6 077 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Skakta ut under gammal torpargrund
Har ett gammalt timmerhus, 1860-tal, med grund av huggna granitblock. Det går at krypa under och det är torrt och fint. Men, vi behöver öka på utrymmet lite därunder och framförallt få ut allt gammalt träspån som dom inte var så noga med att ta ut när huset byggdes.
För handkraft med hinkar kommer det att ta en evighet så min fundering är om det finns nå'n typ av dammsugare med stor diameter och lång slang som skulle kunna göra jobbet smidigare? Någon som vet?
För handkraft med hinkar kommer det att ta en evighet så min fundering är om det finns nå'n typ av dammsugare med stor diameter och lång slang som skulle kunna göra jobbet smidigare? Någon som vet?
Men du får vara berräd på att du måste luckra upp jorden, genom att gräva med spaden. Miljösug heter det här i mina trakter, en sorts slammsug men suger torra saker. Leta upp ett ställe som dom kan tippa på så slipper du betala för transport och lossningen på annan plats. Billigare är att bjuda in vänner som gräver åt dig. Gör en liten fest av det med mat och allt vad fantasin kan hitta på. Det är roligare att göra det tillsammans.
Tack för svaren. Nu har jag åtminstone fått något att gå på. Ska kolla upp detta i veckan.
Hej Flahultarn!Flahultarn skrev:
Hur gjorde du med detta sedan? Jag har själv kollat upp med ett företag som utför torrsugning och de skulle ha 15-20000:- + moms, för att suga bort några decimeter på en yta som är 48 kvadratmeter. + eventuell deponikostnad.
Tyvärr så blev det bara att jag lade tipset i banken för framtida behov.
Men vet du nåt om hur spretiga saker de kan suga ut? I mitt fall är det en massa träflisor från tilljämning av timmerstockar. Dom är ganska långa och kan tänka mig att det lätt kärvar.
Men vet du nåt om hur spretiga saker de kan suga ut? I mitt fall är det en massa träflisor från tilljämning av timmerstockar. Dom är ganska långa och kan tänka mig att det lätt kärvar.
Hej Santos! Jag skulle vilja veta ungefär vad slangen klarar att suga upp, dvs storlek på sten, trä och annat vad det nu kan vara. Kika gärna in på min blogg där jag skriver om mitt arbete med min torpargrund/krypgrund: Fuktig torpargrund
I mitt fall är det en gammal, för tillfället okrypbar (på de flesta ställen) torpargrund som skulle behöva grävas ur så att jag kommer åt att åla mig fram o lägga ut markplast. Se bilder här: Torpargrund 1 och här: Torpargrund 2
I mitt fall är det en gammal, för tillfället okrypbar (på de flesta ställen) torpargrund som skulle behöva grävas ur så att jag kommer åt att åla mig fram o lägga ut markplast. Se bilder här: Torpargrund 1 och här: Torpargrund 2
Nu vet jag inte vad dom kör med för saker där uppe men vi kör med 6" slang och då får man in knytnävs stora bitar. Tyvärr blir oftast sånna projekt dyra en sugbil ligger runt 1700+moms/h vissa tar över 2k. Hör dig för vad olika firmor tar men tänk på att det är slutpriset som är de viktiga.
Klicka här för att svara