Byggahus.se
Hej!

Nu svär jag nog i kyrkan, men jag tycker verkligen inte att det är snyggt med en massa spottar i taket :cool:

Tycker alla ni andra det? Jag tycker det ser ut som att taket har fått fläcktyfus. Och tar det inte bort en del av möjligheten att göra en genomtänkt ljussättning? Och svara nu inte att man kan låta bli att tända dem, för varför i hela friden ska man då sätta dit dem?

;) pinebar
 
Jag tycker inte nedsänkta tak med spottar är snyggt, punkt. Inte nu längre iallafall ;-). Speciellt inte med tanke på den volym som rummet tappar, och allt jobb med att installera dem.

Jag föredrar en blandning av olika ljuskällor: allt från gamla kristallkronor, uplights, spottar under hyllor, läslampor, lampor-som-inte-ser-ut-som-lampor, samt naturligtvis levande ljus.

I hallen har jag t ex gjort en lampa av en liten ektunna där en spott riktas uppåt längs väggen/taket. Ovanför finns dels en stor garderobsblomma vilken kastar coola skuggor mot väggen/taket, samt också en väggljusstake med ett prisma under som genererar (om än svaga) solkatter runt sig.



 
Nja, de är många som installerar spottbelysning och är nöjda med det fläkiga resultat som syns också mer eller mindre på golv och inredningsdetaljer. Jag skulle ha svårt att bestämma placeringen i förväg så man inte får en ljusspott där der inte passar så bra ( på ena halvan av soffbordet :-/). Jag har inga spottar men det känns bara att det är lättare att styra/planera belysningen med traditionella lampor. Då kan man inreda med ljus på en mer genomtänkt sätt i stället för att dimma ner och upp en stjärnhimmel i taket ;). Eller ska man ändå ha andra lampor utöver spottar?
Undrar själv hur det är med skuggor i ett rum med en massa små ljuskällor över hela taket? Blir det inte för rörigt?
Hoppas någon annan kan belysa detta för oss båda ;)
gaia
 
Elektrikern som var hos oss och skulle dra elen såg ganska rolig ut när jag sa att jag inte skulle ha spottar i taket någonstans i huset. Tycker sj att det inte e så snyggt. Har valt baldarkinlist i köket som det e spottar i och sen blir det infällda i fönstersmygarna i kök och vardagsrum. Även utvändigt under taksprånget. I övrigt så har jag helt slopat spottar. Tror att det e en inne vare sig man tycker att det e snyggt eller inte. Men smaken e delad, och tur är väll det. :)
 
Man kan ju även använda en dimmer så blir det inte så enorma ljuspunkter på golvet... :D
 
Jag skulle vilja svara såhär: det beror väl på utrymmet! Jag tycker det är väldigt bra och praktiskt med spottar i badrum, hall och kök. Spottar i dessa utrymmen ger bra belysning enligt min erfarenhet. Och vadå sänkt takhöjd...? Vi har samma takhöjd (2,50) i dessa utrymmen som i andra rum. :-?

I vardagsrum, allrum och sovrum ser jag dock inget behov av spottar i taket utan håller med vad andra redan skrivit: det är bättre att kombinera olika typer av belysning för olika tillfällen.

/Lena
 
Jag tycker som Lena att det är bra i hall, toa och kök! Vi har också "stjärnhimmel" samt fyra spottar i vardagsrummet och vi tycker att det ger en möjlighet till både mys och riktigt bra upplyst. Det är väl som med det mesta att smaken är olika. Jag tycker att det ser mer strukturerat ut med spottar, att rummen blir mer "fria". Jag har svårare för en massa saker som hänger och tycker att det är en befrielse att slippa alla dammiga lampor! Men i lekrum och sovrummen har vi vanliga lampor!
 
Spottar är praktiskt (mer praktiskt än snyggt) i kök! Som jag ser det är alternativen till att få köket bra upplyst lysrör och spottar. Jag HATAR lysrör >:( Dom ger ett hemskt ljus och går inte att dimma. Därför är vårt val spottar i köket, bra tex när man städar. Över matbordet ska det dock vara en traditionell lampa. KANSKE kan sträcka mig till att ha spottar även i hall och toa.
 
