Byggahus.se
BirgitS
Gävleborg har meddelat att alla som bor på äldreboenden, och som vill, kommer att ha blivit vaccinerade senast i morgon. Så ett steg är avklarat :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...arskilda-boenden-ska-ha-fatt-vaccin-pa-fredag

Det bör vara likartade situationer i andra regioner eftersom vaccinet fördelas efter antal innevånare över 70 år. Undantag är väl de regioner som har vaccinerat sjukvårds- eller omsorgspersonal i större utsträckning.

Tillägg:
Dalarna säger samma sak. Lagom tills det börjar bli dags att ge dem dos 2.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, det första svenska dödsfallet efter vaccinering har ju obducerats för att man skulle ta reda på orsaken (inte vaccineringen i det fallet).
[länk]

Är det inte märkligt att som du säger Norge har konstaterat samband mellan vaccination och dödsfall men Sverige har det inte?

Trots att vi vaccinerat betydligt fler än Norge?

Hade du någon länk till det norska dödsfallen och att vaccinet var orsaken?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte märkligt att som du säger Norge har konstaterat samband mellan vaccination och dödsfall men Sverige har det inte?

Trots att vi vaccinerat betydligt fler än Norge?

Hade du någon länk till det norska dödsfallen och att vaccinet var orsaken?
https://www.nrk.no/norge/legemiddel...sfall-til-bivirkninger-av-vaksinen-1.15327024

De gamla har fått feber som biverkning, och det överlevde de inte. Men de hade knappast överlevt om de fått feber av något annat heller...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Journalist som bloggar:

[bild]
[länk]

Tips att läsa lite om man vill :)
Ja, det avdramatiserar dödstalen. 2002 tror jag vi hade ungefär samma antal döda som 2020, och 2002 var befolkningsmängden mindre...
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Varför posta inlägg här med kurvor som inte ens går att läsa?

Sverige ligger på 17 plats av 200 länder (pytteländer borträknat) i dödstal.

Lutningen på kurvan indikerar att vi tyvärr kommer att avancera,

Det är inget mittfält. Det är en bottenstrid.
De flesta kan läsa kurvorna, de är lätta att förstå, det finns siffror i rutorna i graferna annars.

Här kommer en länk som kanske hjälper dig:
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-january-12-update/
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-january-12-update/
Jodå, Sverige är i mittfältet.

Jag är fortfarande nyfiken på din bild av att 60% av de som dött med Covid-19 i Norge bott på äldreboenden, medan det är ”bara” ca 50% i Sverige?
8 minuter in i detta programmet har du källan:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1638529
Vi vet redat att numerären är lägre i Norge, så det behöver inte upprepas.
 
  • Grafer som visar dagliga COVID-19-dödstal per miljon för västländer, 7-dagars rullande medelvärde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Jag är nog som vanligt halvbrottsling - då jag inte hymlat över att jag inte är speciellt förtjust i vaccinationen och har inte tvekat att tala om det för andra.

Jag är inte emot vaccinationer allmänt dock, bara suspekt över covid-19 vaccinationen.

Har dock också kommenterat en del om ”skrämselpropagandan” som tidningarna kört med.. och då har jag snarare försvarat vaccinet istället! Tycker det är kasst av dem att skrämma folk att inte ta vaccinet, genom att säga att nån blev sjuk.. eller den dog osv.

ALLA mediciner och vaccin har biverkningar.. det är ofrånkomligt. Och med tanke på hur många som ska få/ta vaccinet kommer väldigt många också dö av det och bli sjuka av det.. men det ska alltid vägas emot ”andra sidan”. Hur många hade dött eller blivit sjuka om inte..

Jag själv är emot den snabba utvecklingen av vaccinet, då jag anser att det finns ett skäl varför det normalt inte går såhär snabbt innan vaccin når ut till människor.. och nu ska det dessutom ut till alla. Snabba biverkningar oroar mig inte, långsiktiga däremot.. (speciellt när man då ska vaccinera alla..)

MEN nu.. börjar jag fundera på de kortsiktiga biverkningarna oxå :surprised: har både allergier, astma och eksem.. så jag håller mig tydligen (enligt läkaren) både i riskgrupp nu i coronatider.. och riskgrupp om jag skulle ta vaccin.

Nåja, den som lever får se framöver.. de kan ju hitta på nått mirakel innan det blir min tur :cool:
Ang allergi så kanske du kan ha hjälp av det jag skrev i #1062
 
optimum
Snigla Snigla skrev:
Jag är nog som vanligt halvbrottsling - då jag inte hymlat över att jag inte är speciellt förtjust i vaccinationen och har inte tvekat att tala om det för andra.

Jag är inte emot vaccinationer allmänt dock, bara suspekt över covid-19 vaccinationen.

Har dock också kommenterat en del om ”skrämselpropagandan” som tidningarna kört med.. och då har jag snarare försvarat vaccinet istället! Tycker det är kasst av dem att skrämma folk att inte ta vaccinet, genom att säga att nån blev sjuk.. eller den dog osv.

ALLA mediciner och vaccin har biverkningar.. det är ofrånkomligt. Och med tanke på hur många som ska få/ta vaccinet kommer väldigt många också dö av det och bli sjuka av det.. men det ska alltid vägas emot ”andra sidan”. Hur många hade dött eller blivit sjuka om inte..

Jag själv är emot den snabba utvecklingen av vaccinet, då jag anser att det finns ett skäl varför det normalt inte går såhär snabbt innan vaccin når ut till människor.. och nu ska det dessutom ut till alla. Snabba biverkningar oroar mig inte, långsiktiga däremot.. (speciellt när man då ska vaccinera alla..)

