Har kommit en liten bit med min dränering nu och lägger upp lite bilder på det!
Har fått ta det lite stilla med grävningen pga av det inte finns några "riktiga" källarväggar.

p61501133rz.jpg

p70201655wc.jpg
Alltid är det något ivägen

p61701295in.jpg
Hade varit smidigare med gjutna väggar

p71300577ni.jpg
Rör på plats

p71300599sp.jpg
Renbrunnen är nere och vi blev klara med utlopps rören ner över åkern idag

Va F-N är det för källar "vägg" du har?

i hop murade stenar? Står det sedan direkt på berget? sånna fall ser det inte ut att vara mycket tak höjd i källaren.. ;)

Källaren grävdes ur efteråt.
Dom eller han var det tydligen, har grävt ur källaren fram till innerkanten av dom stora stenarna. Där stannade han och la puts på insidan. Gävnde väl ur lite under stinarna så det är ungefär 3cm betong på innerväggarna. Höjden i källaren är 2m men den ska för hoppningsvis bli runt 2,20m. Lite läskigt att gräva ur runt huset med dom här väggarna... :-/

Nu haj har kommit igång med dräneringen på andra sidan av huset.
Allt har gått bra. Klarade vatten ledningen tom!

Ett problem har dock uppstått.
Jag tänkte koppla på dräneringen och dagvattnet på avloppet ut från trekammarbrunnen. Det rinner i ett rör som är nedgrävt i en åker ut i en bäck. Så först en rens brunn och sen på röret ut från avloppsbrunnen.
Där avloppsröret kommer ut nere vid bäcken är det ett nytt i plast så jag tänkte att det är plast hela vägen med så va inte fallet.
Det ligger betong rör vid brunnen och det röret som gick ut precis vid brunnen vet jag inte vad det va men när jag grävde fram det smulades det sönder. Syntes att det hade läckt lite med.
Nu funderar jag på att dra både dagvatten från denna sidan och avloppet och koppla på den andra rens brunnen.
Det borde väl funka?
Hoppas bara på att utloppet från den rensbrunnen är lägre än vid avloppsbrunnen.
Annars får jag väl gräva ett nytt dike och lägga ner nya rör över åkern. Känns dum snålt att leta reda på betong rören och koppla i där.
Lägger ut lite bilder både från förra året och detta.

Förra året
p7070005bm2.th.jpg p7120035ot6.th.jpg p7250020ts6.th.jpg

Från i år

p8300004xv1.th.jpg p8300017nl8.th.jpg

Nu blir det ny markbädd till avloppet. Det visade sig att det var gamla betong och keramikrör ut från avloppsbrunnen

Är det viktigt att ha någon form av avskiljar brunn/spolbrunn efter trekammarbrunnen innan markbädden?

Det skall väl vara en fördelningsbrun i alla fall.

"Fördelningsbrunnen

ställs i våg i sandbädd. I fördelningsbrunnen sitter reglerenheterna. Reglerenheterna justeras så att exakt fördelning av vattenmängd erhålls. Jämn fördelning över hela bädden förlänger livslängden och reningsgraden. Dämpningen i botten hindrar ojämn fördelning vid svall."

från http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=3643

Måste det vara två rör ut från fördelnings brunnen eller räcker det med ett rör och så gör man större dike?

20070908086hq7.th.jpg

20070908087ef0.th.jpg

20070908088at9.th.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.