Byggahus.se
B
E Erik den Store skrev:
Hej falken42. Befintliga gränspinnar är juridiskt bindande tillsammans med tomtkarta. Ofta vill grannar kolla var gränsen går med moderna metoder som kan skilja lite grann. grannarna hoppas ofta på skillnader till deras fördel men det är fortfarande de gamla befintliga som gäller. Det är det du en gång köpte på.

Den som vill ha en kontroll får såklart stå för kostnaden. Blir lätt 10000 med det statliga lantmäteriet. och det till ingen nytta i de flesta fall. Titta på bilden så ser ni vad klåparna på lantmäteriet gjort hos min gamla far nyligen. Grannen har tydligen velat kolla en befintlig gränsmarkering. De såg ut så för 60år sedan. Med Lantmäteriets instrument skiljer det typ 20cm. De tog utan lov och borrade ner en ny markering som de även göt fast i berget inne på fars tomt. Juridiskt helt fel enligt lantmeteriet själva nu i efterhand . Måste ha varit någon nyanställd som lockats av maktmissbruk som är så typiskt för myndigheterna idag.
[bild]
Det kommunala lantmäteriet är en katastrof förfalskar namnteckningar och flyttar gränser utan beslut och anser sig inte behöva följa de lagar och regler som styr lantmäteriförrättningar.
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Det kommunala lantmäteriet är en katastrof förfalskar namnteckningar och flyttar gränser utan beslut och anser sig inte behöva följa de lagar och regler som styr lantmäteriförrättningar.
Kommunala lantmäteriet...:thinking:?
 
B nord123 skrev:
Det kommunala lantmäteriet är en katastrof förfalskar namnteckningar och flyttar gränser utan beslut och anser sig inte behöva följa de lagar och regler som styr lantmäteriförrättningar.
Lite bakgrund till ovanstående. https://www.byggahus.se/forum/threa...n-vaegrar-laemmna-besvaershaenvisning.313607/

Det bottnar i en personlig konflikt och är inte en uppfattning flertalet håller med om.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
F
Sockerhög Sockerhög skrev:
Kommunala lantmäteriet...:thinking:?
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/

Det finns kommunala lantmäterimyndigheter i 39 av Sveriges kommuner.
De kommunala lantmäterimyndigheterna ansvarar för lantmäteriförrättningar och bildande av samfällighetsföreningar inom den egna kommunen. Detta innebär att de handlägger ärenden om till exempel fastighetsbildning, fastighetsbestämning, särskild gränsutmärkning och fastighetsregistrering.

För övriga kommuner i landet är det vi på Lantmäteriet som handlägger dessa ärenden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Ta ut kartor från lantmäteriet för båda fastigheterna. Det är gratis från kundtjänst och kommer på mail inom några minuter oftast. Där finns tomtgränserna inritade med måttangivelser oftast och ibland kan det till och med vara angivet vad det är för sorts markering.
Fast det beror ju på när fastigheten är avstyckad, i mitt fall är det ett handskrivet papper och en gammal handritad karta med referenser på ålderdomlig svenska till "markerat med dubb i sten" som jag inte kan hitta.

Nu spelar det inte så stor roll för mej då tomterna här är stora och jag har trevliga grannar som inte heller bryr sej speciellt mycket om exakt var gränserna går.
 
E Erik den Store skrev:
Hej falken42. Befintliga gränspinnar är juridiskt bindande tillsammans med tomtkarta. Ofta vill grannar kolla var gränsen går med moderna metoder som kan skilja lite grann. grannarna hoppas ofta på skillnader till deras fördel men det är fortfarande de gamla befintliga som gäller. Det är det du en gång köpte på.

Den som vill ha en kontroll får såklart stå för kostnaden. Blir lätt 10000 med det statliga lantmäteriet. och det till ingen nytta i de flesta fall. Titta på bilden så ser ni vad klåparna på lantmäteriet gjort hos min gamla far nyligen. Grannen har tydligen velat kolla en befintlig gränsmarkering. De såg ut så för 60år sedan. Med Lantmäteriets instrument skiljer det typ 20cm. De tog utan lov och borrade ner en ny markering som de även göt fast i berget inne på fars tomt. Juridiskt helt fel enligt lantmeteriet själva nu i efterhand . Måste ha varit någon nyanställd som lockats av maktmissbruk som är så typiskt för myndigheterna idag.
[bild]
Tar du ut lantmäteriet och det blir annorlunda med ny gräns så är det den nya gränsen som gäller.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite bakgrund till ovanstående. [länk]

Det bottnar i en personlig konflikt och är inte en uppfattning flertalet håller med om.
OK, läst det och fattar...:p
 
T twoody skrev:
Tar du ut lantmäteriet och det blir annorlunda med ny gräns så är det den nya gränsen som gäller.
Det blir det inte. Hittar de en gränspinne som inte är flyttad så gäller den.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir det inte. Hittar de en gränspinne som inte är flyttad så gäller den.
Nej det blir nya punkter om det visar sig att ny teknik mötet noggrannare.
 