MEN nu.. börjar jag fundera på de kortsiktiga biverkningarna oxå :surprised: har både allergier, astma och eksem.. så jag håller mig tydligen (enligt läkaren) både i riskgrupp nu i coronatider.. och riskgrupp om jag skulle ta vaccin.

Nåja, den som lever får se framöver.. de kan ju hitta på nått mirakel innan det blir min tur :cool:
Har du tagit vaccin tidigare och inte dött?
Så vad är risken att du ska bli allvarligt sjuk och dö av detta vaccinet?
Du påstår att det är snabb utvecklat men man har hållit på med denna typ av vaccin i många år och det genomgår alla vanliga tester före det får användas.
Jag tror din allmänna oro är större risk för dig än vaccinet och att li sjuk av covid-19 kan vara en katastrof.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Har du tagit vaccin tidigare och inte dött?
Så vad är risken att du ska bli allvarligt sjuk och dö av detta vaccinet?
Du påstår att det är snabb utvecklat men man har hållit på med denna typ av vaccin i många år och det genomgår alla vanliga tester före det får användas.
Jag tror din allmänna oro är större risk för dig än vaccinet och att li sjuk av covid-19 kan vara en katastrof.
Jag tycker nog att man ska undvika komma med råd i enskilda medicinska situationer men till och med i min (lilla) ort har VC en läkare med vaccinationskompetens och denna hade säkert varit bra skickad att komma med råd, det är ju inga nya tekniker inblandade och driver de vaccinationscentral är de vana vid dessa frågeställningar, avgjort bättre än ett gäng snacksjuka på byggahus.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Dog de "av" vaccinet eller "med" vaccinet, det är frågan. :D
Ord spelar roll, kanske dags med ett nytt adverb, -trots!
 
B brfbo skrev:
Ang allergi så kanske du kan ha hjälp av det jag skrev i #1062
tog en stund att hitta, gick inte att söka efter inlägget :thinking: och det ”pratas” för mycket här hehe.. fick bläddra så fingret rykte!

Men hittade (y)

Där ser man vikten av info, både till allmänläkare och folk som kan reagera. Ofta (dock inte alltid) finns lösningar man iaf kan försöka.. för att underlätta (ha en rimlig chans att klara sig bättre/mindre biverkningar).
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du tagit vaccin tidigare och inte dött?
Så vad är risken att du ska bli allvarligt sjuk och dö av detta vaccinet?
Du påstår att det är snabb utvecklat men man har hållit på med denna typ av vaccin i många år och det genomgår alla vanliga tester före det får användas.
Jag tror din allmänna oro är större risk för dig än vaccinet och att li sjuk av covid-19 kan vara en katastrof.
Fick den frågan av en annan igår :) säger samma sak till dig. Vem fasiken vågar forska i den saken! Man kan inte förändra det som hänt, bara sin framtid..

Det hjälper inte mig att veta om någon av mina krämpor/sjukdomar/problem kommer av vaccinationer eller annat.. jag har dem ändå! (vissa saker är det bättre o vara ”lyckligt ovetande” om - du kan ju tänka dig hur odräglig jag skulle kunnat vara.. om jag verkligen trodde att vaccin jag tagit innan verkligen skapat någon av mina ”problem”).

Men bara för att påpeka lite fint, man föds oftast inte med alla sjukdomar/allergier/problem... de utvecklas/uppkommer efter hand :) vad som väcker dem, undrar nog många :)

Angående forskning..

Det har ju forskats en jäkla msssa om Sars och Mers innan .. dvs andra mycket allvarliga sjukdomar som orsakas av virus i Coronafamiljen. Det finns ju också ett dussintal andra vanligt förekommande coronavirus som orsakar ”vanlig förkylning”.

Trots en hel del arbete har man aldrig riktigt nära att få fram fungerande vaccin mot varken Sars eller Mers - MEN man har säkert kunna dra en del lärdomar av det arbetet i framtagandet av vaccinet mot covid-19
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte märkligt att som du säger Norge har konstaterat samband mellan vaccination och dödsfall men Sverige har det inte?

Trots att vi vaccinerat betydligt fler än Norge?

Hade du någon länk till det norska dödsfallen och att vaccinet var orsaken?
Läkemedelsverket har 1 dödsfall inrapporterat för v. 53 och 3 för v. 1. Det är ju bara det första som har obducerats än så länge så vad Läkemedelsverket kommer att anse om samband är ju alldeles för tidigt att säga något om. Sen kanske ansvariga på svenska äldreboenden har varit mer restriktiva med att ge vaccin till de allra sköraste än de norska, det är ju inget vi vet något om så det kan ju förklara skillnaden mellan Sverige och Norge. Men sånt blir ju bara spekulationer om man inte vet exakt hur det har gått till i de två länderna.

Alltså det är inte märkligt eftersom vi inte har tillräckligt med fakta att utgå från.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Läkemedelsverket har 1 dödsfall inrapporterat för v. 53 och 3 för v. 1. Det är ju bara det första som har obducerats än så länge så vad Läkemedelsverket kommer att anse om samband är ju alldeles för tidigt att säga något om. Sen kanske ansvariga på svenska äldreboenden har varit mer restriktiva med att ge vaccin till de allra sköraste än de norska, det är ju inget vi vet något om så det kan ju förklara skillnaden mellan Sverige och Norge. Men sånt blir ju bara spekulationer om man inte vet exakt hur det har gått till i de två länderna.

Alltså det är inte märkligt eftersom vi inte har tillräckligt med fakta att utgå från.
Jag tycker inte det verkar så konstigt, om man besöker tillräckligt många som ligger för döden så kommer man ju till sist träffa in en dödsdag, vare sig man injicerar de eller bara säger hej?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En total lockdown för alla som inte har samhällsviktiga funktioner i 4 veckor skulle göra skillnad
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.