Byggahus.se
Det var ingen rolig tomt för en klippare med bara en guide. Jag skulle nog sätta en strömställare på guiden och ena dagen låta klipparen gå ut åt ena hållet och andra dagen åt andra. Och hålla tummarna för att den hittar tillbaka själv.

Knepig tomt, helt klart.
 
S0502Y S0502Y skrev:
Specialverktyg alltså. Eftersom jag varken äger dessa eller en 3D-skrivare så får det bli tryckluft. Tack för svar.
Jag kan fixa verktyg till dig. 4 st för 139:- inkl frakt.
 
M malaxlimpan skrev:
Hej!

Jag har just köpt en Gardena smart sileno 1000 som jag tänkt installera till våren. Jag har redan nu börjat fundera lite men kan inte komma fram till hur jag bäst skall dra guidekabeln eftersom min robot inte stödjer att ha två. Har någon tips på bästa lösning? Tack på förhand!
Jag skulle placera laddstationen i B och sedan dra guidekabeln hela vägen till A?
 
  • Gilla
exxy19
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ingen rolig tomt för en klippare med bara en guide. Jag skulle nog sätta en strömställare på guiden och ena dagen låta klipparen gå ut åt ena hållet och andra dagen åt andra. Och hålla tummarna för att den hittar tillbaka själv.

Knepig tomt, helt klart.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ingen rolig tomt för en klippare med bara en guide. Jag skulle nog sätta en strömställare på guiden och ena dagen låta klipparen gå ut åt ena hållet och andra dagen åt andra. Och hålla tummarna för att den hittar tillbaka själv.

Knepig tomt, helt klart.
Ok, förstår inte riktigt hur du menar. Men o
B Björn Andres skrev:
Jag skulle placera laddstationen i B och sedan dra guidekabeln hela vägen till A?
Tack, japp jag får nog göra så. Tänker mest på att man ser den från gatan då och blir mer stöldbegärlig.
 
M malaxlimpan skrev:
Ok, förstår inte riktigt hur du menar. Men o


Tack, japp jag får nog göra så. Tänker mest på att man ser den från gatan då och blir mer stöldbegärlig.
Jag har haft samma problem med gatan och trädgården. Gardena har en garanti förlängning på 5 år då de också ger dig en ny gräsklippare om den blir stulen. Den kostar 1000 kr inklusive 27 knivar. Jag tyckte det var värt det
 
  • Gilla
malaxlimpan
  • Laddar…
Hej, det är rea idag på Gardena smart sileno + 1600m2. Jag hade först tänkt köpa en Husqvarna med GSM uppkoppling då jag tänkt ha den i stugan utan bredband. Ca 1000m2 gräsmatta. Funkar smartRoutern så jag kan ha en gsmrouter som den kopplar upp sig emot istället? Är det någon som kör så? Så jag kan ha koll på den hemifrån?
 
Z Jörgen75 skrev:
Hej, det är rea idag på Gardena smart sileno + 1600m2. Jag hade först tänkt köpa en Husqvarna med GSM uppkoppling då jag tänkt ha den i stugan utan bredband. Ca 1000m2 gräsmatta. Funkar smartRoutern så jag kan ha en gsmrouter som den kopplar upp sig emot istället? Är det någon som kör så? Så jag kan ha koll på den hemifrån?
Det funkar. Jag har två Gardena smart sileno life och en av dom är uppkopplad via en router med ett SIM-kort.
 
G golfgreen skrev:
Det funkar. Jag har två Gardena smart sileno life och en av dom är uppkopplad via en router med ett SIM-kort.
Bra, inga problem med att routern tappar uppkoppling? Vad är det för router du har? Vet du vad den kräver i datatrafik på ett ungefär? Det kan ju inte vara några stora mängder kan jag tänka mig..
 
Z Jörgen75 skrev:
Bra, inga problem med att routern tappar uppkoppling? Vad är det för router du har? Vet du vad den kräver i datatrafik på ett ungefär? Det kan ju inte vara några stora mängder kan jag tänka mig..
Det är en Huawei B593. Uppkopplingen är stabil men det är väldigt bra täckning där den står.
Jag har ingen aning om datamängden som krävs, jag var ett abonnemang med obegränsad data. Jag har svårt att tro att det är några större mängder.
 
Tog precis fram min Gardena Smart Sileno Life 1250 för att underhållsladda, och det visade sig att batteriet var helt tomt och alla inställningar nollade. Jag har satt den i viloläge, eller vad det heter, via appen, och sen stängt av den med offknappen. Tog in den för lite drygt två månader sedan och blev förvånad att den var helt slut redan. Är det något annat jag borde gjort för att verkligen stänga av den?
 
J jaqob skrev:
Tog precis fram min Gardena Smart Sileno Life 1250 för att underhållsladda, och det visade sig att batteriet var helt tomt och alla inställningar nollade. Jag har satt den i viloläge, eller vad det heter, via appen, och sen stängt av den med offknappen. Tog in den för lite drygt två månader sedan och blev förvånad att den var helt slut redan. Är det något annat jag borde gjort för att verkligen stänga av den?
Höll du in off-knappen så att den stängde av sig helt? Jag startade upp min nyss för att kolla läget och den visar fullt på batteriet fortfarande. Eventuellt att en pixelrad på ikonen var borta.
 
Var placeras gardena smart gatewayen bäst? Nära laddstationen eller snarare så mitt i tomten (men ändå i huset såklart) för att garantera kontakt med robotgräsklipparen? Har en U formad tomt.

Edit: Förtydligande i min frågeställning
 
Redigerat:
M mxjolle skrev:
Var placeras gardena smart gatewayen bäst? Nära laddstationen eller snarare så mitt i tomten som möjligt för att garantera kontakt med robotgräsklipparen? Har en U formad tomt.
Låter nästan som du ska ha den utomhus? Jag hade satt den så att den får så god yttäckning över klippområdet som möjligt, kanske vid ett fönster.
 
Hmm, pratar inte gatewayen med laddstationen bara?
 
W whatever skrev:
Hmm, pratar inte gatewayen med laddstationen bara?
Den kommunicerar med klipparen bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.