A abbe_ skrev:
Så gjorde jag det funkar bra om tomten är plan. är det stor lutning måste man ta hänsyn till det, då tomtmåtten är längs en tänkt vågrät tomtgräns! det kan göra skillnad.
Precis, skulle kanske skrivit att måtten utgår från horisontalplanet
 
Jag är helt överväldigad över alla kloka svar.som jag fått. Nu sätter jag ut en pinne på den framräknade 4:e gränsmarkeringen.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi hade en dispyt med grannen om vår gemensamma tomtgräns nyligen. Alla våra gränsmarkeringar är synliga järnrör som sitter fast i berg. Vi ville dra ett enkelt trådstaket mellan våra tomter pga att vi hade skaffat oss en hund. Dessutom planerade vi att dra våra vatten- och avloppsledningar i isoler-lådor intill staketet, eftersom kommunen tvingade alla att ansluta sig till det nya VA-nätet. Vi drog ett murarsnöre mellan gränsmarkeringarna och grannen blev rasande och sa, att gränsmarkeringarna inte längre gällde! Istället skulle man mäta den nya gränsen från deras husfasader, 4.5 m från deras gäststuga och 6 m frän deras huvudbyggnad. De menade, att kommunen hade bestämt om tomtgränsen, i och med att de hade fått bygglovet beviljat! Deras hus stod 3.7 m resp. 4.0 m från den riktiga tomtgränsen. De hade planterat syrenbuskar på min sida av tomtgränsen och jag erbjöd mig att köpa dem. Enligt dem hade kommunen beviljat dem en större tomt i och med bygglovet. Vi åkte till kommunhuset och pratade med byggkontoret och lantmäteriet och visst gällde de gamla gränsmarkeringarna fortfarande. Byggnaden kunde ju hamna fel t o m 5 m sa de. Vi stod på oss och slog ner några trästolpar en halv meter in på vår sida. Grannen rusade ut och gastade "de ska bort!" Vi slog sedan ner alla stolpar längs gränsen och drog vårt staket. Det här var bara en av många tvister mellan oss.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
MiTi och 10 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Vi hade en dispyt med grannen om vår gemensamma tomtgräns nyligen. Alla våra gränsmarkeringar är synliga järnrör som sitter fast i berg. Vi ville dra ett enkelt trådstaket mellan våra tomter pga att vi hade skaffat oss en hund. Dessutom planerade vi att dra våra vatten- och avloppsledningar i isoler-lådor intill staketet, eftersom kommunen tvingade alla att ansluta sig till det nya VA-nätet. Vi drog ett murarsnöre mellan gränsmarkeringarna och grannen blev rasande och sa, att gränsmarkeringarna inte längre gällde! Istället skulle man mäta den nya gränsen från deras husfasader, 4.5 m från deras gäststuga och 6 m frän deras huvudbyggnad. De menade, att kommunen hade bestämt om tomtgränsen, i och med att de hade fått bygglovet beviljat! Deras hus stod 3.7 m resp. 4.0 m från den riktiga tomtgränsen. De hade planterat syrenbuskar på min sida av tomtgränsen och jag erbjöd mig att köpa dem. Enligt dem hade kommunen beviljat dem en större tomt i och med bygglovet. Vi åkte till kommunhuset och pratade med byggkontoret och lantmäteriet och visst gällde de gamla gränsmarkeringarna fortfarande. Byggnaden kunde ju hamna fel t o m 5 m sa de. Vi stod på oss och slog ner några trästolpar en halv meter in på vår sida. Grannen rusade ut och gastade "de ska bort!" Vi slog sedan ner alla stolpar längs gränsen och drog vårt staket. Det här var bara en av många tvister mellan oss.
Hur slutade det? Att alla ska vara så jäkla jobbiga och inte kunna ge/ta/fatta, ska ändå bo bredvid varann, och inte helt kul och bo om man inte tål varann..
 
  • Gilla
Kujansuk och 2 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det här var bara en av många tvister mellan oss.
Flyttade ni eller grannen först?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
När jag läser dessa trådar blir jag bara väldigt glad att jag bygger hus på landet och en bit från grannar! :)

Märkligt att folk ska vara så jäkla hårda på mitt och ditt när det handlar om en meter hit eller dit....
 
  • Gilla
Traeskmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.