24 431 läst ·
31 svar
24k läst
31 svar
Betongen brinner inte?
TrumJalle skrev:Stoif: Det där med att blanda i mer vatten än receptet säger är lite intressant anser jag. Jag har på många ställen läst att betongen blir svag om man har för mycket vatten. Jag kan förstå att det är viktigt när man gjuter en platta eller liknande men på "fuljobb" så kanske det inte spelar så stor roll? Hur mycket sämre blir hållfastheten om man tex blandar i 20% mer vatten än angivet? Om man förlorar 90% av hållfastheten så är det ju inget alternativ men om betongen blir 15% svagare så behöver man ju inte bry sig så mycket till jobb som det jag ska göra...
Jag har inga siffror på hållfastheten. Men när jag gjort det har jag inte upplevt ngn skillnad, även om den såklart finns (har bilat i den bl.a). Jag tror det finns mkt kvar mellan behovet av hållfasthet och den faktiska hållfastheten (i mina fall, t.ex. för att sätta första skiftet murstenar i trädgården).
Inser också att 20% låter lite mycket, jag brukar i de lägena bara kolla på konsistensen, så jag vet inte exakt.
Jag skulle aldrig gjort detta när jag gjöt min platta i källaren dock, då vill jag inte chansa med hållfastheten.
Jag vet inte vilken betong dom brukar använda för att sätta stenplattorna men om du exempelvis häver i 10 % (2,5 dl) mer vatten i en vanlig grovbetong från Weber eller liknande så förlorar du i storleksordningen 5 % av tryckhållfastheten. Problemet är att resten av delmaterialen inte hänger med. Du kan säkert häva i en aning till men du får blödning av vatten till ytan och till slut separerar betongen så att de grövre kornen sjunker ned och pasta eller i värsta fall vatten lägger sig på ytan.
Om man vill ändra konsistensen "by the book" så får man öka cementmängden och låta vattnet följa med med bibehållet vattencementtal (öka mängden pasta) - det ger en robust betong med god arbetbarhet. Man kan också ändra konsistensen med flytmedel. Ofta använder man sig av en kombination av dessa för att få en betong som både är robust över tid och transport samt innehåller så lite pasta som möjligt (det är pastan som kostar peng).
Vill man greja hemma och behöver en betong som är lite trevligare att jobba med så går det bra att köpa en säck cement och tillsätta cement och vatten till betongen i proportion 0,5 (2 delar cement, 1 del vatten) eller däromkring. Då förändrar man inte vattencementtalet och därmed bibehåller man hållfastheten samtidigt som arbetbarheten ökar. Till slut når man givetvis nästa gräns och då får man häva i lite extra sand. Und so weiter!
Om man vill ändra konsistensen "by the book" så får man öka cementmängden och låta vattnet följa med med bibehållet vattencementtal (öka mängden pasta) - det ger en robust betong med god arbetbarhet. Man kan också ändra konsistensen med flytmedel. Ofta använder man sig av en kombination av dessa för att få en betong som både är robust över tid och transport samt innehåller så lite pasta som möjligt (det är pastan som kostar peng).
Vill man greja hemma och behöver en betong som är lite trevligare att jobba med så går det bra att köpa en säck cement och tillsätta cement och vatten till betongen i proportion 0,5 (2 delar cement, 1 del vatten) eller däromkring. Då förändrar man inte vattencementtalet och därmed bibehåller man hållfastheten samtidigt som arbetbarheten ökar. Till slut når man givetvis nästa gräns och då får man häva i lite extra sand. Und so weiter!
Verkar som du använt färdigblandade säckar. Blir inget bra resultat av det. Använd vanlig byggcement och 0-8 sand med 1 del Cement till 3 delar sand. Ha i lite vatten innan och öka mängden tills du kan krama en boll av det hela. Då är det lagom mängd för jordfuktig betong. Blir det kulor idén är det för torrt och du har blandat för länge.
Ska du gjuta dina kanter så är blötare betong att föredra. Blir hårdare och lättare att dra till med sleven.
Mvh Trädgårdsanläggaren som gör detta dagligen.
Ska du gjuta dina kanter så är blötare betong att föredra. Blir hårdare och lättare att dra till med sleven.
Mvh Trädgårdsanläggaren som gör detta dagligen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 445 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 445 inlägg
Det där med att blanda enligt påsen (som aldrig blev riktigt bra) gjorde jag bara i början tills jag såg hur en murare gjorde. Inte kan man hålla på med ett mått...
Så
* I med vatten i blandaren. Ta nån liter eller så
* Starta blandaren och i med hela påsen
* Ta trädgårdsslangen och spruta i vatten i mindre mängder i flera omgångar till nästan önskad konsistens.
* Låt blandaren gå 10 minuter
Dvs strunta i måttbägaren. Tror du proffsen står med en kanna? Tänk på att det står ungefär mängd... Detta med blandningstiden, bruket/betongen mer lättarbetat om det får blandas ordentligt. Det som händer är att man får luft in blandningen som också gör den lite mer lättflytande. Tänk grädde...
Skulle du vilja blanda flera påsar på en gång?
I med ordentligt med vatten först och i med påsen. Mer vatten så du får välling och sen i med nästa påse + vatten i små omgångar till önskad konsistens som ovan...
Så
* I med vatten i blandaren. Ta nån liter eller så
* Starta blandaren och i med hela påsen
* Ta trädgårdsslangen och spruta i vatten i mindre mängder i flera omgångar till nästan önskad konsistens.
* Låt blandaren gå 10 minuter
Dvs strunta i måttbägaren. Tror du proffsen står med en kanna? Tänk på att det står ungefär mängd... Detta med blandningstiden, bruket/betongen mer lättarbetat om det får blandas ordentligt. Det som händer är att man får luft in blandningen som också gör den lite mer lättflytande. Tänk grädde...
