Göta energi har en ''priskoll'' där du kan ge 49kr för i månaden. Det innebär att de har så kallade experter som har koll på elmarknaden och några gånger om året får du erbjudande om att binda 1-3 månader ifall dessa experter tror att elpriset ska sticka iväg. Skillnad mot alla ''vintertrygg'' där du binder fasta månader över lång period.

Låter trevligt... tills man kanske tänker efter lite(?). Elbolag vill tjäna pengar. Varför i hela friden skulle de slänga iväg ett sms om att binda för 150öre i december när de vet att december kan sticka iväg rejält och det innebär stor risk till förlust för göta energi att ha kunder bundet på så lågt pris.
Finns det något som talar för att de tar 49kr i månaden och erbjuder enbart dig att binda på tex 150 öre X månad när de är 99% säkra att rörliga kommer ligga runt 100öre?

Om någon har haft göta energis priskoll under längre tid får ni gärna motbevisa min lilla konspiration. Jag skrev upp mig på tjänsten i oktober när de erbjöd 1 månad gratis och tänkte att ''vad är 49kr för att förhoppningsvis binda för december för den månaden kommer de garanterat erbjuda bundet även om det är svinhögt''. Speciellt nu när ringhals 4 ligger nere på obestämd tid och det är minusgrader länge (södra sverige SE4).

1 dag kvar och ingen sms eller mail har man fått. Känns lite som en scam.

Tack och hej!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.