Byggahus.se

Renovera för mer än marknadsvärdet? Bara för att få det sålt

1. Z
    Medlem Nivå 5
    Har ett dilemma nu som verkligen kan göra en sömnlös på nätterna, hur hade du gjort?

Vi köpte en villa 2012 för 250.000
    Vi har,

Installerat luftvärmepump,
    Bytt till nytt tak och ny farstukvist
    Total badrumsrenovering med allt nytt såsom vatten/avlopp.
    tomdränering
    målning av fasad och nybytt halva träfasaden.

Nu var det "bara" alla ytskikt kvar inomhus..innan vi tänkte flytta om något år

MEN det visade det sig nyss, att trossbotten i huset var i allför dåligt skick pga tidigare fuktproblem i krypgrunden innan vi skaffade avfuktare. Att ALLA golv måste upp och göras nya

Hur hade du gjort?

Fixat allt och sälja med garanterad förlust, sett till investeringarna..
    Eller sälja huset som det är med troliga skambud från köparna..
    Har en husvärdering på 450.000 från en mäklare och huset ligger i höga kusten, men i den är grundens skick okänd

Redigerat 20 okt 12:39
  2. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Lägg ut huset till "snart till salu" och se om någon nappar på huset till en rimlig penning.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 10
    Har ni något allternativ till att sälja?

Om inte så försök inte kasta mer pengar efter de tidigare!
    Vart tänker ni flytta?

• Laddar…
  4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Priserna du nämner låter som kramfors med omnejd och då är hus svårsålda och får man skambud nästan oavsett husets skick.
    Och varje renovering är en förlustaffär.

Lägg inte för mycket pengar på huset om du vill sälja och lyssna inte på råd från personer som bor i ett område med fungerande bostadsmarknad (det diskvalificerar även mig)

5. H
    Medlem Nivå 1
    Du ska aldrig renovera för mer än marknadsvärdet, för då kan du ju lika gärna ha det osålt.

• Laddar…
  6. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Här handlar det väl om minsta möjliga förlust. Tror att man måste räkna på det och kanske kolla med mäklare vad de tror.

7. BerraBo
    Renoverare Nivå 6
    Min erfarenhet, rent generellt och även kring höga kusten, är att det beror på läget. Även i Kramfors kan du köpa likvärdiga hus med faktor 2-3 beroende på läget.

• Laddar…
  8. Z
    Medlem Nivå 5
    Nä egentligen inte, huset är för litet speciellt nu när man har familj, och får man fler barn saknas både rum och förvaringsutrymmen så då blir vi nästan tvungen att flytta lite tidigare än tänkt..söker en mindre gård nämligen max 2-3 mil från övik helst nätra området

9. Z
    Medlem Nivå 5
    Ja tack och lov ligger det inte i kramfors iaf, utan i nätra området söder om övik, så det kommer inte vara några problem att få det sålt eftersom det är bra liv i bygden..

Efter ett par dagars grubblande så tror a.o.f har helt rätt, det handlar om att försöka göra förlusten så liten som möjligt.
    Har redan lagt ner närmare 400k så i bästa fall hade jag gissat på +-0 vid en försäljning

Men med dessa golv så blev det annorlunda, då kommer en potentiell köpare nog höra med en hantverkare först och då få en uppskattad offert på säkert 100k om det ens räcker, jag bara gissar. Och då kommer det prutas rejält tror jag.
    Byter jag själv nu så blir det en materialkostnad på ca 30-50 extra, plus en massa tid på arbete förstås.
    Men har kommit fram till att jag nog förlorar mindre på det i slutändan, att ta tag i eländet själv samt att man kan ha bra samvete när man säljer.

Men jävligt surt är det

10. BerraBo
    Renoverare Nivå 6
    Måste kontra din åsikt om Kramfors
    Okej för att det finns utmaningar, som man säger nu. Men fin natur och trevligt folk. Låga priser på fastigheter är bara problem om man ska sälja. Jag tror faktiskt på en renässans för Norrland

11. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Problemet med Kramfors är inte låga priser när man ska sälja men att få det sålt öht

12. L
    Medlem Nivå 6
    OM det är en marknad där det går att hyra ut huset så kanske ni kan testa det?
    I teorin går det ju att hyra ut först, sedan ordna golven... skaffa hyresgäst, inflytt 1-2 månader framåt.

Vi hade diskussioner om nytt hus, och då fick vi räkna bort det gamla huset då det var uthyrt och alla kostnader täckta....

13. J
    Medlem Nivå 3
    För dom låga priserna är det inte lönt å göra nåt alls
    Har du tur så slår blixten ner på det!
    Bara sälj

14. Z
    Medlem Nivå 5
    Egentligen förstår jag inte varför det är så billigt och så mycket som står tomt där, för sett till hela kommunen så är det en helt fantastisk natur och så många små fina samhällen lite här och där, med rätt politik som skulle få småföretagare att gynnas på mindre orter och landsbygd , då tror jag verkligen att Norrland skulle få ett rejält uppsving, speciellt Kramfors med omnejd som dessutom är så välbesökt som turistort

15. Z
    Medlem Nivå 5
    Uthyrning har vi faktiskt funderat på, eftersom huset kommer kräva lite underhåll många år framåt då vi typ har gjort allt snart.

Kan och får vi behålla det för uthyrning så är det ett alternativ, dock så är bankerna så omöjliga tycker jag, när vi kollade på ett nytt objekt för nåt år sedan så räknade banken på om vi skulle behålla detta också, det skulle bli svindyrt med amorteringarna på 2 fastigheter så då blev man bara skrämd av den tanken..

• Laddar…