805 457 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Tillsammans med karlmb den minst ödmjuke trots ständiga sakfel.J jawen skrev:
Det var ransonering, jag var där och minns.J jawen skrev:
Källa
https://riksarkivet.se/psidata/energisparkampanjer
Bara losers ber meningsmotståndare googla själv🤣
(Bensin)”Ransoneringen avskaffades redan tre veckor senare men den och en likaledes kort ransonering av elektricitet visade att liknande åtgärder eventuellt var att vänta, ”
@karlmb: tack för tipset med BVP. Funkade, men för din info så var inte ingången aktiv. Man fick programmera den som om det vore en effektvakt, men resultatet blir ju samma.K karlmb skrev:
Tack och bock. Men jag unnar mig lyxen att slippa parera timpris ett tag till 🤣
Men blir det värre priser så…
Redigerat:
Gött!S Snikholt skrev:On topic.
Vi pratar
@karlmb: tack för tipset med BVP. Funkade, men för din info så var inte ingången aktiv. Man fick programmera den som om det vore en effektvakt, men resultatet blir ju samma.
Tack och bock. Men jag unnar mig lyxen att slippa parera timpris ett tag till 🤣
Men blir det värre priser så…
Just som "fri marknad" fungerar den ganska perfekt, det är det inget tvivel om. Tycker man inte det så förstår man helt enkelt inte vad det betyder och innebär.L lbgu skrev:Du tycker uppenbarligen att elmarknaden är näst intill perfekt. Jag tycker den är dysfunktionell. Så att vi skulle bli överens om något i denna soppa är nog uteslutet. Finns antagligen i´politiskt/ideologiska skillnader mellan oss som gör att vi uppfattar saker olika.och till viss del båda har svårt att förstå den andra sidan.
Sen ger denna marknad ibland, som t.ex för ett par år sedan, tråkiga konsekvenser, men det är en feature, inte en bugg.
Och det är som du skrivit, ingen naturlag att det måste vara denna marknadsmodell.
Men det är trots allt en av de bästa, kanske den bästa.
Jag ser enormt mycket risker med alla andra modeller, jag har ännu inte kommit på något briljant som hyggligt garanterat fungerar.
Många modeller kan fungera hyfsat en kort tid, innan marknaden har anpassat sig till den nya verkligheten, men sen börjar nedgången.
Historien visar att de flesta andra marknadsmodeller leder rakt ner i elände, om du vill kan jag räkna upp flera exempel.
Jag håller med i sak - men jag vill inte finna mig i att grannländers felsatsningar drabbar oss. Gubbtjurig som jag är. Finns det verkligen inga åtgärder vi kan göra, så vi kan åtnjuta frukten av billig fossilfri inhemsk el i hela landet och ändå handla ”normalt” med grannarna?Mikael_L skrev:
Just som "fri marknad" fungerar den ganska perfekt, det är det inget tvivel om. Tycker man inte det så förstår man helt enkelt inte vad det betyder och innebär.
Sen ger denna marknad ibland, som t.ex för ett par år sedan, tråkiga konsekvenser, men det är en feature, inte en bugg.
Och det är som du skrivit, ingen naturlag att det måste vara denna marknadsmodell.
Men det är trots allt en av de bästa, kanske den bästa.
Jag ser enormt mycket risker med alla andra modeller, jag har ännu inte kommit på något briljant som hyggligt garanterat fungerar.
Många modeller kan fungera hyfsat en kort tid, innan marknaden har anpassat sig till den nya verkligheten, men sen börjar nedgången.
Historien visar att de flesta andra marknadsmodeller leder rakt ner i elände, om du vill kan jag räkna upp flera exempel.
Edit: vet att du säger att det måste lösas i omvärlden, men orka vänta på något som kanske aldrig sker
Redigerat:
Nejdå, energikriget startade i juli-aug 2021.S Snikholt skrev:
Då fick plötsligt Gazprom en massa konstiga leveransproblem, så precis när europas gasförråd skulle fyllas upp inför vintern så kom det bara rännilar av gas från rysland, vilket direkt sköt upp gaspriset i omloppsbana runt jorden.
