8 262 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Hur hänga konst?
Hej alla inredningskunniga!
Jag har kommit till skedet när det är dags att hänga upp konsten på väggarna i huset. Frågan är dock hur högt tavlorna ska hänga? Jag tror det är bäst att bestämma ett mått ifrån golvet till tavlans överkant. Överkanten på samtliga tavlor ska hänga i samma höjd. Frågan är bara hur högt?
Hoppas någon har insikt i ämnet och kan hjälpa mig.
Jag har kommit till skedet när det är dags att hänga upp konsten på väggarna i huset. Frågan är dock hur högt tavlorna ska hänga? Jag tror det är bäst att bestämma ett mått ifrån golvet till tavlans överkant. Överkanten på samtliga tavlor ska hänga i samma höjd. Frågan är bara hur högt?
Hoppas någon har insikt i ämnet och kan hjälpa mig.
Det beror på tavlan. Man vill ha ungefär mitten av tavlan i lagom "titthöjd" tycker jag. Längre ner är också okej, men längre upp är inte så snyggt. Om du har väldigt varierande storlek på tavlorna är det inte så snyggt att hänga dem med överkanten i samma höjd, för då hamnar antingen små tavlor för högt eller stora tavlor för lågt.
När man hänger tavlor brukar professionella använda sig av "gyllene snittet". Även om man inte hänger tavlor på ett museum, så brukar det kännas bra och bli behagligt om man använder sig av denna princip (som inte alls är så principfast, utan mer att se som allmänna riktlinjer om man vill).
www.gbf.se/pdf/bg6_00/gyll_snitt.pdf
www.gbf.se/pdf/bg6_00/gyll_snitt.pdf
Bra länk du hade Hemmakatten!
Några råd att börja med. Placera tavlorna där du ser de bäst dvs i blickfång och med möjlighet till både avstånd och närhet. Välj till din favorittavla den plats som du ser oftast! Jag har ett av mina favoriter i köket framför MIN frukostplats! På andra sidan har jag lite lekfullare tavlor som barnen gillar...
Bilda grupper! Oftast är våra tavlor av ganska blygsam storlek. Kraftfulla konstverk av större mått vill däremot ha tomma ytor omkring sig. Tavlor i rad eller utspridda med jämna mellanrum är urtrista. Tavlorna tappar sin spänning, de blir osynliga, nästan störande. Ca 100-110 cm från golvet blir rätt ok. Men om du har en stor grupp, kan du börja ännu lägre. Sedan är det bra att tänka på ögonkontakt: har du en porträtt (t ex fotografi) låt porträttens och dina ögon mötas på samma höjd!
När du vet vilka tavlor hör ihop, sprid ut de på golvet och kombinera - flera gånger om. Ögat talar ofta om vad som är balanserat. Annars kan du leta efter rörelser i motiven och låta de följas åt eller mötas. T ex om du har bilder om människor. Åt vilket håll tittar de? Om du placerar två sådana tavlor jämte varandra ser det oftast bättre ut om tavlorna tittar in i varandra.
Nu har jag svarat på sådant som du inte frågat!
Några råd att börja med. Placera tavlorna där du ser de bäst dvs i blickfång och med möjlighet till både avstånd och närhet. Välj till din favorittavla den plats som du ser oftast! Jag har ett av mina favoriter i köket framför MIN frukostplats! På andra sidan har jag lite lekfullare tavlor som barnen gillar...
Bilda grupper! Oftast är våra tavlor av ganska blygsam storlek. Kraftfulla konstverk av större mått vill däremot ha tomma ytor omkring sig. Tavlor i rad eller utspridda med jämna mellanrum är urtrista. Tavlorna tappar sin spänning, de blir osynliga, nästan störande. Ca 100-110 cm från golvet blir rätt ok. Men om du har en stor grupp, kan du börja ännu lägre. Sedan är det bra att tänka på ögonkontakt: har du en porträtt (t ex fotografi) låt porträttens och dina ögon mötas på samma höjd!
När du vet vilka tavlor hör ihop, sprid ut de på golvet och kombinera - flera gånger om. Ögat talar ofta om vad som är balanserat. Annars kan du leta efter rörelser i motiven och låta de följas åt eller mötas. T ex om du har bilder om människor. Åt vilket håll tittar de? Om du placerar två sådana tavlor jämte varandra ser det oftast bättre ut om tavlorna tittar in i varandra.
Nu har jag svarat på sådant som du inte frågat!
Bra pdf där. Tackar så mycket!
Jag använder 179 cm från golvet som överkantsmått.
Klockor, affischer, tavlor osv.
Somliga kan tycka att det är för högt men det funkar för mig som är lång.
En del använder sig hellre av en underkantslinje. Det kan vara individuellt, huvudsaken är att du håller dig till en viss skola.
Klockor, affischer, tavlor osv.
Somliga kan tycka att det är för högt men det funkar för mig som är lång.
En del använder sig hellre av en underkantslinje. Det kan vara individuellt, huvudsaken är att du håller dig till en viss skola.
Ett tips kan vara en lång tavellist på väggen där du ställer tavlorna. Då är det lätt att byta / flytta utan att göra fler hål i väggen, och tavlorna blir snyggt justerade mot listen. Dessutom kan små prydnadsföremål få plats på listen.
Jag har en problemvägg... Utmed en vägg står en soffa och ett piano. Över soffan vill jag ha en ganska stor tavla (begränsas höjdmässigt av en projektor) men om jag sätter upp en tavla över pianot oxå så blir det kanske lite väl tråkigt och förutsägbart?? Hur kan jag sätta upp tavlor för att få en roligare vägg??
Klicka här för att svara