Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
G greenhouse skrev:
Saken är väl den att det är hans skyldighet att inte skada andra. Han får skada sig själv hur mkt han vill men han ska se till att inte skada andra. På samma sätt som att jag inte kör 100kmh förbi ett dagis.

i just detta fall kanske han har gjort så gott han kunnat dock och risken minimal. Men jag hade gärna sett att han upplyste oss om sina planer. Det skulle jag göra om jag tex skulle fälla ett träd 5 meter från hans hus.

Gjort är gjort
Tycker nog han gjort otroligt mycket bättre än de flesta genom att lyfta pallen så högt som möjligt, ta loss de försiktigt, låta de glida ner till pallen. Din jämförelse med att fälla ett träd 5 meter från huset, ja om det är en novis som fäller trädet kan man kräva att de säger till innan. Här känns det som en jämförelse med någon som arbetar som trädfällare som innan fällning monterat fast 3st vajrar så det inte kan ramla över grannens hus.
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Saken är väl den att det är hans skyldighet att inte skada andra. Han får skada sig själv hur mkt han vill men han ska se till att inte skada andra. På samma sätt som att jag inte kör 100kmh förbi ett dagis.

i just detta fall kanske han har gjort så gott han kunnat dock och risken minimal. Men jag hade gärna sett att han upplyste oss om sina planer. Det skulle jag göra om jag tex skulle fälla ett träd 5 meter från hans hus.

Gjort är gjort
Det kan du ju få tycka. Jag skulle också pratat med grannen om jag skulle fälla träd 5 m från hans hus men jag skulle aldrig få för mig att informera grannar 80 m ifrån om jag ska plocka ner ett eterni-tak. Det ser jag som en orimlig/onödig insats
 
  • Gilla
Radhussemlan och 6 till
  • Laddar…
F
Jösses vilka trådar du skapat TS, 15 stycken om asbest och eternit i olika stadier av panik. Alltså lugna ner dig, du kan inte leva ditt liv sådär att du har asbest-ångest så fort du ska hänga upp en tavla.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 8 till
  • Laddar…
F framtand84 skrev:
Jösses vilka trådar du skapat TS, 15 stycken om asbest och eternit i olika stadier av panik. Alltså lugna ner dig, du kan inte leva ditt liv sådär att du har asbest-ångest så fort du ska hänga upp en tavla.
Håller med! Tänk på blodtrycket TS. Tänk också på att vuxna ofta överför sina rädslor på sina barn
 
  • Gilla
  • Älska
korsriddaren och 6 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Bra svar! :DDet är sånt här jag efterfrågar. Fakta från (iofs via ombud) fackmän i en liknande situation.
Hej har jobbat som asbestsanarare i 12 år och gränsen för att ha skydd vi har haft är ca 10 meter från brytpunkt av eteriten
 
  • Gilla
korsriddaren och 8 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Det skulle jag göra om jag tex skulle fälla ett träd 5 meter från hans hus.
Hur högt/lågt träd?

Ett träd som är tex 10m högt kan lätt slå sönder delar av grannens hus om trädet råkat falla åt fel håll.

Det är lite (väldigt stor) skillnad på att fälla ett träd fem meter ifrån grannens hus och ta bort eternitplattor från ett tak 80 meter från grannens hus.
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
Z Zigge_81 skrev:
Hej har jobbat som asbestsanarare i 12 år och gränsen för att ha skydd vi har haft är ca 10 meter från brytpunkt av eteriten
Intressant svar! Tack
 
T ToRy skrev:
Nej, ingen person har dött för att de åt 1kg socker 1978, helt rätt. Men för att koppla det till din käpphäst relevansen så är det helt irrelevant och inget som någon i tråden påstått. Jag kan sätta hela min månadslön på att samtliga personer i tråden - både de som nämnt socker och de som inte gjort det - förstår att jämförelsen går ut på att ditt barns sockerintag under barnets livstid, är mer skadligt än både exponeringen av asbest som grannen utsatt kotten för och den "naturliga" exponeringen under barnets livstid tillsammans. Du är troligen den enda person som av någon anledning väljer att inte tolka det så. Så jo, jämförelsen med sockerintag är högst relevant. Flera andra jämförelser också.
Socker ÄR inte bra för oss, inte i de mängder vi får i oss det. Och det är inte bara tänderna som tar stryk, det är hela kroppen. Men lita inte på mina ord, ta reda på fakta själv. Kanske genom att starta en tråd på lämpligt nätforum...?
LOL!

"Grannen jobbar som bagare hemifrån pga Corona och nu luktar det vanilj- och/eller florsocker men även kanel från ventilationen."
 
  • Haha
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Z Zigge_81 skrev:
Hej har jobbat som asbestsanarare i 12 år och gränsen för att ha skydd vi har haft är ca 10 meter från brytpunkt av eteriten
Om TS bott precis intill grannen. Hur hade du avskärmat taket?
 
  • Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Din sons hälsa riskeras hela tiden. Läs innehållet i den mat han äter, så får du se. Han åker även bil, är nära vatten, trappor etc. Farorna finns överallt. Gubben är dock ett undantag. För där föreligger ingen fara.
Så, sluta oroa dig för spöken, och njut av det fina vädret istället.

