6 264 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Dränering i källaren. Pump?
Jag har dränerat mitt hus på 3 sidor utvändigt.
MEN en sida har jag dränerat på insidan av ytterväggen på grund av att det gick inte från utsidan av olika anledningar.
Jag tänkte samla dräneringsvattnet i en brunn med en pump i som skall skicka vidare vattnet till dräneringen på utsidan. Brunnen blir 400 i diameter o 600-800 djup. Vad skall man använda för pump? Är det någon speciell sort till det ändamålet?
MEN en sida har jag dränerat på insidan av ytterväggen på grund av att det gick inte från utsidan av olika anledningar.
Jag tänkte samla dräneringsvattnet i en brunn med en pump i som skall skicka vidare vattnet till dräneringen på utsidan. Brunnen blir 400 i diameter o 600-800 djup. Vad skall man använda för pump? Är det någon speciell sort till det ändamålet?
Är det inga väldiga volymer vatten och du vill ha en slimmad lösning så fungerar det bra med de minsta 12V länspumparna för båtar. De går att stoppa ner i ett 160mm avloppsrör. Det finns sådan med nivåvippa eller sådana som startar känner av vattennivån genom att starta med jämna intervall och känna av om det blir något motstånd.
Jag har en sådan lösning i min källare där jag var tvungen att förbättre dräneringen när jag sänkte golvnivån. Jag la dräneringsrör under isoleringen och avslutade röret i en bit stående 160mm rör. Pumpgropen täcks av en vanlig golvbrunnsram som fått gallret ersatt med en slät rostfri plåt. Båtpumpen pumpar ut 30l/minut och räcker mer än väl, den går i intervall på sju minuter som mest fem gånger om dagen när det är riktigt blött ute. Jag har dock en fungerande dränering lite högre upp på samma vägg.
Jag har en sådan lösning i min källare där jag var tvungen att förbättre dräneringen när jag sänkte golvnivån. Jag la dräneringsrör under isoleringen och avslutade röret i en bit stående 160mm rör. Pumpgropen täcks av en vanlig golvbrunnsram som fått gallret ersatt med en slät rostfri plåt. Båtpumpen pumpar ut 30l/minut och räcker mer än väl, den går i intervall på sju minuter som mest fem gånger om dagen när det är riktigt blött ute. Jag har dock en fungerande dränering lite högre upp på samma vägg.
Mtech din beskrivning är korrekt 
Pno
Bra ide med ett 160 rör med ett vanligt brunnslock. Hur djup brunn har du då?
Det blir förvånansvärt mycket vatten i rännan jag grävt upp 8m lång och fylls 20 cm på någon dag o snabbare om det e blött.
Pno
Bra ide med ett 160 rör med ett vanligt brunnslock. Hur djup brunn har du då?
Det blir förvånansvärt mycket vatten i rännan jag grävt upp 8m lång och fylls 20 cm på någon dag o snabbare om det e blött.
Vattnet i brunnen är den lilla volymen - den stora volymen står ju i rören och makadamen ikring. Nivåvippan är inställd så att pumpen startar när dräneringsröret är fyllt till ungefär hälften. Dräneringsrören mynnar i princip i botten på brunnen, så brunnen i sig lagrar inget extra vatten.
Brunnen är ungefär 40cm djup och totala lyfthöjden för pumpen är ungefär 1,5m.
Brunnen är ungefär 40cm djup och totala lyfthöjden för pumpen är ungefär 1,5m.
Just nu kör jag biltema. Jag har en Rule liggande som ska sättas på plats när (om?) biltemapumpen ger upp. Jag ska dock säga att jag inte riktigt har byggt som jag beskrivit här innan. Eftersom jag hade en vipplös pump liggande så har jag en separat nivågivare från kjell & co som triggar ett tidrelä ställt på en lagon tid för att nästan tömma brunnen. Jag vill inte att pumpen går torr, även om dessa enkla pumpar verkar tåla det bra.
I båten har jag dock en mycket smidig Rule som helt enkelt startar med ett visst intervall och känner av om det blir något motstånd = det finns vatten att pumpa. Den har fungerat bra i många år nu. Hade jag inte haft en annan pump hemma så hade det nog blivit en sådan i källaren också.
I båten har jag dock en mycket smidig Rule som helt enkelt startar med ett visst intervall och känner av om det blir något motstånd = det finns vatten att pumpa. Den har fungerat bra i många år nu. Hade jag inte haft en annan pump hemma så hade det nog blivit en sådan i källaren också.
Riktigt smart! Tänkte göra precis så men på isodräns sida stod det att man inte borde göra liknande under den yttre dräneringen. Men det har du eller?
Klicka här för att svara