Fritidshuset ska byggas ut med ett stort rum på 36 m2, 8x4 m. Det blir en gjuten platta, markarbetet är klart, bärlager på plats. Det speciella är att jag valt att sätta form med murblock (leca) i stället för lösvirke eller kantelement.
Behöver plattan verkligen kantförstärkas? Ytterväggen kommer att vila nästan helt på de 25 cm breda murblocken. Eftersom utbygget bara har tre väggar, vilka är svåra att fästa i befintlig grund, bör jag lägga armeringskrokar mellan murblock och plattan?
Behöver plattan verkligen kantförstärkas? Ytterväggen kommer att vila nästan helt på de 25 cm breda murblocken. Eftersom utbygget bara har tre väggar, vilka är svåra att fästa i befintlig grund, bör jag lägga armeringskrokar mellan murblock och plattan?
Jasså inte? Det får du allt motivera, evertb! Det blir ju som en grundmur, med en platta innanför. Murblocken klarar belastningen från en och en halvplans villa. Murblocken armeras, står på väl dränerad mark och ett rejält bärlager som paddats väl.
När man gör som du tänker brukar man normalt först gjuta en armerad sula som man sen murar upp LECA-blocken på.

OM du nu har lika stadig och orörlig mark som gjuten och armerad betong så blir det iofs inget bättre med en sula. Men blir det den minsta sättning i marken så "spricker" ju grundmuren samtidigt och allt börjar direkt kännas lite otrevligt.
Du kan kolla hur jag gjorde med mitt garage, det var lite av samma tänk, men jag kände mig tvungen att se till att det blev några stödjande betongkilar som stöd under.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
OM du nu har lika stadig och orörlig mark som gjuten och armerad betong så blir det iofs inget bättre med en sula. Men blir det den minsta sättning i marken så "spricker" ju grundmuren samtidigt och allt börjar direkt kännas lite otrevligt.
Du kan kolla hur jag gjorde med mitt garage, det var lite av samma tänk, men jag kände mig tvungen att se till att det blev några stödjande betongkilar som stöd under.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
Redigerat:
Jag kan ju också tillägga att jag inte skulle gjort sådär idag. Jag var i lite experimentlusta och ville dumsnåla på lite pengar.Mikael_L skrev:
Idag skulle jag alltså inte gjort så, utan kört på något beprövat med t.ex. L-element. Inte för att jag fått några problem (än så länge iaf, och då har en rekordsnöig vinter passerat).
Och jag skulle inte heller ha praktiserat detta på något så viktigt som ett hus.
Tack evertb!
Jo Mikael_L, jag har läst tråden om ditt garagebygge. i mitt fall är jag inte ute efter att snåla. Kantelement är uteslutet för min del eftersom jag tycker att dessa är fula, i alla fall på ett utbygge på mitt sekelskifteshus. Jag vill ge intrycket av en grundmur som sticker utanför vägglivet, som på det befintliga huset.
När grundelement inte är ett alternativ, återstår ett flertal valmöjligheter.
1. Bygger en form av lecablock. blocken vilar eventuellt på en armerad sula. Ytterväggen står på lecablocken. 50 mm förskjuten in över plattan.
2. Bygger en form av murblock 400 hög som invändigt kläs med 100 tjock cellplast. Efter det att den kantförstyvade plattan brunnit river jag bort lecan men lämnar cellplasten kvar. Vägglivet muras upp med 250 breda lecablock vilka förskjuts så att 50mm av cellplasten sticker ut. Det gör att cellplasten går 50 mm utanför vägglivet.
I båda alternativen kläs väggen med putsnät och putsas. Intrycket blir då en grundmur som är tjockare än vägglivet. utbygget liknar då det befintliga huset.
Kommentarer på det?
Jo Mikael_L, jag har läst tråden om ditt garagebygge. i mitt fall är jag inte ute efter att snåla. Kantelement är uteslutet för min del eftersom jag tycker att dessa är fula, i alla fall på ett utbygge på mitt sekelskifteshus. Jag vill ge intrycket av en grundmur som sticker utanför vägglivet, som på det befintliga huset.
När grundelement inte är ett alternativ, återstår ett flertal valmöjligheter.
1. Bygger en form av lecablock. blocken vilar eventuellt på en armerad sula. Ytterväggen står på lecablocken. 50 mm förskjuten in över plattan.
2. Bygger en form av murblock 400 hög som invändigt kläs med 100 tjock cellplast. Efter det att den kantförstyvade plattan brunnit river jag bort lecan men lämnar cellplasten kvar. Vägglivet muras upp med 250 breda lecablock vilka förskjuts så att 50mm av cellplasten sticker ut. Det gör att cellplasten går 50 mm utanför vägglivet.
I båda alternativen kläs väggen med putsnät och putsas. Intrycket blir då en grundmur som är tjockare än vägglivet. utbygget liknar då det befintliga huset.
Kommentarer på det?
En updatering och en fråga!
Isoleringen, 300 mm EPS är på plats. Armeringsmattorna och 120 meter golvvärmeslang ska läggas i under de nästa dagarna.
Golvvärmen läggs ovan armeringsmattorna, och förankras i dessa. Jag har räknat lite på flytkraften hos 120 meter golvvärmeslang i betong och kommit fram till att den troligtvis överstiger vikten av armeringsmattorna (i betong). Jag fruktar att golvvärmen lyfter med sig armeringen till ytan vid gjutningen.
Är jag hispig eller...
För er som är nyfikna kan jag berätta att gjutformen till plattan utgörs av murblock som vilar på en gjuten betongsula 25x20 cm.
Isoleringen, 300 mm EPS är på plats. Armeringsmattorna och 120 meter golvvärmeslang ska läggas i under de nästa dagarna.
