Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
D09 D09 skrev:
Fast hade kartongen inte gjort mer nytta hos vårdpersonalen? :)

jag sitter och mailar alla tänkbara byggföretag, liseberg, biltema etc sen jag noterat att det verkar finnas ett överskott/ lagersaldo på ansiktsskydd, helkroppsvätskeskydd, engångsregnponcho, munskydd, handskar m.m som hade gjort mer nytta i vården här och nu och man kan ju även titta hemma vad man har att erbjuda :)
Jo. Man borde upprätta drive in stationer där folk kan åka och lämna material.
Ska kolla mina filter i morgon, de har väl gissnings nån typ av datummärkning.
Alla förskolor i kommunen där min särbo jobbar, fick igår ta fram och lämna ifrån sig allt material de hade på hyllorna, handskar, handsprit och desinfektion.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
T
D09 D09 skrev:
Fast hade kartongen inte gjort mer nytta hos vårdpersonalen? :)

jag sitter och mailar alla tänkbara byggföretag, liseberg, biltema etc sen jag noterat att det verkar finnas ett överskott/ lagersaldo på ansiktsskydd, helkroppsvätskeskydd, engångsregnponcho, munskydd, handskar m.m som hade gjort mer nytta i vården här och nu och man kan ju även titta hemma vad man har att erbjuda :)
På frugans jobb, palliativ avdelning, kom en kvinnlig medarbetare in med ett jättepacke "superindustri-skydds-utrustning" under armen och sa "tjejer, fråga inte var jag fått detta men detta är nu vårt och det stannar hos oss." Internt sekretessbelagd info, only på byggahus.
Sensmoral: folket klarar beredskapen bättre än politiker och tjänstemän. Skål!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Isakare Isakare skrev:
Jo. Man borde upprätta drive in stationer där folk kan åka och lämna material.
Ska kolla mina filter i morgon, de har väl gissnings nån typ av datummärkning.
Alla förskolor i kommunen där min särbo jobbar, fick igår ta fram och lämna ifrån sig allt material de hade på hyllorna, handskar, handsprit och desinfektion.
Funderade lite på om man skulle fixa en lokal upphämtning i kommunen då jag misstänker att byråkratin ( upphandling m.m ) ställer till det såvida saker inte ges bort.

Men klurar på om det ökar risken för spridning då man inte vet om den som lämnar har kontaminerat materialet.

Eller hur ska man resonera?
 
Silver78 Silver78 skrev:
En problematik enligt matematiska modeller är att de inte tar hänsyn till geografiska skillnader, trångboddhet, kultur etc. Det är därmed väldigt troligt att det mest sannolika resultatet också blir brett. Man har helt enkelt för lite data att gå på.
Naturligtvis. Det finns dock något som kallas för de stora talens lag, lite förenklat så betyder den att bara man har tillräckligt stort underlag så behöver man inte bekymra sig för att de osannolika sakerna skall bli dominerande utan man hamnar nära det förväntade resultatet.

Detta gör att man I praktiken får det förväntade resultatet bara underlaget är stort nog. Det fungerar för vissa saker, exempelvis flockimmunitet som bygger på statistiska sannolikheter. Det fungerar mindre bra för andra saker....
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T
D09 D09 skrev:
Funderade lite på om man skulle fixa en lokal upphämtning i kommunen då jag misstänker att byråkratin ( upphandling m.m ) ställer till det såvida saker inte ges bort.

Men klurar på om det ökar risken för spridning då man inte vet om den som lämnar har kontaminerat materialet.

Eller hur ska man resonera?
Leverera i ett oljefat med sprit, iförd astronautdräkt. Nä, skämt åsido, men jo Sverige är sönderbyråkratiserat. Inget nytt men tragiskt för det kostar liv, sannolikt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
En teori som jag har är att kinesiska regimen antingen tagit fram viruset för framtida vapen eller till forskning och sedan har viruset testats på fladdermöss som av någon anledning rymt eller avsiktligt släppts ut. Hur som helst döljer Kina något
 
L Lars48 skrev:
Jag gick med en vanlig M3 mask till Ica Maxi idag och alla tittade på mig som om jag kom från En annan planet:)
Hade du masken på dig när du åkte och badade häromdan också? Du förespråkar total lockdown men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
K koppla skrev:
Hade du masken på dig när du åkte och badade häromdan också? Du förespråkar total lockdown men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket.
Lars måste ha blivit kokt i bastun om han hade masken på sig där efter badet
 
Undrar hur mycket av "statens" dokument som kommer att hemligstämplas angående corona pandemin....
Det kommer bli mer än under någon annan kris i sverige....
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är naturligtvis lätt med facit i hand att säga att man gjorde för lite och för sent.

