Byggahus.se
Renoverar ni fönster från 1920 - eller byter?
Fönstrena börjar bli trista - renoverar ni dem eller byter dem?
 
B bompa skrev:
Renoverar ni fönster från 1920 - eller byter?
Fönstrena börjar bli trista - renoverar ni dem eller byter dem?
Renoverar helt klart. Äldre fönster, från 50-talet och tidigare, är nästan alltid värda att renovera. Byta ut sådana fönster ändrar oftast husets karaktär, enligt mig till det sämre. De äldre fönstren har dessutom oftast tillverkats av riktigt bra virke, och med lite underhåll då och då håller de antagligen betydligt längre än nya fönster.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B bompa skrev:
Renoverar ni fönster från 1920 - eller byter?
Fönstrena börjar bli trista - renoverar ni dem eller byter dem?
Jag renoverar mina 1920-talsfönster. Ett slitsamt men i mitt tycke roligt åtagande.

Det är svårt att hitta moderna fönster som är så smäckra och passande till arkitekturen.

Ofta är skicket bättre än vad man tror på fönsterbågarna så man behöver inte alltid stressa fram en renovering.

Ofta har fönster från 1920-talet heldjup på karm så vid fönsterbyte drar det med sig både nytillverkning av smyg invändigt, byte av foder, eventuell anpassning mot modernt modulmått samt ommålning eller tapetsering invändigt. Så räkna på rejäl kostnad utöver nya fönster och montering av dessa om arbetet inte utförs av dig själv.

Någon ekonomi i energibesparing att byta till moderna fönster finns icke under en normal levnadstid om du lämnar bort jobbet.

Kladda på rå linolja på värsta ställena om du inte orkar renovera just nu.

Jag har en femårig tidplan på min fönsterrenovering med 11 kvarvarande fönster:)

Även repiga maskindragna glas går att rädda. Jag har fått goda resultat med poleringsmedel från Mirka.
 
Jag har alltid lyft ut bågarna, renoverat och målat dessa inomhus. Jag har satt en plywoodskiva med markisolering typ frigolit limmad till sig för hålet så då behöver jag inte stressa mig klar.
 
Karlia
På landet målar jag om och kittar fönster med oregelbundna intervaller. Det är englas och tvåglas, ca 1920 och 1950. Att göra det är bland det tråkigaste jag vet men det är bra trä. Grannen här i stan har bytt ut sina 60-talsfönster mot nya i plast, han är helnöjd. Men jag ser hur illa inpassningen av dem är, hur fel de ser ut. De är mycket klumpigare än originalet. Det bla gör att jag kommer fortsätta lägga ner tid på landetfönstren för att bevara dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.