Byggahus.se

Renovera för mer än marknadsvärdet? Bara för att få det sålt

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hemnet visat att slutpriserna i området är låga.
    Mäklarvärderingen är i överkant, tror jag.
    Det är nog bäst att fixa det själv.
    Men du behöver hjälp av nån kompis.
    Surt, men lycka till

2. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Kan du lägga arbetet själv är det ju det smartaste. Då slipper du pruta en massa bara för den detaljen och slipper de som inte kommer vilja ens titta på huset pga golvet.
    Och ärlighet vara längst. Pengar kan man ha och mista. Men kunna stå för den man är är något som är värt mycket mer när det gäller att må bra :)

3. Z
    Medlem Nivå 5
    Tack! jo trossbotten är den enda "surdegen" som finns kvar, lite ytskikt kvar efter det bara så är huset i väldigt bra skick inför en försäljning, så jag har bestämt mig för att åtgärda detta och lära mig av misstaget att lägga ut för mycket på ett hus.

• Laddar…
  4. Z
    Medlem Nivå 5
    Ja man vet ju själv hur arg man kan bli när man köpt ett hus eller en bil t.ex där säljaren undanhållt/ljugit om fakta. Så kommer man själv inte göra så då känns det ju bättre att vara ärlig, även om det kostar.

Trots allt så blir ju den totala förlusten inte flera hundratusen iaf, man har nog förlorat mycket mer pengar på bilar genom åren! synd att man blivit så beroende av dem

Tack allihop för alla era svar tips och tankar!

5. Z
    Medlem Nivå 5
    Men får jag verligen ha marginal i hyran som täcker lånen? Som jag förstått så får jag bara ta hyra som innehåller avkastningsräntan 4% av marknadspriset +driftkostnaderna.
    Då hamnar min hyra nånstans på mellan 5900-7000 vilket låter rimligt,

Måste läsa på mer om det här känner jag

6. A
    Husägare Nivå 1
    Kanske för att ingen har råd att ta sig till jobbet. Då är det billigare att vara hemma och det lockar nog inga företagare dit. (Lite ironi...)

• Laddar…
  7. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Här kan du läsa på om vad man får ta ut för hyra för en bostad
    http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 7
    Då har vi samma uppfattning. Jag bor i Härnösands kommun men nära gränsen till Kramfors så det är nog Kramforspriser som gäller där vi bor. Men Ö-vik och Nätra är nog trots allt bra mycket bättre då det är ett helt annat drag runt Ö-viks stad. Jag kommer från gamla Nätra kommun från början.

/Mats

Redigerat 27 okt 00:33
    • Laddar…
  9. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Håller med dig Mats, det du skriver om läget, det är helt avgörande, hus går att renovera, svårt att göra något åt läget. Har sålt en fastighet i Kramfors kommun och en i Örnsköldsvik. Lungvik=strandtomt, Bredbyn=centralt. Bägge såldes utan mäklare, men märkte att det var trögare i Kramfors när när det gällde pris. Bredbyn sämsta affär, hade huset i 15år och sålde 15000:- back trots en hel del renovering , köpte i fel tid slutet på 80talet när priserna var som högst. Men har alltid renoverat utan att låna så det har funkat, och nu bor jag i Husum med ett bra läge 200m till naturen och hälsocentralen, 400m till affären 1000m till Resecentrum. Tar tåget för längre resor.
    Nybliven pensionär, så nu är man inne på sista huset.

Redigerat 27 okt 05:41
  10. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Ja, landsbygden är förlorarna, uttrycket hela Sverige ska leva har är bara en klyscha och det är sämre än någonsin. Stat och kommun har centraliserat under hela min livstid och ekonomiskt är det en katastrof ( titta på nätavgifter och fastighetsskatt)
    högre nätavgifter i Jämtland än i Stockholm, alla fastighetsavgifter till huvudstaden. Glesbygden har fått högre fastighetsavgifter sedan 2007, Djursholm och Lidingö har halverats på samma tid.

Redigerat 27 okt 05:37
  11. N
    Husägare · Nivå 12
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden så någon kanske redan har föreslagit detta.

Så här skulle jag ha gjort. lägg ut huset som det är nu, ha ett rätt lågt utgångspris. Förhoppningsvis är det mer än en intressent som ser potentialen i huset och ni får igång en budgivning.

Misslyckas det, börja fixa i ordning huset så det blir mer säljbart.

• Laddar…
  12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    För villa. Dvs ens egna fastighet. Så råder väl helt fri hyressättning?

Det är ju en av de stora fördelarna med just att ha hus eller gästhus som man hyr ut.

• Laddar…