Byggahus.se

Är skylten laglig?

35k läst  253 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Terrängkörning med crossmotorcykel i skog & mark är olagligt. Ingår ej i allemansrätt

2. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Nej.
    Det är ingen väg. Det är en stig, typ.

3. D
    Medlem · Nivå 19
    Du får inte sätta upp de vägmärkena ändå

• Laddar…
  4. J
    Allvetare Nivå 1
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Vid enskild väg utanför tätbebyggt område där inte kommunen är väghållare beslutar Länsstyrelsen om uppförande av C14 skylt (Förbud mot ridning).
    Så det är bara att ringa och fråga.
    Med största sannolikhet har de inte fattat ett sådant beslut här. Det är i vilket fall Inte förbjudet att leda häst förbi skylten. Och tillägstavlan om hund har inget där att göra.

6. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Det ÄR ingen väg ner till stranden. Avståndet från skylten till vattnet är ca 20 meter.
    Jag tror vi alla nu kan enas om att skyltarna saknar rättsverkan men att de kan avhålla vissa från att rida ner där med hästar eller låta sina hundar bada där.

Jag har ännu inte fått tag på någon på kommunen som kan svara på om skyltarna är olagliga eller inte men eftersom de står på privat mark antar jag att det inte strider mot någon lag att sätta upp dem...

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Om det inte finns ett tillstånd för skylten så är det kommunen eller Länsstyrelsen som skall be markägaren att ta bort skylten. Det kan även bli aktuellt med vite om skylten inte tas bort. Så ligg du på så kanske skylten snart försvinner.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 1
    Mata inte trollen, för då kommer de med både häst och hund och badar i tråden.

9. K
    Husägare · Nivå 12
    :crysmile::crysmile:

10. J
    Medlem · Nivå 7
    Allemansrätten gäller som sagt om man inte stör och man får tillfälligt använda bryggor som är utom synhåll från huset (bada, fiska (med kort), lägga båt mm). Ägaren har dock rätt att använda sin tomt, oavsett om det är utom synhåll, utan att bli störd. Dvs kommer ägaren får man vackert avlägsna sig om den vill det.

Absolut. Bryggan måste vara utom synhåll från hus för att den tillfälligt ska få användas enligt allemansrätten. Dock är stugan tom 95% av året och jag kan personligen inte bry mig mindre om de fiskar där, trots att det är 15m från stugan, när jag uppenbarligen inte varit där på ett par veckor :D

Fiskekort är som du skriver i ett annat inlägg en annan fråga (y)

11. J
    Medlem · Nivå 7
    Ja, det är det. Som sagt värderar jag allemansrätten högre än slitage på min egendom som ingår där. Som ägare till en fastighet ingår ju flera avsteg från total bestämmanderätt (ex skogsvård, skottning etc), men det är en annan fråga

Sedan ingår ju inte min specifika brygga i allemansrätten pga närhet till huset, men kan inte bry mig mindre eftersom jag sällan är där.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    "Synhåll" är ingen parameter.

"Hemfridszonen" är det korrekta begreppet. Hemfridszon definieras inte av synhåll eller något annat lättanvänt begrepp, utan det är det område runt huset som anses bör vara fredat från ovälkommet besök.
    Och zonen blir ju då väldigt väldigt varierande i storlek, i vissa miljöer, tät bebyggelse osv så blir hemfridszonen per automatik väldigt liten. Den som har ett hus inne i Visby, innanför muren, får nog acceptera att hemfridszonen åtminstone på en sida av huset kan vara 0 cm från fasadens yta.
    Men på andra ställen i landet går det nog att hävda en hemfridszon på flera tiotals meter.

13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Ja en stuga i skogen som man aldrig använder är lite skillnad mot ett permanent boende.

14. M
    Medlem Nivå 16
    Givetvis har de inte tolkningsrätt, men spåren i skogen visar var de kör ändå, och tittar man på crossåkareforum så är definitionen av en väg väldigt liberal som gäller.

De får inte köra utanför väg, varken med eller utan markägarens tillstånd.,

15. M
    Medlem Nivå 16
    Om inte annat så slutar den vid fastighetens gräns.

• Laddar…