Byggahus.se
Tänkte ge mig på att renovera fönster i vardagsrummet under sommaren.

Tips och idéer mottages tacksamt!
 
  • Ett fönster på ett hus med träfasad som reflekterar en klarblå himmel och visar omgivande byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt fönster med flagnande, vit färg och sprickor i träet, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
70tals fönster är generellt av låg kvalitet men klart det går att göra iordning dom om man vill.
Är det rötet någonstans till höger eller vänster om glasets nederkant? Isåfall överväg att byta fönster annars får du ta bort allt rötet/mjukt trä och bygga på med något kemiskt trä eller 2komp spackel.

Annars så gör du följande.
Skrapa bort allt löst sittande med en färgskrapa.
Sen slipa med ett sandpapper P120 längs med fibrerna.
Borsta rent/dammsug/blås med tryckluft.
Fyll mindre sprickor med fönsterkitt eller annan lämplig övermålningsbar fog.
Ev grundolja lite om det behövs.
Sen grundmåla hela fönstret och efter det täckmåla 2 lager.
Du kan slipa lätt med sandpapper P180-P240 mellan varje lager för att få finare slutresultat. Måla inte i direkt solsken, läs noga på burken på det du använder och lycka till det är inte så svårt som man tror och kan tillomed vara kul att ge sig på
 
Jag håller på för fullt med våra fönster från -78 som var i ungefär samma skick som ditt fönster, kanske lite bättre. Sprucket kitt, flagad färg och lite torrsprickor men inget ruttet. Jag har gjort såhär:

- Skrapa bort löst linoljekitt
- Värmt och skrapat bort all gammal alkydoljefärg (gick förvånansvärt lätt)
- Slipat av lite snabbt med 80/120/180 korn och slipmaskin så att det är helt trärent.
- Grundat med Jotun Visir (grundolja och grundfärg i ett)
- Kittat med LaSeal (syntetiskt kitt)
- Målat tre lager med Jotun Drygolin

Hinner skrapa, slipa och grunda två bågar på en kväll. Nästkommande kväll kittar jag och därefter ett lager färg per kväll. Svårast är helt klart att kitta snyggt men det är bara att träna. Jag började med dom som syns minst :rofl:


Slitet fönster från 1978 med skadat kitt och flagande röd färg, ligger på ett stöd utomhus för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat träfönster på arbetsställning, nygrundat och slipat redo för kittning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverade fönsterbågar som slipats och målats vit ligger på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Tack svar!

Fönstret på bild har en trälist istället för kitt. Ska man skippa listen och lägga kitt istället?

Verkar som om det sitter en gammal list eller likanade bakom plåtblecket. Kitt där med?
 
Är det glaskasseter i dina fönster då du har glasningslist i trä?
 
A AndersS skrev:
Är det glaskasseter i dina fönster då du har glasningslist i trä?
nej, det har jag inte.
 
  • Närbild av ett fönsterhörn som visar träram och metallfönsterbänk, möjlig tecken på slitage eller fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Set dåligt på bilden, men är inre fönsterbågen av ek?
 
A AndersS skrev:
Set dåligt på bilden, men är inre fönsterbågen av ek?
inte en susning faktiskt..
 
Vi har i princip identiska fönster och jag fixade ett fönster tidigare genom att fräsa fram en kortare profil och skarva halvt i halvt. Har ett par till som behöver kärlek snart och där tror jag att jag kommer byta hela under och sidostycken och behålla. Virket kommer bli kärnfuru som håller under lång tid.

Glaslisten brukar gå att lirka loss om man är lite försiktig.

Själv ser jag ingen anledning att byta fönster när de går att reparera med ganska enkla medel men alla är vi olika.
 
J
Och här kommer motsatta åsikten. Håller på att rädda ungefär lika slitna källarfönster som i sig nog inte har något större bevarningsvärde. Ej gjort något liknande innan. Visst går det, och det blir nog bra... men med facit i hand hade jag nog hellre betalt för att någon bytt dem och fått ha semester på semestern...
 
J Jonobe skrev:
Och här kommer motsatta åsikten. Håller på att rädda ungefär lika slitna källarfönster som i sig nog inte har något större bevarningsvärde. Ej gjort något liknande innan. Visst går det, och det blir nog bra... men med facit i hand hade jag nog hellre betalt för att någon bytt dem och fått ha semester på semestern...
För somliga är det att ha semester när man får renovera ett par gamla fönster:giggle:
 
  • Gilla
Katarina B.O. och 4 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Och här kommer motsatta åsikten. Håller på att rädda ungefär lika slitna källarfönster som i sig nog inte har något större bevarningsvärde. Ej gjort något liknande innan. Visst går det, och det blir nog bra... men med facit i hand hade jag nog hellre betalt för att någon bytt dem och fått ha semester på semestern...
Man kan ju betala någon som renoverar fönstren också. Jag lämnade nyss iväg mina källarfönster till ett snickeri. Fast de är ju värda att bevara, de är 107 år gamla.
Gamla blåmålade källarfönster under renovering med synligt skadat trä på bågarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De byter ut det trä som är dåligt, vilket i mitt fall är ca 10% av fönsterbågarna.
Skadat och ruttet trä på en gammal blåmålad källarfönsterbåge, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden har jag semester och reparationen blir billigare än att köpa nytt.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.