fast om man monterar den lodrätt så kan de ju leka brandstation ;D
 
Vi hade också tänkt att göra ett tvättnedkast, men vi gömmer det i ett badrumsskåp. :)
 
En bekant hade en superbra tvättnedkastlösning!
Undrade länge och väl varför det var en avställningsyta bredvid toaletten i badrummet. Detta var en vitmålad murad historia med en tjusigt solitt trälock ovanpå.
Efter mycket grunnande visade det sig vara just ett tvättnedkast som gick rakt ner i tvättstugan!
Jag blev mycket imponerad av denna lösning eftersom de hus min familj bodde i förlitade sig på kvicka ben och starka armar ang. tvättransporten.

Eftersom detta var länge sedan var jag inte så intresserad av de byggtekniska detaljerna bakom nedkastet men jag tror att det var ordnat så från början när huset byggdes.

Jag skulle inte vilja ha ett sopnedkastlock till min tvätt. Smutsig sådan eller ren. Sopnedkast är så tappert förknippat med smutsiga barnblöjor, rutten mjölk och andra sopor. I alla fall för mig. ;)
Jag skulle satsa på ett trälock i marin stil som naturligtvis skulle vara genomgående tema i sidovinden. Mörkt golv, någon snygg bruten vit kulör på väggar/tak samt lite marina detaljer. Finfint! :D

Visa gärna en bild på hur det blir! Den dagen vi flyttat in i ett hus ska detta bli en stor önskan för min del. Sen om den uppfylls återstår väl att se...

Mvh: Johanna/Tanten
 
200 mm är alldeles för smalt. Du får inte genom frottéhandduk eller sänglakan.
 
Hrmmm... om inte 200mm räcker så måste säkerhetsaspekten lösas på annat sätt. Vill ju inte ha eb unge so ramlar ned i hålet.... fast det klart, öppningen kan ju vara 200mm och sedan kan man ha ett grövre rör, det räcker ju ur säkerhets aspekt och då går det bra att knö in lite större grjerr också. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Magene2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.