Golvvärmen läggs ovan armeringsmattorna, och förankras i dessa. Jag har räknat lite på flytkraften hos 120 meter golvvärmeslang i betong och kommit fram till att den troligtvis överstiger vikten av armeringsmattorna (i betong). Jag fruktar att golvvärmen lyfter med sig armeringen till ytan vid gjutningen.
Är jag hispig eller...
För er som är nyfikna kan jag berätta att gjutformen till plattan utgörs av murblock som vilar på en gjuten betongsula 25x20 cm.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kommer du att rymma slangen ovan armeringen? Jag gjorde inte det då det är överlapp lite här och var på mattan och då var det kärvt att rymma slangen på de 4cm som är kvar av "djupet" (antar att det är 20 slang du lagt då du skriver att du lagt ut 120m). Jag la ut slangen och fäste den med hullingar i frigoliten, sedan på med mattan och naja fast slangen i mattan. Glöm inte att kolla så ditt system klarar av så långa slingor som du lagt ut. 120m låter som det måste delas på två slingor och sättas upp en fördelare och ev en shunt.
För att förhindra lyft, fyll slangen med vatten, så brukar man göra.
För att förhindra lyft, fyll slangen med vatten, så brukar man göra.
Jag vet inte om det är av intresse, men här kommer en uppdatering. Jag hade ju initialt en del frågor, sen blev det ju än värre...
Att gjuta platta är väl egentligen ingen stor sak, men här valde jag att inte köra med kantelement. Tycker inte att dessa passar in på mitt lätt åldersstigna hus. Istället göt jag en sula, på 20x25 cm som ska bära upp lasterna från ytterväggarna. Ovanpå sulan murades ett skikt med lättklinkerblock (Lecablock) detta skikt fick utgöra själva formen för betongplattan. För att rymma golvvärmeslangen fick jag öka höjden på formen med en bräda på flaten. Plattans tjocklek blev därför drygt 10 cm.
Allt avlöpte i alla fall väl. Ingen golvvärmeslang som flöt upp, ingen form som sprack. Ganska billigt blev det också. 32 m2, fullisolerad 300 mm och med golvvärme för runt 25 000:-
10 000:- isolering
5 000:- 3.5 m3 betong
2 500:- grävning
2 000:- golvvärme
1 200:- armering
1000:- gruskross
800:- gjutning av sula
1000:- ett varv murblock
1000:- för hyra av padda, lite skruv och annat. En del hade jag redan hemma..
Enda missberäkningen var väl tiden, från det att jag började till det att betongbilen lämnade gården så hade det gått 4 veckor.
Ska försöka slänga upp några bilder också.
Att gjuta platta är väl egentligen ingen stor sak, men här valde jag att inte köra med kantelement. Tycker inte att dessa passar in på mitt lätt åldersstigna hus. Istället göt jag en sula, på 20x25 cm som ska bära upp lasterna från ytterväggarna. Ovanpå sulan murades ett skikt med lättklinkerblock (Lecablock) detta skikt fick utgöra själva formen för betongplattan. För att rymma golvvärmeslangen fick jag öka höjden på formen med en bräda på flaten. Plattans tjocklek blev därför drygt 10 cm.
Allt avlöpte i alla fall väl. Ingen golvvärmeslang som flöt upp, ingen form som sprack. Ganska billigt blev det också. 32 m2, fullisolerad 300 mm och med golvvärme för runt 25 000:-
10 000:- isolering
5 000:- 3.5 m3 betong
2 500:- grävning
2 000:- golvvärme
1 200:- armering
1000:- gruskross
800:- gjutning av sula
1000:- ett varv murblock
1000:- för hyra av padda, lite skruv och annat. En del hade jag redan hemma..
Enda missberäkningen var väl tiden, från det att jag började till det att betongbilen lämnade gården så hade det gått 4 veckor.
Ska försöka slänga upp några bilder också.
Som jag skrev ovan så tog arbetet fyra veckor mot beräknade två. Det var ju trots allt semester. Lillen fick hänga med ganska ofta.
Grävningen sköttes dock till största del av en minigrävare
Enkel form till grundsulan. Täcktes med plast och vattnades under ett par dygn.
Makadam köptes för 200 spänn kärran. 5 lass gick det åt.
Här får jag hjälp av svågern att mura ett varv lättklinkerblock
Sen blev det roligare. Ut med isoleringen...
Armeringen och golvvärmen likaså. Och plötsligt var plattan klar för gjutning.
Här syns två rör för avvägningen av betongen. Dessa var onödiga eftersom jag istället valde självkompakterande betong (vibbfri).
Här kommer betongbilen...
..och här kommer regnet!
Plattan klar. Ska tjäna som uteplats ett tag. Fönstret skulle ha ersats av en dörr. Men det hann jag aldrig. Så småningom ska allt byggas in och bli ett vardagsrum.
Men först ska vinden inredas. Det får dock bli en annan tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävningen sköttes dock till största del av en minigrävare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel form till grundsulan. Täcktes med plast och vattnades under ett par dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makadam köptes för 200 spänn kärran. 5 lass gick det åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här får jag hjälp av svågern att mura ett varv lättklinkerblock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blev det roligare. Ut med isoleringen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringen och golvvärmen likaså. Och plötsligt var plattan klar för gjutning.
Här syns två rör för avvägningen av betongen. Dessa var onödiga eftersom jag istället valde självkompakterande betong (vibbfri).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer betongbilen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..och här kommer regnet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan klar. Ska tjäna som uteplats ett tag. Fönstret skulle ha ersats av en dörr. Men det hann jag aldrig. Så småningom ska allt byggas in och bli ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men först ska vinden inredas. Det får dock bli en annan tråd.