Nu i efterhand förstår man ju att detta berodde på att putin redan hade satt datum för krigsstarten och ville med detta demonstrera makt, och att han hade ett hårt grepp på ballarna på Europa.
"Protestera inte, för då får ni frysa!"
Energikriget startade före den fullskaliga invasionen.
Ja jag insåg det sen, men lite typiskt det här jag menar med oberoende. Man måste ju verkligen trott att Ryssen var att lita på eftersom man (tyskland mfl.). gjorde sig så beroende av gasen.Mikael_L skrev:
Nejdå, energikriget startade i juli-aug 2021.
Då fick plötsligt Gazprom en massa konstiga leveransproblem, så precis när europas gasförråd skulle fyllas upp inför vintern så kom det bara rännilar av gas från rysland, vilket direkt sköt upp gaspriset i omloppsbana runt jorden.
Nu i efterhand förstår man ju att detta berodde på att putin redan hade satt datum för krigsstarten och ville med detta demonstrera makt, och att han hade ett hårt grepp på ballarna på Europa.
"Protestera inte, för då får ni frysa!"
Energikriget startade före den fullskaliga invasionen.
Jag håller helt med, det känns ju inte det minsta roligt, utan det är bara skit.S Snikholt skrev:... "Känslan" man får är dock att likna vid att vi får splitta notan för något vi i Sverige inte beställt eller orsakat.
Eller rättare sagt befolkningen i södra halvan av landet får göra det.
Är väl helt enkelt för nationalistisk/protektionistisk för att tycka att marknaden är okej.
Fan jag låter som värsta Trump-supportern - trist insikt att jag förmodligen hade röstat på honom om jag bodde i USA![]()
Men såhär fungerar det i vår värld.
Assad pressar sin befolkning så hårt att det blir inbördeskrig och enorma flyktingvågor, Opec bildas och manövreras så det blir oljekris och t.om bensinransonering (min pappa hade kvar ransoneringskorten och visade mig en gång)
Trump och Kanada bråkar och skickar virkespriser i omloppsbana runt jorden.
Kommunen bygger ny väg och sänker priset på mitt hus.
Lehman brothers ställer till det och kastar hela världen in i lågkonjunktur, samma när Saddam kom på den lysande iden att anfalla Kuwait.
En kinesisk matmarknad skapar ett virus.
Det är skit hela tiden, och det är inget fel man gjort själv.
Ja det är mycket man velat slippa.
Om vi kollar historisk så kan vi börja med att se att 2'a VK vanns av länderna med mest demokrati och frihandel.L lbgu skrev:Problemet är att man har ingen aning om när kriget kommer. Kan vara hur lugnt som helst en dag, nästa dag är det statskupp i Land X, 1 år senare anfaller X Y. Är man det minsta seriös kan man inte bygga system som bara fungerar i fredstid. Detta är det allvarligaste problemet för alla frihandelsfundamentalister, fast de väljer att sticka huvudet i sanden och låtsas som att vi lever i den eviga freden. Bara detta idiotiska att flytta det mesta av all produktion till länder som Kina. Ingen som har lite sans och vett skulle tycka att det var en bra idé, men ändå blev det så. Eller som när nästan alla partier i Sverige mer eller mindre la ner försvaret eftersom de upptäckt att det var omöjligt att någon skulle vilja invadera Sverige.
Vi kan också kolla vad som hände sedan, alla länder med frihandel utvecklades bäst, och de med slutna samhällssystem och sluten handel med omvärlden gick mycket sämre, något gick så illa att det slutade existera.
Så själv tror jag inte att slutenhet, handelshinder och bara egenproduktion är något framgångsrecept.
Däremot tror jag att samarbeten, koalitioner och avtal är bra.