Byggahus.se
A Amaryllis92 skrev:
Jag har gjort ett worddokument med alla frågor samt skrivit vad vi ska köpa och göra samt vad vi förväntar oss att dom gör.

Endast detta står i offerten. Dom är våtrumscertifierade.

montering ny gips
golv värme
flytspackling
montering tätskikt ( golv & vägg ) kakel och klinker ( golv & vägg )
VVS arbeten
EL
målning fönster
A Amaryllis92 skrev:
Jag har gjort ett worddokument med alla frågor samt skrivit vad vi ska köpa och göra samt vad vi förväntar oss att dom gör.

Endast detta står i offerten. Dom är våtrumscertifierade.

montering ny gips
golv värme
flytspackling
montering tätskikt ( golv & vägg ) kakel och klinker ( golv & vägg )
VVS arbeten
EL
målning fönster
Inte lätt det här med offerter och badrum. Men arbetsbeskrivningen på den där offerten ser allt annat än bra ut.
Till att börja med ska du be dom skriva in att dom har ansvarsförsäkring hos? Be också om en kopia på deras försäkringsbevis.
2) Jag tycker personligen att dom skall skriva in att arbetet skall utföras enligt gällande branschregler och att ”efter utförande och godkänd besiktning lämnas intyg från Bkr och Säker vatten.

Nu har företaget en skyldighet att följa branschregler i vilket fall men det ger er en viss trygghet. Arbetsbeskrivningen ser alldeles för otydlig ut för min smak. Bakom gipset ska det sitta en 15 mm plyfa. Sen gips om det skall kunna bli godkänt. Hur har företaget tänkt här? Fråga lite försiktigt. Säger dom att det inte behövs eller att det blir en ÄTA så byt företag så fort du bara kan.
VVS arbeten? Vad för VVS arbeten? Utförs arbetet så ni får ett Säker Vatten intyg? Golvbrunnen ska bytas. Samma sak här. Fråga lite försiktigt hur dom tänkt. Byt företag snabbt som attan beroende på vad dom svarar. Övriga avlopp i badrummet. Det skall vara minst 6 cm från tätskikt till baksida rör. Mät gärna vad du har idag. Tänk att det i bästa fall sitter dubbelgips idag mot reglar = 13+13. Nu ska det bli plyfa+gips=15+13. Har ni inte rätt avstånd behöver även stammar bilas upp och flyttas fram.
Hur kommer vattnet in i badrummet idag?
Det finns väldigt mycket att tänka på. Det kanske inte är någon fara men flera saker du skriver får mig att reagera och fundera ifall det är en seriös hantverkare ni fått tag på. Priset känns dock ganska ok beroende på vad som ingår. Det kan alltså vara ok eller så är derbyförlust billigt.
 
MrJay MrJay skrev:
100 lax efter ROT låter lite saftigt i min värld för det jobbet, men det kanske är helt OK i din region och ifall du har lite större badrum. Badkaret löser du med ett rör som går under den, undersidan är inte slät och det han tänkt göra låter korrekt men personligen hade jag aldrig använt vanlig gips i ett badrum utan humiboard.
Varför skulle du använda Huminboard? Har vattnet tagit sig fram till skivan är det kört. Däremot slipper du att mögelsporer sprids i samband med rivning då det snabbt blir svartmögel på fuktig gips.
 
Vi ska precis starta vår fjärde renovering av badrum.
Inköpskostnaden för allt synligt som vi ska köpa är ca 60.000 kronor och då har vi inte valt någon lyx. Etfarenheten med den offert du fått är att det kostar 80-120.000 exklusive eget inköp.

Våra tre senaste badrumsrenoveringar har kostat ca 175.000 totalt. Då har vi köpt alla tjänster.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte lätt det här med offerter och badrum. Men arbetsbeskrivningen på den där offerten ser allt annat än bra ut.
Till att börja med ska du be dom skriva in att dom har ansvarsförsäkring hos? Be också om en kopia på deras försäkringsbevis.
2) Jag tycker personligen att dom skall skriva in att arbetet skall utföras enligt gällande branschregler och att ”efter utförande och godkänd besiktning lämnas intyg från Bkr och Säker vatten.

Nu har företaget en skyldighet att följa branschregler i vilket fall men det ger er en viss trygghet. Arbetsbeskrivningen ser alldeles för otydlig ut för min smak. Bakom gipset ska det sitta en 15 mm plyfa. Sen gips om det skall kunna bli godkänt. Hur har företaget tänkt här? Fråga lite försiktigt. Säger dom att det inte behövs eller att det blir en ÄTA så byt företag så fort du bara kan.
VVS arbeten? Vad för VVS arbeten? Utförs arbetet så ni får ett Säker Vatten intyg? Golvbrunnen ska bytas. Samma sak här. Fråga lite försiktigt hur dom tänkt. Byt företag snabbt som attan beroende på vad dom svarar. Övriga avlopp i badrummet. Det skall vara minst 6 cm från tätskikt till baksida rör. Mät gärna vad du har idag. Tänk att det i bästa fall sitter dubbelgips idag mot reglar = 13+13. Nu ska det bli plyfa+gips=15+13. Har ni inte rätt avstånd behöver även stammar bilas upp och flyttas fram.
Hur kommer vattnet in i badrummet idag?
Det finns väldigt mycket att tänka på. Det kanske inte är någon fara men flera saker du skriver får mig att reagera och fundera ifall det är en seriös hantverkare ni fått tag på. Priset känns dock ganska ok beroende på vad som ingår. Det kan alltså vara ok eller så är derbyförlust billigt.
Exakt allt det du skrivit har jag också reagerat på och sagt till min sambo att jag inte alls har en bra känsla längre. Det står ingenting om vad för vvs arbeten eller vad dom ska göra eller någon som helst arbetsbeskrivning överhuvudtaget.... :/
 
S saltet skrev:
Vi ska precis starta vår fjärde renovering av badrum.
Inköpskostnaden för allt synligt som vi ska köpa är ca 60.000 kronor och då har vi inte valt någon lyx. Etfarenheten med den offert du fått är att det kostar 80-120.000 exklusive eget inköp.