Men då missar man alla de gånger det inte blev någon kris. Man hade kunnat stoppa all färjetrafik efter Estonia. Man hade kunnat stänga Sveriges gränser efter SARS-utbrottet. Man hade kunnat förbjuda all flygtrafik efter 9/11.

Allt till enorma kostnader till ingen nytta.
När jag skriver att man gjorde "för lite och för sent" så menar jag i jämförelse till hur andra länder eller organisationer agerade i samma kris. Jag förstår att det är enkelt att efteråt hitta fel, men jämför man hur andra länder agerar så finns det ett klart mönster. T.ex. Tsunamin 2004 där det tog tre dagar för regeringen innan de agerade. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-hart-politiskt-efterspel-till-tsunamin

Jag tycker att det är oerhört viktigt att se och erkänna de problem som finns så att man kan finna möjligheter för förbättring.
Väljer samhället att blunda för problemen utvecklas det inte och då är vi snart omsprungna av något annat land.

I varje problem finns det en möjlighet!
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
T
P Putte 9497 skrev:
En teori som jag har är att kinesiska regimen antingen tagit fram viruset för framtida vapen eller till forskning och sedan har viruset testats på fladdermöss som av någon anledning rymt eller avsiktligt släppts ut. Hur som helst döljer Kina något
Framtidens relationer med Kina kommer avslöja vad Västerlandets säkerhetsanalys ger, även om det inte kommer trumpeteras ut i nyheterna. Trumps uttalanden indikerar att amerikansk säkerhetstjänst har misstankar. Kina släppte viruset lagom för att spridas ut över gränserna och var sedan synnerligen väl förberedda att bekämpa det på hemmaplan. Lite för många omständigheter för att vara slump.
Skulle Kina och Ryssland komma ur detta helskinnade och Västs ekonomi vara allvarligt skadad så tror jag vi har ett klart misstänkt fall av medveten biologisk krigföring. Kina har ju sagt att man ska nå världsherravälde till 2050, hur man nu tänkt sig att det ska se ut. Förmodligen är det i huvudsak ekonomiskt eftersom ekonomisk makt är den verkliga makten och med egen ekonomi i full swing och Väst på knäna så... tja.
 
  • Wow
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
T
H HSP skrev:
Undrar hur mycket av "statens" dokument som kommer att hemligstämplas angående corona pandemin....
Det kommer bli mer än under någon annan kris i sverige....
O ja. Det är väl det enda vi kan vara säkra på. Och ju sämre "den svenska modellen" fungerar, desto fler hemligstämplingar.
 
T
T TAR12 skrev:
När jag skriver att man gjorde "för lite och för sent" så menar jag i jämförelse till hur andra länder eller organisationer agerade i samma kris. Jag förstår att det är enkelt att efteråt hitta fel, men jämför man hur andra länder agerar så finns det ett klart mönster. T.ex. Tsunamin 2004 där det tog tre dagar för regeringen innan de agerade. [länk]

Jag tycker att det är oerhört viktigt att se och erkänna de problem som finns så att man kan finna möjligheter för förbättring.
Väljer samhället att blunda för problemen utvecklas det inte och då är vi snart omsprungna av något annat land.

I varje problem finns det en möjlighet!
Bra där! :ok:
 
K koppla skrev:
Hade du masken på dig när du åkte och badade häromdan också? Du förespråkar total lockdown men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket.
Badade! Vem badar i utomhusbad i Mars månad! Jag bär inte mask ute i naturen. Bara där det är mycket folk som matvarubutiker. Jag rör inte mycket på mig faktiskt men konditionen måste man hålla i gång annars blir man lätt byte för viruset.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
D09 D09 skrev:
Funderade lite på om man skulle fixa en lokal upphämtning i kommunen då jag misstänker att byråkratin ( upphandling m.m ) ställer till det såvida saker inte ges bort.

Men klurar på om det ökar risken för spridning då man inte vet om den som lämnar har kontaminerat materialet.

Eller hur ska man resonera?
Det är en svår fråga och handlar om patient och personalsäkerhet. Efter att båda mina föräldrar dog (de vårdades i hemmet, ASIH - avancerad sjukvård i hemmet) så körde jag massor av handsprit och annat förbrukningsmaterial till soptippen pga att man inom sjukvården inte får lov att ta tillbaka sådant material som varit ute hos en vårdtagare oavsett om det är oöppnade förpackningar eller inte. Jag kan tycka att det är slöseri med resurser men inom vården är det en patientsäkerhetsfråga.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.