Byggahus.se
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Absolut inte. En rakt och snyggt klamrad kabel kan vara helt fel inkopplad (exv. med jord som tändtråd), och en lite vågigt och ojämnt klamrad dito kan vara helt korrekt.

Dessa har inte med varandra att göra. Men kommer ofta upp i sammanhanget. Men, skälet till lagreglering av det här området är inte konsumentskydd i betydelsen att man annars skulle kunna få ett fult jobb utfört. Pss som man inte reglerar målare. Både dessa och du får kludda på bäst ni vill.

Säkerhetsaspekten är det enda skälet till att ha en reglering öht.


Om du sedan vill säga att de som tar sig tid, är noggranna, och gör ett snyggt arbete också för det mesta gör ett bra och säkert arbete, det är en helt annan sak.
Strunt samma ett praktiskt och ett teoretiskt prov annars kan det vara som det är nu.
 
Ja säkerhet är prio 1 estetik går ju bedöma vid ett husköp likväl som att fönsterfoder sitter åt fel håll är ju lika mycket fel som 50 cm klammeravstånd på en eklk fult men ingen säkerhetsrisk.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja säkerhet är prio 1 estetik går ju bedöma vid ett husköp likväl som att fönsterfoder sitter åt fel håll är ju lika mycket fel som 50 cm klammeravstånd på en eklk fult men ingen säkerhetsrisk.
Nä, det går att komplettera klammer. Men det jag syftar på är att det ska se ut som om en elektriker gjort det och med det massiva motståndet som tycks vara här mot att även lägga ett praktiskt prov innehållande även det momentet kan man tro att hempularna i tråden inte kan dra en snygg kabel:thinking:
 
Fairlane
Jag har inget direkt emot ett praktiskt prov, tvärtom tycker jag det kan vara vettigt, men då att visa att man kan skala kabel i rätt längd och utan att kapa halva kabeln etc. Hur tätt eller snyggt klamrarna sitter är ointressant för behörigheten.

Det jag inte vill ha när det gäller praktik är att gå med en elektriker i 5 år.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inget direkt emot ett praktiskt prov, tvärtom tycker jag det kan vara vettigt, men då att visa att man kan skala kabel i rätt längd och utan att kapa halva kabeln etc. Hur tätt eller snyggt klamrarna sitter är ointressant för behörigheten.

Det jag inte vill ha när det gäller praktik är att gå med en elektriker i 5 år.
(y)
 
Konstigt att man vill ha ett hempularkörkort med enbart teoretiskt prov. Inget som säger att man kan koppla el då.

Dessutom säger det en annan sak och det är att man redan anser sig kunna det praktiska och var har man lärt sig det?
 
Elektriska ledningar ordentligt monterade längs ett trägolv med kabelklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledning som är draget längs med en vägg, delvis dolt av en röd föremål i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog inget jag behöver skämmas för klart man kan göra ett praktiskt prov men inte praktik
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
Nu är jag för att man ska använda behörig elektriker vid sådana arbeten

Men finns det någon fakta och statistik om att hemmapulad el är ett problem?


Visst vi har sett massa exempel här på forumet men sker allvarliga olyckor och t.ex. bränder av detta?
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Om praktik etc.

För att alltid göra rätt måste momenten nötas in med massor med repetition. Annars kan man lätt missa något moment.

Att det ska ta 5 år är jag lite tveksam till. Men för att en elmontör ska hinna se anläggningar går det nog åt 5 år. Det finns säkert något smartare sätt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att man vill ha ett hempularkörkort med enbart teoretiskt prov. Inget som säger att man kan koppla el då.

Dessutom säger det en annan sak och det är att man redan anser sig kunna det praktiska och var har man lärt sig det?
Är det någon som argumenterar mot praktiska prov?
Det vi invänder mot är att man måste göra praktik i en massa år för att kunna bli behörig.
Praktiskt prov och praktik är inte samma sak!
 
  • Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
För att alltid göra rätt måste momenten nötas in med massor med repetition. Annars kan man lätt missa något moment.
Nej. Det löser man lätt med en checklist. Det är tvärtom så att om man alltid måste göra rätt, så är "fingrarna" det sista man skall lita på!

Sedan så måste man naturligtvis ha gjort det så många gånger att man kan det. Men det tar som sagt 3 timmar eller så att lära sig att skala, koppla Wago osv.

Inte fem år...

Det är som sagt mest för de som inte kan läsa sig till kunskap. (Och lagstiftaren håller med mig. Förr, om man gått elkraftteknik på Chalmers eller motsvarande så var praktikkraven mycket, mycket kortare för behörighet.)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon som argumenterar mot praktiska prov?
Det vi invänder mot är att man måste göra praktik i en massa år för att kunna bli behörig.
Praktiskt prov och praktik är inte samma sak!
Det har jag aldrig påstått att man behöver men man kan upplåta någon rivningsfärdig kåk för ändamålet där man under en eller ett par dagar utför olika vanliga och ovanliga moment som kan förekomma i ett hus. Klarar man sedan testet får man sitt körkort och de fem första eljobb man utför i hemmet ska besiktigas av en behörig och papper skickas in till behörd myndighet.

Eftersom att man då som hempulare med rätt att koppla kanske inte kopplar så mycket så får man göra om prov efter 10 år och är man över 70 var femte år
 
Detta med materiAL eller materiEL har många problem med!
En kabel kan vara både och, en kabel i din multimeter är materiel men en kabel som installeras och lämnats kvar är material.
Samma sak med en bräda, använder du den på en byggställning till att gå på och tar den med till nästa bygge är det materiel, men om samma bräda spikas in i en vägg är det material.;)
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[bild] [bild]
Nog inget jag behöver skämmas för klart man kan göra ett praktiskt prov men inte praktik
Väldigt tydligt att det inte är någon behörig elektriker som gjort det där ...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
K karkka skrev:
Eller så tror dom att det är en säker anläggning för att dom inte vet bättre.
Bara för att vägguttaget eller taklamapn funkar betyder ju inte att allt är rätt kopplat.
Flyttade in i en lägenhet förut där en kornbrytare var kopplad så att ena vippan tände lampan och den andra vippans tändtråd var kopplad på jord, Det funkar ja men totalt livsfarligt.
Javisst är det så, att en del tycker förstås att de har en bra elanläggning, trots att den har några mer eller mindre allvarliga fel, bara för att allt verkar fungera normalt, och felen inte syns.

Men det betyder inte att det är vanligt förekommande, och det innebär inte heller att det måste vara gjort av någon lekman, elektriker lämnar också ganska mycket skit efter sig.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.