Byggahus.se
Det är väl ändå upp till varje kommun vad som gäller kring detta med skyltning.
Markägaren skulle kunna skaffa frigående höns om detta tillåts och då blir det problem med tex. hundar som går lösa.
Även om jag gillar hundar så skulle jag nog ringa länsman och begära avlivning av den jycken som gav sig på mina höns på min mark.

Jag har inte hela historien och bara en sida av den, men bekanta har ett landställe i värmland där detta skall ha hänt.
Ingen hund behövde avlivas men det blev koppel efter detta.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Hundägaren är fullt ansvarig om hunden dödar en höna. Hundägaren har ett stort ansvar.
 
  • Gilla
Båtenisjön och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Då måste Trafikverket ha fel.

[länk]

Vad gäller för enskild väg utan statsbidrag?

Väghållaren sköter sin väg själv, utan statsbidrag, och har rätt att stänga av vägen med vägmärke eller bom.


Enligt trafikförordningen (SFS 1998:1276) 10 kap 10 § är det vägens ägare som bestämmer om trafik med motordrivna fordon eller vissa slag av fordon får äga rum på enskild väg.


Vägens ägare kan också besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon.


Hastighetsbegränsning och parkeringsförbud på enskild väg kräver lokal trafikföreskrift vilket beslutas av kommunen inom tättbebyggt område. Utanför tättbebyggt område är det länsstyrelsen som beslutar.


Trafikförordning 10 kap 10 §

I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt


Det krävs inga tillstånd enligt Vägmärkesförodningen för att sätta upp skylt.
Den springande punkten är motordrivna fordon i ditt inlägg.
Skylten som diskuteras från början är förbud mot ridning.
Att förbjuda motordrivna fordon på enskild väg utan bidrag är det ingen som har sagt att man inte får.
De skyltar som är relevanta i diskussionen är de som inskränker allemansrätten.

Skärmdump av Trafikverkets hemsida med text om regler för enskilda vägar och bidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Det är tillåtet att förbjuda fordonstrafik i olika former. Inget annat.
Porsche förbjuden

?
 
  • Gilla
A:son och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Att förbjuda motordrivna fordon på enskild väg utan bidrag är det ingen som har sagt att man inte får.
Jodå, flera har hävdat att skyltning kräver tillstånd från vägtrafikförordningen. Det är alltså fel.
 
M -MH- skrev:
Jodå, flera har hävdat att skyltning kräver tillstånd från vägtrafikförordningen. Det är alltså fel.
Ja, för motordrivna fordon, inget annat.
 
D Daniel 109 skrev:
Det står ju tydligt i vägmärkesförordningen att man inte får sätta upp vägmärken, eller skyltar som kan förväxlas med vägmärken.
D Daniel 109 skrev:
Det är tillåtet att förbjuda fordonstrafik i olika former. Inget annat.
Lite motsägelsefullt, va?
 
K knipo skrev:
Ja, för motordrivna fordon, inget annat.
Går även att sätta bom tvärs över vägen, så hästarna får hoppa...

Inann jag länkade till Trafikverket, så var det ingen som hade angett en sådan kvalificering. Vad bra att det är uppklarat nu, att markägaren får sätta upp en j-a massa olika skyltar utan tillstånd från någon. Och en bom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I Sverige är ju reglerna sådana att hundar inte får bada på eller rastas på kommunala badplatser, men på alla andra ställen får de faktiskt vara, och de får, om det inte är särskilt angivet, även vara på kommunala badplatser, men kopplade och utan att bada eller uträtta sina behov.
Det där regleras i komunala ordningsföreskrifter.
Det finns inget automatiskt hundförbud på badplatser.

I Vänersborg får man ha sin hund med till dom kommunala badplatserna.
I grannstaden Trollhättan får man det inte.
 
M -MH- skrev:
Då måste Trafikverket ha fel.

[länk]

Vad gäller för enskild väg utan statsbidrag?

Väghållaren sköter sin väg själv, utan statsbidrag, och har rätt att stänga av vägen med vägmärke eller bom.


Det krävs inga tillstånd enligt Vägmärkesförodningen för att sätta upp skylt.
Du missar att det inte är någon VÄG. Det är en STRAND. Och den är inte enskild, utan täcks av allemansrätten och sedvanliga strandskyddsregler. Reglerna du citerat gäller Enskild väg!
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
Ingen väg? Då vet du inte vad crossåkare brukar hävda vara väg.

Nog tycker jag det ser ut som en väg det lilla som syns i förgrunden.

Fast mitt påstående gällde generellt om att man inte behöver tillstånd från vägtrafikförordningen för att skylta. Jag har hört de felaktigheterna tidigare.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
B
Alla 4-hjulingar & Snöskotrar är fordon och hävdar väg....
 
M -MH- skrev:
Ingen väg? Då vet du inte vad crossåkare brukar hävda vara väg.

Nog tycker jag det ser ut som en väg det lilla som syns i förgrunden.

Fast mitt påstående gällde generellt om att man inte behöver tillstånd från vägtrafikförordningen för att skylta. Jag har hört de felaktigheterna tidigare.

Skylten avser stranden och ingen väg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
Skylten sitter vid väg till strand
 
B Båtenisjön skrev:
Skylten sitter vid väg till strand
Nej, det där är inte en VÄG. Det står ju till och med BADPLATS på tilläggsskylten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.