Byggahus.se
S
Härligt att läsa tråden så här i efterhand och att se vart den landade. Otroligt nog har bättre vetande lyckats reda ut vad som är rätt och fel. De som har noll koll och tror sig veta har rättats. Good job!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jodå. Jag tror vi blev ganska klara över det juridiska läget förra gången tråden var aktiv.
Varuhusens personal har väldigt liten rättighet att kräva att få kolla i bilen.


Nu passade jag bara på att raljera lite över en dåligt skriven skylt. ;)
Ok, då är jag med. :)
 
Dagsfärsk bild från Beijer Uppsala.
 
  • Skylt på Beijer Byggmarknad som informerar om slumpmässig utfartskontroll av varor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Man skulle ju slå på en inspelning av samtalet när de närmar sig bilen.

Om de ber att få titta i bilen frågar man bara lite artigt om man är misstänkt för något.

Då lär ju personen nästan garanterat säga nej, så då är det bara att stoppa inspelningen och åka vidare. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man skulle ju slå på en inspelning av samtalet när de närmar sig bilen.

Om de ber att få titta i bilen frågar man bara lite artigt om man är misstänkt för något.

Då lär ju personen nästan garanterat säga nej, så då är det bara att stoppa inspelningen och åka vidare. :)
Varför ens åka in, om man ska bete sig så?
 
Man behöver läsa # 1 i denna tråd för att kunna förstå vad den handlar om.
 
  • Gilla
Byggahus4429
  • Laddar…
Gammal tråd men aktuell för mig,
Vänder mig i första hand till personal som tror att de jobbar på tullen...och inte på byggshoppen.
Var på Hornbach idag med min Amarock som har tonade bakrutor. Efter att de räknat prylarna på min släpkärra sliter idioten upp bakdörren för att kolla i baksätet. Min 4 åriga son sover i barnstolen och får panik när när dörren slits upp av en snubbe med munskydd som ska glo in i bilen.

För det första, vad är problemet med att fråga och visa lite hyfs?
För det andra, jag hade nog sagt snällt att inte öppna för min son sover, vad hade hänt då?
Inte fanken sliter personalen upp väskan och genomsöker den om du går in/ut i en affär, så varför genomsöka bilen.
Eller ännu värre, kontrollera en barnvagn med en sovande unge när du lämnar en butik, helt utan misstanke om brott.
I normalfallet har jag inga problem, men va fan fråga först och visa lite respekt för kunderna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
maria01 och 4 till
  • Laddar…
BigR
Alltså det finns faktiskt slödder som gömmer grejer under barnfiltar. Inget försvar för det som hände dig, men…
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
C
BigR BigR skrev:
Alltså det finns faktiskt slödder som gömmer grejer under barnfiltar. Inget försvar för det som hände dig, men…
Tvivlar förvisso starkt på att byggmarknadernas bygghallar och utomhuslager är särskilt hårt drabbade av detta slödder, även om de så klart finns överallt. En del handlare har en del kemi och trädgårdsprylar i hallen som kanske kan intressera tjuven, men annars är det ju till 99% skrymmande byggmaterial som är långtifrån stöldbegärligt. Värdesakerna står ju inne i butiken, men inte finns det någon vakt där som ber att få ta sig en titt i herrns/damens väska.
 
Det brukar väl sitta någon skylt när man kör in om att de tittar. Men jag tror faktiskt inte att de får göra så. När jag har varit i liknade situationer har de alltid bett mig att öppna. Inte ens polisen får gå in i bilar utan beslut från åklagare. Det är rimligt att de får titta in i bilen, men inte att de sliter upp dörren och skrämmer din son.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Du får bära ut det du köper nästa gång så slipper du bli rädd.
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 4 till
  • Laddar…
Du sluter ett avtal med butiken när du kör in i bygghandeln. Genom att köra in accepterar du avtalsvillkoren.

Är det oskäliga avtalsvillkor?
 
  • Gilla
tio_Pepe och 5 till
  • Laddar…
Ni som startar om denna diskussion igen, vänligen läs första inlägget igen så ni förstår vad som diskuteras här och notera att detta är juridikavdelningen i forumet. Därefter hoppar ni fram ett par hundra inlägg där det explicit står vad butiken får och inte får göra baserat på den avtalsgrund man skaffat sig vid infarten. Spekulationerna om vad som gäller behöver inte börja om igen, det är redan klarlagt via advokater.
 
  • Gilla
civilingenjören och 16 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man kan bemötande kunder bra och dåligt. Dåligt bemötande bör man påpeka för platschefen/platsansvarige för att reda ut eventuellt missförstånd eller skicka minihitler på en charmkurs.

Få saker blir bättre av sig självt.
 
J Janroma skrev:
Gammal tråd men aktuell för mig,
Vänder mig i första hand till personal som tror att de jobbar på tullen...och inte på byggshoppen.
Var på Hornbach idag med min Amarock som har tonade bakrutor. Efter att de räknat prylarna på min släpkärra sliter idioten upp bakdörren för att kolla i baksätet. Min 4 åriga son sover i barnstolen och får panik när när dörren slits upp av en snubbe med munskydd som ska glo in i bilen.

För det första, vad är problemet med att fråga och visa lite hyfs?
För det andra, jag hade nog sagt snällt att inte öppna för min son sover, vad hade hänt då?
Inte fanken sliter personalen upp väskan och genomsöker den om du går in/ut i en affär, så varför genomsöka bilen.
Eller ännu värre, kontrollera en barnvagn med en sovande unge när du lämnar en butik, helt utan misstanke om brott.
I normalfallet har jag inga problem, men va fan fråga först och visa lite respekt för kunderna.
De som öppnar har naturligtvis direktiv uppifrån att göra det, som kommer sig av en väldigt given anledning. Oerhört liten grej att haka upp sig på, tycker jag. Hoppas sonen hämtat sig från det stora trauma han drabbades av, annars finns det ju duktiga psykologer att använda sig av.
 
  • Haha
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.