Byggahus.se
Hemnet visat att slutpriserna i området är låga.
Mäklarvärderingen är i överkant, tror jag.
Det är nog bäst att fixa det själv.
Men du behöver hjälp av nån kompis.
Surt, men lycka till
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Z zinken86 skrev:
Byter jag själv nu så blir det en materialkostnad på ca 30-50 extra, plus en massa tid på arbete förstås.
Kan du lägga arbetet själv är det ju det smartaste. Då slipper du pruta en massa bara för den detaljen och slipper de som inte kommer vilja ens titta på huset pga golvet.
Och ärlighet vara längst. Pengar kan man ha och mista. Men kunna stå för den man är är något som är värt mycket mer när det gäller att må bra :)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
J Jonas1035 skrev:
Om det kommer att räcka med 50tkr i materialkostnad, som du beskriver om du gör det själv, tycker jag absolut att du ska åtgärda innan försäljning. När du redan lagt så mycket pengar på huset och det låter som ok skick i övrigt. Att åtgärda felet kommer att göra att huset går att sälja. Annars troligen inte. Åtminstone inte till ett pris som du kan gå med på. Jag är mäklare, men jag har inga kunskaper om höga kusten området så svaret är generellt.
Lycka till!
/ Jonas
Tack! jo trossbotten är den enda "surdegen" som finns kvar, lite ytskikt kvar efter det bara så är huset i väldigt bra skick inför en försäljning, så jag har bestämt mig för att åtgärda detta och lära mig av misstaget att lägga ut för mycket på ett hus.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kan du lägga arbetet själv är det ju det smartaste. Då slipper du pruta en massa bara för den detaljen och slipper de som inte kommer vilja ens titta på huset pga golvet.
Och ärlighet vara längst. Pengar kan man ha och mista. Men kunna stå för den man är är något som är värt mycket mer när det gäller att må bra :)
Ja man vet ju själv hur arg man kan bli när man köpt ett hus eller en bil t.ex där säljaren undanhållt/ljugit om fakta. Så kommer man själv inte göra så då känns det ju bättre att vara ärlig, även om det kostar.

Trots allt så blir ju den totala förlusten inte flera hundratusen iaf, man har nog förlorat mycket mer pengar på bilar genom åren! synd att man blivit så beroende av dem

Tack allihop för alla era svar tips och tankar!
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det borde finnas intervall
A) Uthyrning, tar ut marginal för att täcka lån och renoveringar. Tar hyra så det månad för månad går plus, och med renoveringar i kalkyl kanske går det runt efter x antal år.
B) Uthyrning, hyran täcker bara alla lånkostnader och tar renoveringar som kostnader "direkt" de kommer.
C) Säljer med förlust. Får då restlån som månad för månad ska betalas....

Det är inget konstigt att man skriver hyreskontrakt, där hyran varierar efter ränteläge.
Vi sålde in oss till banken enligt B och kunde visa på att hyresmarknaden var god, så vi skulle "alltid" ha hyresgäster.


Vi har haft vårt hus uthyrt, med mycket krångel och besvär... men i slutändan har det varit ok.
Det har blivit en del "gratis" renoveringar, ommålningar, småfixar gjorda av hyresgästen....
Men får jag verligen ha marginal i hyran som täcker lånen? Som jag förstått så får jag bara ta hyra som innehåller avkastningsräntan 4% av marknadspriset +driftkostnaderna.
Då hamnar min hyra nånstans på mellan 5900-7000 vilket låter rimligt,

Måste läsa på mer om det här känner jag
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Arbetsmarknaden är inte heller så bra på landsbygden.
Kanske för att ingen har råd att ta sig till jobbet. Då är det billigare att vara hemma och det lockar nog inga företagare dit. (Lite ironi...)
 
  • Haha
Tombrittberg
  • Laddar…
Z zinken86 skrev:
Men får jag verligen ha marginal i hyran som täcker lånen? Som jag förstått så får jag bara ta hyra som innehåller avkastningsräntan 4% av marknadspriset +driftkostnaderna.
Då hamnar min hyra nånstans på mellan 5900-7000 vilket låter rimligt,

Måste läsa på mer om det här känner jag
Här kan du läsa på om vad man får ta ut för hyra för en bostad
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra
 
  • Wow
Tombrittberg
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag menade staden + byarna omkring rund älven.
Min svägerska försökte sälja ett hus i centrala Kramfors och det var helt omöjligt. Till slut blev det hyrköp till en skum figur som hyrde ut huset och senare slutade betala sp att köpet återgick. Därefter lyckades hon sälja till slut.
Då fanns det inte ens mäklare i Kramförs.

