Byggahus.se
T
Vi funderar på vad som är mest prisvärt och hållbart att göra gällande fönster på vår 70-tals hus. Är det värt att renovera fönsterna och sätta i energiglas eller ska man köpa helt nya fönster. Har hört att fönster från 70-talet inte egentligen är värda att renovera, men vet inte om det gäller för alla 70-tals hus. Någon som redan gjort denna fönsterresa på sitt 70-tals hus och kan delge vad ni kommit fram till? Vi har ca 17 fönster som behöver åtgärdas
 
  • Vy genom ett fönster mot en snötäckt trädgård och gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom fönster, snö täcker mark, träd, stuga i bakgrunden, vinterdag, mulet, lugn atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Nästan klar hos mig med fönsterrenovering på vårt 70-tals hus där de flesta är 2-glas kopplade.
slipat ner alla fönster, tagit ur glasen, satt in energiglas och kittat/målat om.

Anledningen bakom det var egentligen inget svårare än att se det ekonomiska i det.
att byta ut fönstrena hade kostat lite drygt 110k för fönster och 20k för altandörrar (med snickare som byter) 18 fönster + 2 altandörrar.

Sätta in energiglas i 2-glas motsvarar ungefär ett vanligt 3 glas fönster.

betalade lite drygt 6000:- för energiglasen hos lokala glasmästaren, kanske en tusenlapp för kitt, färg, slippapper m.m.

Så rent ekonomiskt är återbetalningstiden för fönster inte värt det enligt mig, sen kan det estetiska väga upp för det...
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag har bytt mina 70-talsfönster nyligen. Dock hade jag isolerglaskasetter som blivit otäta så jag hade behövt både underhålla bågarna samt byta glaset. I och med att vi också ville byta vädringsluckor mot mer glas så var valet att byta till helt nytt enkelt för oss.
 
  • Gilla
Titan123
  • Laddar…
T
Tommty Tommty skrev:
Nästan klar hos mig med fönsterrenovering på vårt 70-tals hus där de flesta är 2-glas kopplade.
slipat ner alla fönster, tagit ur glasen, satt in energiglas och kittat/målat om.

Anledningen bakom det var egentligen inget svårare än att se det ekonomiska i det.
att byta ut fönstrena hade kostat lite drygt 110k för fönster och 20k för altandörrar (med snickare som byter) 18 fönster + 2 altandörrar.

Sätta in energiglas i 2-glas motsvarar ungefär ett vanligt 3 glas fönster.

betalade lite drygt 6000:- för energiglasen hos lokala glasmästaren, kanske en tusenlapp för kitt, färg, slippapper m.m.

Så rent ekonomiskt är återbetalningstiden för fönster inte värt det enligt mig, sen kan det estetiska väga upp för det...
Ja det låter ju onekligen mer ekonomiskt. Hur lång tid tog det att göra detta själv?
 
Tommty
T Titan123 skrev:
Ja det låter ju onekligen mer ekonomiskt. Hur lång tid tog det att göra detta själv?
Svårt att säga hur lång tid då jag tog det i omgångar. Sedan var det paus på någon/några veckor osv.

men ett litet källarfönster på cirka 70x40 tog väll typ 1-1,5 timma att knacka bort kittet, ta ur glasen, slipa ner och lägga en grundmålning när man fått lite erfarenhet i kittborttagningen.

tips är om du har flera fönster i samma storlek och har plats att jobba inne/garage eller liknande så köp ett begagnat i samma storlek. Gjorde jag så att jag kunde hålla på under vintern med källarfönstrena. Köpte ett begagnat för 50:- och satte in, sedan försvann all tidspress.
 
  • Gilla
Docendo Discimus och 2 till
  • Laddar…
T
Tommty Tommty skrev:
Svårt att säga hur lång tid då jag tog det i omgångar. Sedan var det paus på någon/några veckor osv.

men ett litet källarfönster på cirka 70x40 tog väll typ 1-1,5 timma att knacka bort kittet, ta ur glasen, slipa ner och lägga en grundmålning när man fått lite erfarenhet i kittborttagningen.

tips är om du har flera fönster i samma storlek och har plats att jobba inne/garage eller liknande så köp ett begagnat i samma storlek. Gjorde jag så att jag kunde hålla på under vintern med källarfönstrena. Köpte ett begagnat för 50:- och satte in, sedan försvann all tidspress.
ska vi fundera lite hur vi ska göra. Alla våra altandörrar är redan bytta av tidigare ägare så de slipper vi åtgärda. Men ändå ett stort antal kvar att göra.
 
T
Är det någon som lämnat in sina fönster eller haft någon på plats som bytt glasen till energiglas. Tänkte man kanske kunde hitta en lösning mellan att byta själv eller köpa helt nya
 
Fönstret som du har på första bilden eller liknande hade vi på vårt hus från -60 och samtliga blev utbytta, bl.a. för att de även var slitna mekaniskt och bågarna hade inte klarat högre vikt, men också att träkvalité i dem var dålig. Valde färganpassning och alu på utsidan, samt med monterade spaltventiler i sovrumsfönstren.
Alla fönster var tidigare öppningsbara men där blev tre av dem nu fasta istället.

De mindre fönstren i källaren och två på övre våningen, åtta fönster, renoverade jag genom att ta bort glasen, limma/skruva samman fönsterbågarna och fräsa ur för en 2-glaskassett U-värde 1,1. Målat och klart för ca 600 kr/fönster.

Så idag har vi fått bättre inomhuskomfort och endast två sidor/fönster att putsa. Inte räknat något på energibesparing men ser att elförbrukning minskat sedan utbyte och arbetet blivit gjort.
 
Renovering av mindre fönster: Före, limmade bågar och urfräst, sedan färdigt fönster.
Fönster ligger på täckt arbetsbänk i verkstad med verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inverterad bild av ett träramverk med mätdon och metalldelar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster liggande på bord med reflektioner av lysrör, arbetsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.