Byggahus.se
Hej,

Har under lång tid med stort nöje läst forumet och lärt mig en hel del. Otroligt vilken kunskap det finns där ute.

Nu är jag i färd med att återställa en sekelskifteslägenhet så det är dags för mitt första inlägg. Vi börjar med fönstren.

Jag har nämligen ett antal stora fönsterpartier som behöver renoveras.

img0982ls.jpg

Jag vet inte vad delen av fönstret på bilden ovan kallas. Tillsvidare kallar jag det nischer (någon kanske kan hjälpa mig hitta rätt ord).

Jag har ett par frågeställningar. Som ni ser på bilden har de målats ett antal gånger sedan dagen de kom på plats. Hur bör jag gå tillväga för att återställa dem och få fram den struktur som döljs av flera lager färg?

I köket ser fönstren lika dana ut nedtill med spegelpaneler bakom elementen etc. Dock ser det ut som att man har satt någon slags masonitskiva för själva spegelpanelen, spacklat och målat ett par gånger.

img0983mc.jpg

När jag skrapat längs kanten ser man mycket riktigt att det verkar sitta en skiva där som är fastsatt med nubb.

img0984n.jpg

Några tips om hur jag kan få bort den skivan för att kunna återställa även detta fönster?

Även gångjärnen behöver fixas upp. Som ni ser på bilden verkar de både ha varit vita och gröna på hundra år. Hur bör de se ut för att likna original så mycket som möjligt? Hur går jag till väga för att återställa dem? Samma fråga gäller egentligen själva handtagen och den "pinne" (vad heter det?) som ser till att det nedre fönstret går i lås.

img0985l.jpg

img0986cm.jpg

img0987rj.jpg

Skulle vara oerhört tacksam för lite tips och idéer om det så endast är vad saker och ting heter så jag själv kan söka rätt på informationen. Kanske finns det några andra bra källor (böcker, hemsidor, etc.) där jag kan hitta information.

Tack på förhand.
 
Har renoverat ett antal fönster själv, o det är inget glamoröst jobb! Du har många timmar framför dig. Men så länge du tycker det är kul så ska jag ge dig lite tips.

för att avlägsna färg finns flera vägar att gå.

varmluft:

fördel, färgen lossnar lätt, bara o skrapa av med lätthet.

nackdel, gaser frigörs, finns många färger från förr som innehåller bly. inte nyttigt.
man kan driva ut kåda ur träet, träet kan bränna.

Skrapa med hårdmetallblad:

perfekt för plana ytor. kräver dock mer kraft. finns även profilskrapor för speglar.
i ditt fall får du nog tillverka egna profiler för att det ska passa perfekt.

bandslip:

äter ner färgen kanska snabbt, men man tar lätt för mycket. slipbanden sätter lätt igen. mest för plana ytor.

lackfräs metabo:
för plana ytor. spar 80% tid mot handskrapa. köpte denna maskin för ju st fönster. dock kan man inte ta profiler eller för smala partier. men plana ytor är guld!

sedan kan jag säga så här, ska du måla med vattenbaserad färg säger jag bara:
underarbete underarbete UNDERARBETE!

har du inte spacklat i slipat perfekt i 2-3 omgångar syns det direkt. vattenbaserad färg är inte förlåtande. nu finns det inte så mycket oljealterantiv så du lär ha o göra..

/Meckis
 
Till gångjärn och övriga metalldelar fungerar kaustiksoda utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.