Byggahus.se
Dags att renovera vårt badrum, tänkte kolla vad ni tror ett rimligt pris kan vara innan vi tar in offert för jobbet.

Nu är badrummet helkaklat med golvvärme, badrummet är uppdelat med bastu. Bastun ska bort så badrummet blir större.

Badrummet är ca 6m2

Det vi vill göra:
-helkakkat med golvvärme
-riva väggen mellan badrum och bastu
-flytta toaletten till "bastu" delen
-flytta golvbrunn till " bastu" delen (sätta in ett badkar)

Ritning av ett badrum med markerade ändringar för renovering, inklusive rivning av bastuväggen. Helkaklat badrum med duschhörn, handfat, toalett och öppen dörr till bastu som ska tas bort under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång bastu med träväggar och en liten fönster intill ett helkaklat badrum som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastudel av badrum med träpanel på väggar och bänk samt temperatur- och timmätare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helkaklat badrum med duschhörna och golvbrunn, föremål på golvet, avser renovering och utökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är nog ovanligt att det kostar mindre än 150 000 när en firma ska göra allt och då tillkommer normalt kakel, klinker och inredning. Mer vanligt är nog 50 000 till om man vill ha något extra som stora plattor eller annat. Sen kan det ju bli betydligt dyrare också.
 
A Ace83 skrev:
Dags att renovera vårt badrum, tänkte kolla vad ni tror ett rimligt pris kan vara innan vi tar in offert för jobbet.

Nu är badrummet helkaklat med golvvärme, badrummet är uppdelat med bastu. Bastun ska bort så badrummet blir större.

Badrummet är ca 6m2

Det vi vill göra:
-helkakkat med golvvärme
-riva väggen mellan badrum och bastu
-flytta toaletten till "bastu" delen
-flytta golvbrunn till " bastu" delen (sätta in ett badkar)

[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
Vi har en artikel om vad det kostar att renovera badrum på delad entreprenad, dvs när du samordnar badrumsbygget själv och anlitar plattsättare, rörmokare, elektriker mm var för sig. Då ser kostnaden ut så här för ett 10 kvm badrum med dusch och badkar, kakel och klinker m golvvärme:

153 600 kr exklusive ROT-avdrag

Delsummor:
  • Arbete: 70 100 kr
  • Material: 50 000 kr
  • Inredning: 27 553 kr
  • Summa: 147 653 kr

Tänker du dig att ta det på totalentreprenad får du lägga på 20-40% och hamnar då på ca 200 000 kr.

Sedan kan du tänka dig själv att det blir dyrare för varje dyrare material du väljer. Det är dyrare i storstäder än på mindre orter. Dessutom kan det skilja en hel del mellan olika entreprenörer, så ta in så många offerter du orkar för att få en överblick av prisbilden. Läs mer: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en artikel om vad det kostar att renovera badrum på delad entreprenad, dvs när du samordnar badrumsbygget själv och anlitar plattsättare, rörmokare, elektriker mm var för sig. Då ser kostnaden ut så här för ett 10 kvm badrum med dusch och badkar, kakel och klinker m golvvärme:

153 600 kr exklusive ROT-avdrag

Delsummor:
  • Arbete: 70 100 kr
  • Material: 50 000 kr
  • Inredning: 27 553 kr
  • Summa: 147 653 kr

Tänker du dig att ta det på totalentreprenad får du lägga på 20-40% och hamnar då på ca 200 000 kr.

Sedan kan du tänka dig själv att det blir dyrare för varje dyrare material du väljer. Det är dyrare i storstäder än på mindre orter. Dessutom kan det skilja en hel del mellan olika entreprenörer, så ta in så många offerter du orkar för att få en överblick av prisbilden. Läs mer: [länk]
Tack för ditt svar, jag har läst igenom er "kostnadsguide", jag har fått en snabboffert för ett ca pris. Och blev då lite snopen på det pris vi fått, priserna ni nämner i er guide tycker jag låter rimliga. Vi fick ett ca pris på ca 300 000:- exklusive kakel, möbler etc.

De menade att priset ökar ca 150 000:- för att vi vill flytta toalett och golvbrunn till andra sidan av badrummet. Vilket jag tycker låter helt galet.

Väggen som ska rivas borde ha lätt att ta bort ( trävägg)
 
BirgitS
A Ace83 skrev:
De menade att priset ökar ca 150 000:- för att vi vill flytta toalett och golvbrunn till andra sidan av badrummet.
Det kan ju knappast vara en månads jobb med att flytta toalett och golvbrunn.
 
T
A Ace83 skrev:
Tack för ditt svar, jag har läst igenom er "kostnadsguide", jag har fått en snabboffert för ett ca pris. Och blev då lite snopen på det pris vi fått, priserna ni nämner i er guide tycker jag låter rimliga. Vi fick ett ca pris på ca 300 000:- exklusive kakel, möbler etc.

De menade att priset ökar ca 150 000:- för att vi vill flytta toalett och golvbrunn till andra sidan av badrummet. Vilket jag tycker låter helt galet.

Väggen som ska rivas borde ha lätt att ta bort ( trävägg)
Som sagt räkna med 150K-200K, absolut inga 300K och det exklusive kakel är ju sjukt dyrt. Glöm den offerten och ta in fler, 4-5 stycken minst!
 
T tank77 skrev:
Som sagt räkna med 150K-200K, absolut inga 300K och det exklusive kakel är ju sjukt dyrt. Glöm den offerten och ta in fler, 4-5 stycken minst!
Jag förstår att det blir extra jobb att flytta toalett och golvbrunn samt riva en vägg...men 150 000:- tycker jag som sagt var överdrivet
 
T
A Ace83 skrev:
Jag förstår att det blir extra jobb att flytta toalett och golvbrunn samt riva en vägg...men 150 000:- tycker jag som sagt var överdrivet
Ja, det är ju klart att det inte kostar 150K att flytta dessa rör, tar max en dag att åtgärda!
 
  • Gilla
Ace83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.