Staffan
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Nej inga avspärrningar och inget vatten. Vi sanerar mycket tak och vi följer reglerna. Finns inga risker för utomstående som inte jobbar med det dagligen. Ytterst lite fiber frigörs om alls. Beroende på skicket. Utomhus är inte någon fara däremot inomhus är det andra bullar...som nån skrev så här du mer skit i lungorna av vägdamm än av asbesten...
Beklämmande att läsa detta, du följer inte reglerna:

Läs här: https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
 
  • Gilla
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Hejsan och tack för snabba svar. Jag tänker också att 80 meter borde skapa mkt luft per asbestfiber så att säga.

Det låter ju lovande. Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år. Jag förstår dock tanken att det finns andra risker än asbest. Att bo nära en hårt trafikerad väg är sannolikt även det mycket dåligt för lungorna, så även att röka och köra motorcykel i 300km/h.

Tyvärr är ju fibrer och damm så smått så det inte går att se. Det vore intressant att höra åsikter från någon asbestsanerare eller någon som själv plockat ner eternit. Allt handlar ju såklart om koncentration i luften och det i sin tur beror ju på hur mkt som frigörs vid hantering av asbest. ATT det frigörs fibrer är 100% säkert då vissa av pannorna har gått sönder.
Hej
Jag förstår din oro men som flera har påtalat innan så behöver du inte vara speciellt orolig. Asbest frigörs från eternit när man sågar/borrar eller slipar i det, ytterst små mängder kommer när en takpanna bryts/knäcks. Helt klart är det en fördel att spruta på vatten för att förhindra dammning. Såg att någon nämnde grusvägen som en risk och det stämmer, kvartsit-damm från grusvägar är absolut inget att leka med då det kan ge silikos (stendammslunga). Därav att man lägger på salt på grusvägar på sommaren. Jag hade hållt sonen borta från trädgården tills grannen är klar, mest för hans skull men jag hade inte varit orolig. Jag jobbar bara med saneringar och hantering av miljöfarliga massor och där finns betydligt farligare ämnen runt omkring oss än lite asbest.
 
  • Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
Tio sidor inlägg som jag sammanfattar med två meningar:
- Asbest är farligt. Hade en morbror som jobbade inom VVS och dog i sviterna av mesoteliom som spred sig vidare i kroppen, så jag vet.
- Har man en paranoid rädsla så är det inte heller hälsosamt. I det här fallet plockas det ner plattor hyfsat försiktigt, på avstånd, med vinden bortåt.
Bara att ta det lugnt och fokusera på nåt roligare.
 
  • Gilla
korsriddaren och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan
H hempularen skrev:
Som sagt, inget att oroa sig över.
...
De grupper där man har kunnat hitta ett samband mellan asbest och viss typ av cancer, har arbetat i eternitfarbiker och liknande. De har stått och sågat i eternit inbäddade i en dimma av asbetsfibrer hela arbetsdagen år ut och år in. Helt utan skyddsutrustning. I den gruppen har det varit väldigt hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar.

Anledningen till att man vill vara försiktig även med låga doser, är att teoretiskt sett så kan man få cancer av en enda asbestfiber. Men sannolikheten är så låg att du skulle få leta efter fallet i hela den totala mänskligheten som någonsin levt på jorden, och kommer att leva här tills solen kollapsar. Så man bör undvika att mala ned eternit i kompostkvarnen i trädgården, även om man iofs inte blir sjuk av det heller.
Men en så jäkla tur att just min far dog av en enda asbestfiber då, så att ingen i hela världen någonsin behöver oroa sig längre. 57 år gammal blev han. Han hade aldrig ens sett en eternitfabrik utan jobbade som rörläggare. Ett väl dokumenterat fall som jag vet länge användes i undervisningen om lungcancer, både röntgenbilder och preparat från hans lunga. Du borde nog sluta hitta på "egna fakta" när det gäller saker som kan skada andra människors hälsa. Därför avstår jag själv att försöka utvärdera riskerna med taket som TS frågar om.
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Saken är väl den att det är hans skyldighet att inte skada andra. Han får skada sig själv hur mkt han vill men han ska se till att inte skada andra. På samma sätt som att jag inte kör 100kmh förbi ett dagis.

i just detta fall kanske han har gjort så gott han kunnat dock och risken minimal. Men jag hade gärna sett att han upplyste oss om sina planer. Det skulle jag göra om jag tex skulle fälla ett träd 5 meter från hans hus.

Gjort är gjort
Jag tycker grannen skött detta bra. För att sätta det i perspektiv, informerade du själv din granne när du misstänkte asbest i mattan du rev ut eller när du var rädd att trimmern skulle orsaka besvär nära din eternitfasad? Eller pannrummet eller kakelplattan eller skivan i ladan?
Om grannen skulle vara mer oroad än vad du är (i motsvarande grad som du är mer oroad än vad jag är) skulle han kunna tycka att du behövde göra det.
Troligen inte. Det är detta jag mfl i tråden försöker förmedla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.