När lönar det sig inte att använda sig av snigel dynamit?

Vi har ett relativt stor berg som vi vill plocka bort stora delar av.

På högsta stället kan det röra sig om 5 meter (från topp till botten i en rörgrav)
det mesta vi vill ha bort så rör det sig om ett ca 3 m högt 4m brett och runt 15m långt berg bit.

Är det över huvud taget värt att försöka sig på detta själv eller ska man ta till gamal hedlig sprängning med dynamit?

Det vore kul om någon kunde posta här om ett försök med snigeldynamit som lyckats överhuvudtaget.
Jag har då aldrig hört nån som haft nån nytta av den dyra guckan...

Hur som helst så tror jag inte alls på snigeldynamit i det här fallet.

Jag börjar oxå känna att snigeldynamit kanske inte är det rätta valet, känns som om det kommer att bli allt för mycket borrandes.

Jag har hört ngt om detta med patroner, hur går det egentligen till?
Måste man ha tillstånd och behörigheter för det ?

Varför inte hyra en kilmaskin för ca 500 sek per dag hos t.ex. Cramo? Kostar ca 50 000 sek och köpa.

Har också använt snigeldynamit för en mindre sten. Tror inte det är lämpligt för ert projekt. För den lilla stenen gick det utmärkt. Tog 1 dygn!

Tror nog inte heller att snigeldynamit är rätta lösningen för Crax.
Funkade dock utmärkt för mig då jag skulle ta bort berg på den plats där jag har lagt min avloppstank. Det gick åt ca 25 kg och ett ryggskott innan det var klart.

Ännu ett lyckat projekt.

Jag skulle inte rekomedera snigel för det är tid- och arbetskrävande. Enligt dina uppgifter blir det lilla berg ungefär tre hundra kubik i löst form, det är ingen liten hög det. Kolla med en bergsprängare så går det snappt och han kanske kan ta hand om det lösa berget också. Att spränga själv är inte tillåtet i Sverige inom tätbebyggt område. Lite råd till kolla att sprängaren du anlitar har alla tillstånden och att han har försäkringar.

Hyr en hydraulisk kil (Hulk) som Devnull skrev. Då ser man på en gång om man spräckte rätt och tillräckligt eller om man behöver göra om det.

Vart köper man snigeldynamit och vad kostar den ungeför?
Skall ta bort en lite bit av berget som sticker upp i gräsmattan (10*40cm)

Ca 100:-/kg. Finns hos t.ex Fredells eller hos firmor som hyr ut bergborrar. Vet inte hur dina 10 x 40 cm ser ut men det borde inte vara något problem att ta bort.

mr_pettersson skrev:
Är det så lite och om omgivningen (träd och hus mm) tillåter det skulle jag elda på bergknallen. Gräv lite runt om och sedan en brasa på berget. Ett antal hinkar vatten kastas sedan på när det är riktigt hett, fungerar bättre med hinkar än att stå "fjutta" med trädgårdsslangen. Har praktiserat detta ett flertal gånger med gott resultat. Går det inte första gången så är det bara att försöka igen. Har prövat med Snigeldynamit men "bitarna" blev för stora så jag fortsatte med eldning.

mr_pettersson skrev:
Köpte på Beijer.

Tråden är i från 2004, jag antar att de har löst sig med snigeldynamiten.
Eller håller ni fortfarande på?

Då kanske ni skulle ha sattsat på riktig dynamit.. går ju lite fortare :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.