Våra tre senaste badrumsrenoveringar har kostat ca 175.000 totalt. Då har vi köpt alla tjänster.
Äntligen någon som kan presentera lite siffror som stämmer med verkligheten. Blir så trött när folk skriver att dom renoverat sitt badrum för 100” och då ingick allt. Nu har alla badrum lite olika förutsättningar såklar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi ska precis starta vår fjärde renovering av badrum.
Inköpskostnaden för allt synligt som vi ska köpa är ca 60.000 kronor och då har vi inte valt någon lyx. Etfarenheten med den offert du fått är att det kostar 80-120.000 exklusive eget inköp.

Våra tre senaste badrumsrenoveringar har kostat ca 175.000 totalt. Då har vi köpt alla tjänster.
Då är det alltså lite i överkant att vi ska stå för all rivning, samt all inredning och möbler och kakel/klinkers. Det dom bidrar med är golvvärmen, och sen allt material såklart.
 
S saltet skrev:
Vi ska precis starta vår fjärde renovering av badrum.
Inköpskostnaden för allt synligt som vi ska köpa är ca 60.000 kronor och då har vi inte valt någon lyx. Etfarenheten med den offert du fått är att det kostar 80-120.000 exklusive eget inköp.

Våra tre senaste badrumsrenoveringar har kostat ca 175.000 totalt. Då har vi köpt alla tjänster.
Var i Sverige bor du och hur stora har badrummena varit?
 
A Amaryllis92 skrev:
Exakt allt det du skrivit har jag också reagerat på och sagt till min sambo att jag inte alls har en bra känsla längre. Det står ingenting om vad för vvs arbeten eller vad dom ska göra eller någon som helst arbetsbeskrivning överhuvudtaget.... :/
Bara att visa min text för din sambo och sedan känna företaget på pulsen. Avvakta med beställning till din magkänsla är 90%.
 
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
A Amaryllis92 skrev:
Var i Sverige bor du och hur stora har badrummena varit?
Våra badrum har varit ca 10-14 kvm.Mellan Sverige. Bor du i Stockholm får du lägga på 25.000
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Bara att visa min text för din sambo och sedan känna företaget på pulsen. Avvakta med beställning till din magkänsla är 90%.
S saltet skrev:
Våra badrum har varit ca 10-14 kvm.Mellan Sverige. Bor du i Stockholm får du lägga på 25.000
Bor också i mellansverige, sörmland. Vårat är knappt 8 m2.
 
MrJay
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför skulle du använda Huminboard? Har vattnet tagit sig fram till skivan är det kört. Däremot slipper du att mögelsporer sprids i samband med rivning då det snabbt blir svartmögel på fuktig gips.
För att det är gipsskiva för innerväggar i fuktkänsliga miljöer och är något styvare än vanlig gipsskiva. Precis som du säger, det förhindrar mikrobiell tillväxt som lätt kan sprida sig till övriga konstruktionen, speciellt om det är träkonstruktion. Det är en smaksak men vi använder det i alla våtutrymmen.
 
Något jag irriterar mig väldigt på är frånvaron av bra fall mot golvbrunn.
Ex.Granne renoverade sitt bad, var väldigt nöjda. Mor o Far tittade på jobbet å visst det var fint(blir ofta det när allt är nytt).
Så firman fick göra nytt hos M+F också.
När jag är på besök, och duschat så får man skrapa nästan hela golvet pga just detta. När M+F påtalade detta så fick dom ett litet avdrag på priset. (Efter samtal med grannen visar det sig att det är samma hos dom) Nu används inte detta bad idag pga detta. Det har blivit ett gästbad, så inte så stort problem. Men jag blir tokig när jag är på besök.
Jag tror fallet ska vara 1cm/m men jag skulle nog be om 1,5cm i 1m diameter runt avloppet.
Tänk inte...ja men vi ska ha golv värme.
Stå på er, och byt om det ger er dåliga vibbar!
Lycka till!
 
Vi renoverade badrum med firma 9 m2, rev själva. Totalkostnad 250 000. Då bilades det en del och anlades en extra golvbrunn för badkar
 
MrJay MrJay skrev:
För att det är gipsskiva för innerväggar i fuktkänsliga miljöer och är något styvare än vanlig gipsskiva. Precis som du säger, det förhindrar mikrobiell tillväxt som lätt kan sprida sig till övriga konstruktionen, speciellt om det är träkonstruktion. Det är en smaksak men vi använder det i alla våtutrymmen.
Absolut en smaksak ifall man vill köpa en skiva som är betydligt dyrare och betydligt mer obehaglig att jobba med eftersom du behöver mask, handskar och helst långärmad tröja så du slipper kli från glasfiber. Eftersom man idag monterar en 15 mm plyfa bakom gipsen så är risken ganska liten att microbiell tillväxt från gips som möglar ska sprida sig till träkonstruktionen. Plattorna hinner trilla ner innan det gått så långt
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.