Byggahus.se
Vi har nyss köpt hus, mitt första, så det är mycket nytt.
Det drar väldigt mycket från fönstren och vi har svårt att få upp en behaglig temperatur trots element på relativt hög temperatur och luft/luftvärmepump (funktionen på en av dem är osäker).
Fönstren är i behov av omsorg och jag funderade på vad som är bäst utifrån kostnads och hållbarhetsperspektiv, byta alla fönster till 3glas med tilluftsventiler eller renovera de befintliga 2 glas med isolerglas innerst och sen normalt underhåll ( nytt kitt och måla)?
Vi har inte möjlighet att byta alla fönster de kommande 2 åren då vi behöver göra andra saker före men att påbörja renoveringen av befintliga fönster kan börja ske redan i vår.

Vad skulle ni välja och vad är för och nackdelar med respektive alternativ?
 
Det jag vill rekommendera att börja med är att se över tätningslisterna. En snabb och billig åtgärd som potentiellt kan minska draget rejält.
Ålder och skick på fönstren är ganska avgörande för vad som är en vettig åtgärd. Är det fönster från 50-talet eller äldre skulle jag säga renovera. Gör ni det själva tar det mycket tid men kostar inte så mycket. Lejer ni ut arbetet är det sannolikt ungefär samma kostnad som att köpa nytt. Oavsett så får ni behålla fönstren som matchar huset. Nya fönster ger oftast ett annat intryck och minskad glasyta. Finns några trevliga trådar med fönsterrenovering att söka upp här på forumet.
Isoleringsvärdet skiljer inte så mycket mellan ett treglasfönster och ett tvåglas med energiglas i innerbågen.
Handlar det däremot om halvruttna fönster från 70-talet är det antagligen bättre med byte.
 
  • Gilla
FG och 3 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det jag vill rekommendera att börja med är att se över tätningslisterna. En snabb och billig åtgärd som potentiellt kan minska draget rejält.
Ålder och skick på fönstren är ganska avgörande för vad som är en vettig åtgärd. Är det fönster från 50-talet eller äldre skulle jag säga renovera. Gör ni det själva tar det mycket tid men kostar inte så mycket. Lejer ni ut arbetet är det sannolikt ungefär samma kostnad som att köpa nytt. Oavsett så får ni behålla fönstren som matchar huset. Nya fönster ger oftast ett annat intryck och minskad glasyta. Finns några trevliga trådar med fönsterrenovering att söka upp här på forumet.
Isoleringsvärdet skiljer inte så mycket mellan ett treglasfönster och ett tvåglas med energiglas i innerbågen.
Handlar det däremot om halvruttna fönster från 70-talet är det antagligen bättre med byte.
Byggt 74, detta är det sämsta fönstret. Resterande är i behov av kittning och målning men inget som ser ut som detta. Planerar att byta ut det här om vi hittar på återbyggdepån. Annars tar jag på mig utmaningen att laga det så länge.
 
  • Ett fönster på en röd och vit husvägg med speglingar och en synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.