Byggahus.se

Renovera för mer än marknadsvärdet? Bara för att få det sålt

1. S
    Medlem Nivå 3
    Om du lägger golven själv, kolla med mäklare vad det ska vara för golv först. Vet att det är ganska vanligt att folk kommer från visningar och är besvikna på nylagda golv av fel sort.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 8
    Vissa banker säger tvärnej till sådant, även om man ska hyra ut. De räknar helt enkelt inte med inkomster man får från uthyrningen. Du måste hitta en bank som är OK med det, då belastas du inte av två fastigheter på samma sätt.

• Laddar…
  3. I
    Medlem · Nivå 8
    Är det krypgrund så att du kan komma in under och lyfta bort trossbottenskivorna ? När du säger dålig trossbotten, men du då enbart trossbottenskivorna eller är bärlinan för golvet som är angripet och ruttet? Eller är det även golvet som du går på som är dåligt pga av förstörd bärlina. Om det enbart är trossbottenskivorna så kan du byta dem underifrån och även byta isoleringen där på samma gång. Så har vi gjort på jobbet tex när det varit trossbottenbyte.

4. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Absolut. Hade nog resonerat som du och gjort jobbet själv, tror att du får en hyfsad timpenning. Men det gäller att ha tid och ork.

Redigerat 26 okt 09:15
  5. H
    Medlem Nivå 3
    Lägg ut det till försäljning som det är. Om du ändå räknar med att det blir en minusaffär, finns ingen anledning alls att lägga ännu mer pengar i huset.

6. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Som jag förstår det så är dom väl uppe i marknadsvärdet redan, nu gäller det att minska förlusten.

• Laddar…
  7. A
    Husägare Nivå 1
    Miljöpartiet vill ju avfolka glesbygden och Norrland så det är väl därför priserna är låga. När de höjer bensinpriset så mycket så har ju ingen råd att bo kvar vilket resulterar i låga fastighetspriser. Tyvärr.

8. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Arbetsmarknaden är inte heller så bra på landsbygden.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Vad menar du med Kramfors? Kramfors är en rätt stort kimmun med Höga Kusten. Det finns områden där husen säljs för helt andra priser. Men som någon sa, det är tre saker som avgör priset. Läget, läget och läget och då är det kustnära som gäller. Men helt klart finns det motsatta där husen nästan skänks bort. Men delar av Höga Kusten har fått ett liter uppsving sista åren.

Mars

• Laddar…
  10. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Håller med dig, om man måste leja bort jobbet, då blir det för mycket pengar. Men som han säger 30-50 för materialet och 200 mer för huset, så hade jag aldrig tvekat.

11. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Försök att sälja i nuvarande skick. Om ni får rimliga bud så är frågan löst. Om ni inte får några rimliga bud så får ni antingen vänta något halvår eller göra enkel renovering av de problem som finns, men detta lönar sig nog sällan i områden med låga fastighetspriser.

12. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag menade staden + byarna omkring rund älven.
    Min svägerska försökte sälja ett hus i centrala Kramfors och det var helt omöjligt. Till slut blev det hyrköp till en skum figur som hyrde ut huset och senare slutade betala sp att köpet återgick. Därefter lyckades hon sälja till slut.
    Då fanns det inte ens mäklare i Kramförs.

Sedan tycker jag att höga kusten är helt fantastisk och kan absolut tänka mig att flytta dit när barnen är stora.

13. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 3
    Om det kommer att räcka med 50tkr i materialkostnad, som du beskriver om du gör det själv, tycker jag absolut att du ska åtgärda innan försäljning. När du redan lagt så mycket pengar på huset och det låter som ok skick i övrigt. Att åtgärda felet kommer att göra att huset går att sälja. Annars troligen inte. Åtminstone inte till ett pris som du kan gå med på. Jag är mäklare, men jag har inga kunskaper om höga kusten området så svaret är generellt.
    Lycka till!
    / Jonas

14. L
    Medlem Nivå 6
    Det borde finnas intervall
    A) Uthyrning, tar ut marginal för att täcka lån och renoveringar. Tar hyra så det månad för månad går plus, och med renoveringar i kalkyl kanske går det runt efter x antal år.
    B) Uthyrning, hyran täcker bara alla lånkostnader och tar renoveringar som kostnader "direkt" de kommer.
    C) Säljer med förlust. Får då restlån som månad för månad ska betalas....

Det är inget konstigt att man skriver hyreskontrakt, där hyran varierar efter ränteläge.
    Vi sålde in oss till banken enligt B och kunde visa på att hyresmarknaden var god, så vi skulle "alltid" ha hyresgäster.

Vi har haft vårt hus uthyrt, med mycket krångel och besvär... men i slutändan har det varit ok.
    Det har blivit en del "gratis" renoveringar, ommålningar, småfixar gjorda av hyresgästen....

• Laddar…
  15. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Till skillnad från fritidshusen längs kusten i samma kommun, där ligger priserna ofta närmare 3 miljoner.