Skulle du vilja blanda flera påsar på en gång?
I med ordentligt med vatten först och i med påsen. Mer vatten så du får välling och sen i med nästa påse + vatten i små omgångar till önskad konsistens som ovan...
Proffsen gör så ja. Inte de som knappt blandat betong förr.
Är du inte proffs - gör som det står på påsen.
Tror du att du är ett proffs och det du skall gjuta skall hålla en föreskriven hållfasthets- eller exponeringsklass - följ vad som står på ritningen, beställ eller blanda enligt instruktion.
När man pytsar i vatten utan att veta hur mycket så vet man inte vad man får. Det duger kanske till att sätta stenplattor och sådant som inte är noga alls men inget annat.
Jag har själv haft anställda som hållt på med det där men det måste man försöka få ur folk - det blir inte bra. Murare är särskilt ena riktiga kålsupare på det där. Slarv är det.
Sen det där med cement, sand och vatten - det kallar jag för "bruk".
En sak till nu när vi ändå reder ut missförstånden - det är skillnad på jordfuktad betong och jordfuktig betong. Det sistnämnda är en gammal konsistensklass det förstnämnda är något som trädgårdsmästare och plattsättare limmar sten med.
Sen att det skulle bli kulor om man blandar för länge håller jag inte med om. Kan man överhuvudtaget blanda för länge?
Är du inte proffs - gör som det står på påsen.
Tror du att du är ett proffs och det du skall gjuta skall hålla en föreskriven hållfasthets- eller exponeringsklass - följ vad som står på ritningen, beställ eller blanda enligt instruktion.
När man pytsar i vatten utan att veta hur mycket så vet man inte vad man får. Det duger kanske till att sätta stenplattor och sådant som inte är noga alls men inget annat.
Jag har själv haft anställda som hållt på med det där men det måste man försöka få ur folk - det blir inte bra. Murare är särskilt ena riktiga kålsupare på det där. Slarv är det.
Sen det där med cement, sand och vatten - det kallar jag för "bruk".
En sak till nu när vi ändå reder ut missförstånden - det är skillnad på jordfuktad betong och jordfuktig betong. Det sistnämnda är en gammal konsistensklass det förstnämnda är något som trädgårdsmästare och plattsättare limmar sten med.
Sen att det skulle bli kulor om man blandar för länge håller jag inte med om. Kan man överhuvudtaget blanda för länge?
Lite bra info om betong här men som vanligt går det ju lite troll i diskussionen. Vi pratar om en stödgjutning för marksten. Det ska inte sättas sten i betong. Stödgjutningen kan garanterat göras med vilken mängd vatten som helst bara konsistensen funkar att jobba med.
Man kan absolut blanda för länge så att det blir kulor av det OM det är jordfuktig betong det handlar om, vilket avsågs här.
Limma sten med jordfuktad betong ( vad skulle vara skillnaden mot jordfuktig?) går inte. Finns knappt vidhäftning alls i det. Däremot limmar man med fördel med cementvälling (cement plus vatten) som stryks på stenhällen innan läggning.
Limma sten med jordfuktad betong ( vad skulle vara skillnaden mot jordfuktig?) går inte. Finns knappt vidhäftning alls i det. Däremot limmar man med fördel med cementvälling (cement plus vatten) som stryks på stenhällen innan läggning.
Som jag tidigare redogjorde för är "jordfuktig" en konsistensklassbeteckning (tror du mig inte googla SS 13 71 09). Jordfuktad betong beskriver snarare ett tillvägagångssätt än en konsistens där man sätter stenar eller andra föremål i ett torrbruk som sedan tillåts binda fukt från den omgivande jorden - eller om man läser denna tråd genom att man vattnar en aning. Själv har jag inte hållit på med det där.
För att få god vidhäftning kan man väta stenarna och se till att gnugga fast dom ordentligt i bruket - då får man vidhäftning mot styv betong också.
Cementvälling är nog något som "proffsen" håller på med. Vi som arbetar professionellt med betong kallar det "cementslamma" - eller möjligen "sluring" om man så vill.
För att få god vidhäftning kan man väta stenarna och se till att gnugga fast dom ordentligt i bruket - då får man vidhäftning mot styv betong också.
Cementvälling är nog något som "proffsen" håller på med. Vi som arbetar professionellt med betong kallar det "cementslamma" - eller möjligen "sluring" om man så vill.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kulor får man om det är för lite vatten.
Blandar man länge får man ett segare bruk så det går att putsa tak med, det sitter bättre medan man jobbar, inte kul om det droppar.
Protte
Blandar man länge får man ett segare bruk så det går att putsa tak med, det sitter bättre medan man jobbar, inte kul om det droppar.
Protte
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 445 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 445 inlägg
Men jösses.. det är inte någon Öresundsbro som ska gjutas.... och inte ens en husplatta... Vore det så är det bättre att beställa. Då är det också större mängd..Locke skrev:
Som sagt ovan... När du blandar ihop så tillsätt vatten så du får något enkelt att jobba. Har du en form så har det lite lösare så det flyter ut + att du kan röra lite så du kan få bort luftbubblor.
Ska du frigjuta så har det lite hårdare.
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig där - ber om ursäkt. Vi prövar igen:
Slut. Frågor?
Slut. Frågor?
Vaknat på fel sida idag Locke? Lite tråkig ton kan jag tycka...
Inget tvivel om att du har stora kunskaper i området, men det ger dig inte rätt att skrika, det är bara ohyfsat.
Inget tvivel om att du har stora kunskaper i området, men det ger dig inte rätt att skrika, det är bara ohyfsat.