Personligen tycker jag att spottar är minst lika snygga som många lampor.
Gillar att ha lite struktur, ordning och reda och att ha olika lampor i alla rum är inte snyggt (enligt mig ;)).
Vi funderar på om vi skall sätta in spottar i v-rummet eller ej. Det enda problemet ; med spottar är ju att man inte kan ta bort dem. En lampa är lätt att byta ut men en spott sitter där. Om 10 år kanske man tycker att det är såååå 2000-aktigt..... ::)
 
spottar i kök å badrum tycker ja e ok, ger bra ljus och hänger inte i vägen... i vårt kök valde ja spottar med vit ring, när de är tända på kvällen ser man inte ringen runt om utan bara ljuset, blev väldigt bra! synd bara att man ser dem på dagen när det är ljust, för såå himla snyggt är inte spottar, men bättre än andra lysrör iaf som man annars hade varit tvungen å ha för att få ljus, har inga överskåp över bänken å nåt ljus måste man ju ha, men har inte överdrivet många spottar ändå, då hade det blivit "kladdigt" i taket.
 
Spottar är skit, undantaget för tandläkare och dylika kirurgiska ändamål, men dom hör inte hemma i en bostad. Läs facklitteratur om ljussättning så ser du varför.

All teori och erfarenhet om ljussättning säger att ögat tycker om jämn belysning utan hårda konstraster. Konstraster är just vad man får med spottar. I och för sig effektfullt om man vill fästa fokus på något, typ utställningar, men läs först en bok om ljussättning.

Enligt min erfarenhet finns det inget som slår ett kritvitt tak med 3 glans och så en rejäl plafond. Själv la jag närmare 1000 kr för en enda plafond (kommer inte ihåg märket) men så blev jag n-ö-j-d. Gå till en riktig lampaffär och handla, inget skit från IKEA eller Rusta

Min vardagsrumsplafond har tunna armar i metall som greppar skärmen i vit diffus akrylplast, ca 60 cm diameter. Sedan sitter det 3x60W matta glödlampor innanför. Ger enormt mjuk, vilsam och tillräcklig belysning i hela rummet. Ett tips i sammanhanget är att endast köpa kvalitetsglödlampor från Osram eller Philips, IKEA och dylika fabrikat har ojämnt monterade glödtrådar som ger en orolig ljusbild.

Dessutom går den att dimma med en vanlig dimmer och ger inga extrema temperaturer. Har man ett hörn som är lite svagt upplyst kan man komplettera med en spot där om det behövs.
 
[quote author=Skirmark link=1153144128/0#7 date=1153211326] >:( Dom ger ett hemskt ljus och går inte att dimma.

Lysrör gå visst att dimmra, inte de jättgamla men många.... Sedan finns det många olika ljusfärger så du kan få varmare ljus. Kolla efter en ljusfärg på 830 eller 827. 840 är kallvit färg som passar i offentliga miljöer där det ska se kliniskt ut.
 
Det finns massor av fina armaturer för lysrör idag med väldigt behagligt ljus.
Jag skulle iaf hellre ha armaturer med HF-don och T5-rör ist för "spottar" vid arbetsbänkar, skrivbord mm, de ger ett mycket skönare ljus!
Gammla lysrör och armaturer som flimmrar och utan möjlighet till ljusreglering är dock inte så kul håller jag med om.
 
Uppmärksammar att det här med ljussättning är värt att läsa på om, inför kommande husbygge och inför beslut om huruvida spottarnas vara eller icke vara :surprised: (Har alltid sagt att spottar ska monteras i samtliga rum)

Anders Nilsson kanske har tips om böcker att läsa vad gäller ljussättning som är bra, för det finns ett överflöd av litteratur ute på marknaden och som lekman är det svårt att sortera...
 
skarja skrev:
[quote author=¤ maria ¤ link=1153144128/0#7 date=1153211326] >:( Dom ger ett hemskt ljus och går inte att dimma.
Lysrör gå visst att dimmra, inte de jättgamla men många.... Sedan finns det många olika ljusfärger så du kan få varmare ljus. Kolla efter en ljusfärg på 830 eller 827. 840 är kallvit färg som passar i offentliga miljöer där det ska se kliniskt ut.[/quote]

Kan man?! Hade inte en aning! Det är för sånt här man är med på forumet, man lär sig alltid ngt nytt :) Dax för en ny diskussion med sambon då han proppsar på lysrör i tvättstugan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.