Byggahus.se
Tjenare alla duktiga !

Vi fick nycklarna till vårt ruckel igår och har nu rivit ut tre lager med golv, parkett +2x plastmatta :D
samt inner taket i vardagsrummet.

Vi ska satsa på helrenovering, men nu undrar vi en sak, i nyare byggnader har man fuktspärr/ålderbeständig byggplast i väggarna kan man ha det i ett liggtimmerhus också? Behövs det ?

Tänkte ha (innefrån) gips // regel +50mm isolering // fuktspärr/ålderbeständig byggplast // liggtimmer (finns redan :) // Asfaltsboard // Läkt // Panel. Någon sam har några bra tips ?

Väldigt tacksam för svar :D
 
Det råder lite delade meningar i branschen kring plast eller ej. Jag skulle inte persoligen inte sätta in det i ett timmerhus då det inte har funnits där tidigare och det har överlevt tills nu :)
Såg att ni skulle isoler innåt, jag skulle hellre isolera utåt då man får timmret närmare värmen vilket är bättre ur fuktsynpunkt. Så kan du tilläggsisolera på utsidan så är det att föredra.
 
Måste ändå lägga en 50mm på insidan ska ha infälld el (ev. vattenburen värme också)

Isolerar inte asfaltsboarden bra ?
 
Svarar inte alls på din fråga, men det är i all välmening!

Om jag vore som dig så skulle jag ta det lugnt och bo in mig ett tag innan jag började en massa jätteprojekt i det gamla timmerhuset, vem vet, ni kanske slipper dra igång en massa onödiga (och dyra!!!) renoveringsprojekt. Vi drog igång med flera projekt direkt när vi fick nycklarna i vårt hus, och med lite eftertanke så hade jag nog gjort annorlunda i flera av de fallen. Tex avseende att riva ut vissa saker.

Fundera en extra gång på vad det var som fick er att köpa ett gammalt timmerhus från början. Om svaret är stämning, charm, känsla mm som lett er till köpet så är det väldigt lätt att tappa bort det på vägen när man drar igång med stora och kanske irreversibla projekt.

Behövs tilläggsisolering, har ni uppgifter på förbrukning etc? Huvuddelen av värmeförlusten är ju uppåt och via fönstren snarare än genom den bastanta timmerväggen, så det är kanske vinden som skall tilläggsisoleras och fönstren som skall renoveras snarare än att regla upp och gipsa samtliga väggar?

Fälla in el (om det är viktigt för er) skulle man t ex kunna göra genom att lerklina väggarna (vilket också ger god isolering.) Annars hör det ju till gamla hus att elen som kom mkt senare än huset är byggt är utanpåliggande.

Tipsar gärna om byggnadsvårdsdelen här på forumet där det finns många timmerhuskunniga som kan ge er massor med tips på hur man lever modernt och bekvämt i gamla hus.
 
Asfaltsboarden är för vindskydd, jag skulle bara i nödfall rekommendera att isolera innåt. Är det panel på utsidan? Ska ni bo i huset året runt?
 
Japp det ska bli året runtboende, oj det är så mkt att tänka på nu. Att vi ska isolera invändigt är ju bara för att vi rivit ner allt vad innerväggar heter och behöver ha distans så vi kan fäll in el.

Vet ju inte om isolering behövs i väggen, huset är byggt i 10" liggtimmer.
Man vill ju inte isolera i onödan vilket jag hört att man faktiskt kan göra.
 
Med 10" timmer så lär ni knappas behöva isolering vad jag tror. Knepigt det där med el, ska man ha infälld el så får det nog bli en 45mm isolering i alla fall.

Vi håller på att renovera ett timmerhus själva och har valt att sätta gips och sedan utvändig eldragning. Och nästa år skall vi tilläggsisolera. Men vi har bara 7" timmer i kåken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.