Sedan tycker jag att höga kusten är helt fantastisk och kan absolut tänka mig att flytta dit när barnen är stora.
Då har vi samma uppfattning. Jag bor i Härnösands kommun men nära gränsen till Kramfors så det är nog Kramforspriser som gäller där vi bor. Men Ö-vik och Nätra är nog trots allt bra mycket bättre då det är ett helt annat drag runt Ö-viks stad. Jag kommer från gamla Nätra kommun från början.

/Mats
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
S senmathal skrev:
Då har vi samma uppfattning. Jag bor i Härnösands kommun men nära gränsen till Kramfors så det är nog Kramforspriser som gäller där vi bor. Men Ö-vik och Nätra är nog trots allt bra mycket bättre då det är ett helt annat drag runt Ö-viks stad. Jag kommer från gamla Nätra kommun från början.

/Mats
Håller med dig Mats, det du skriver om läget, det är helt avgörande, hus går att renovera, svårt att göra något åt läget. Har sålt en fastighet i Kramfors kommun och en i Örnsköldsvik. Lungvik=strandtomt, Bredbyn=centralt. Bägge såldes utan mäklare, men märkte att det var trögare i Kramfors när när det gällde pris. Bredbyn sämsta affär, hade huset i 15år och sålde 15000:- back trots en hel del renovering , köpte i fel tid slutet på 80talet när priserna var som högst. Men har alltid renoverat utan att låna så det har funkat, och nu bor jag i Husum med ett bra läge 200m till naturen och hälsocentralen, 400m till affären 1000m till Resecentrum. Tar tåget för längre resor.
Nybliven pensionär, så nu är man inne på sista huset.
 
Redigerat:
Tombrittberg
A Ankan77 skrev:
Kanske för att ingen har råd att ta sig till jobbet. Då är det billigare att vara hemma och det lockar nog inga företagare dit. (Lite ironi...)
Ja, landsbygden är förlorarna, uttrycket hela Sverige ska leva har är bara en klyscha och det är sämre än någonsin. Stat och kommun har centraliserat under hela min livstid och ekonomiskt är det en katastrof ( titta på nätavgifter och fastighetsskatt)
högre nätavgifter i Jämtland än i Stockholm, alla fastighetsavgifter till huvudstaden. Glesbygden har fått högre fastighetsavgifter sedan 2007, Djursholm och Lidingö har halverats på samma tid.
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så någon kanske redan har föreslagit detta.

Så här skulle jag ha gjort. lägg ut huset som det är nu, ha ett rätt lågt utgångspris. Förhoppningsvis är det mer än en intressent som ser potentialen i huset och ni får igång en budgivning.

Misslyckas det, börja fixa i ordning huset så det blir mer säljbart.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
För villa. Dvs ens egna fastighet. Så råder väl helt fri hyressättning?

Det är ju en av de stora fördelarna med just att ha hus eller gästhus som man hyr ut.
 
  • Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Vi har hyrt ut på AirBnB. Funkar skitbra.
Socialen betalar 11000 i veckan för ett rum utan kök och dusch här i Fjollträsk…

Hur är det med besiktningsplikten vid köpet av huset? Är det dolt fel så kan kostnaden landa på försäkringsbolag. Vet inte mycket om det dock.

Men ta en titt på AirBnB. Du kan få ganska bra betalt för en ”fantastisk vecka i unikt designat pittoreskt hus nära hav, berg, skog med plats för hela familjen osv)
AirBnB har dessutom betyg på både uthyrare och hyresgäster. Vill du vara säker accepterar du bara betygsatta gäster som är rädda om sitt betyg. Det är jag och städar och putsar fanemej t.o.m. badrumsspegeln innan vi lämnar boendet. Vi har t.o.m. fått utländska vänner genom att hyra ut. Fixade julmiddag med alla tillbehör till en fransk familj som hyrde vår kåk när vi var i Thailand. De var helt lyriska efter det :) Kul att bjuda på en kulturupplevelse för nån man inte känner.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.