Byggahus.se
Hej!

Har rivit bort gammal panel(då vi tyckte den var ful) och ska sätta upp ny men noterade att den gamla isoleringen verkar ha blivit grön eller ser den ut så? Huset är från 60 talet och utbyggt i omgångar.

Hur gör jag för att korrekt isolera innan jag sätter upp den nya panelen? Kan vara trevligt att få det lite varmare också när vi ändå är igång.

Se bifogade bilder. Tack på förhand!
 
  • Gammal isolering som ser grön ut i en väggkonstruktion med borttagen panel och synligt träverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal grön isolering bakom bortriven träpanel i hörn av äldre hus, synlig bjälke och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med borttagen panel som exponerar gammal grön isolering mellan träreglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kuruten skrev:
Hej!

Har rivit bort gammal panel(då vi tyckte den var ful) och ska sätta upp ny men noterade att den gamla isoleringen verkar ha blivit grön eller ser den ut så? Huset är från 60 talet och utbyggt i omgångar.

Hur gör jag för att korrekt isolera innan jag sätter upp den nya panelen? Kan vara trevligt att få det lite varmare också när vi ändå är igång.

Se bifogade bilder. Tack på förhand!
Det där är stenullsisolering. Den ska vara grön. Jag tror du behöver ta reda på hur hela väggen är uppbyggd. Jag ser bitar av takpapp. Märkligt inslag i en vägg. Det är nog mer du behöver fundera på innan du sätter igång. Är det tätt utifrån? Finns någon isolering i övrigt?
 
Okej, är den grön ursprunglig?

Vet ej hur hela väggen är uppbyggd men antar att man isolerat lite inifrån bara och ursprungligen har det inte varit någon alls då det är kallt i huset är min lekmans bedömning.

Jag tycker det verkade torrt men det har blivit vattenskadat i högra hörnet nedtill på läkten under fönsterkarmen. En bräda som var rutten byttes förra året så vi tror att vattnet kommit in via den.

Så som det är gjort verkar ju dock ha funkat i alla år men varför är det takpapp där?
 
S
K kuruten skrev:
Okej, är den grön ursprunglig?

Vet ej hur hela väggen är uppbyggd men antar att man isolerat lite inifrån bara och ursprungligen har det inte varit någon alls då det är kallt i huset är min lekmans bedömning.

Jag tycker det verkade torrt men det har blivit vattenskadat i högra hörnet nedtill på läkten under fönsterkarmen. En bräda som var rutten byttes förra året så vi tror att vattnet kommit in via den.

Så som det är gjort verkar ju dock ha funkat i alla år men varför är det takpapp där?
Min isolering från 1958 ser ungefär likadan ut så tror inte du behöver oroa dig över isoleringens färg i alla fall.
 
S SvanteC skrev:
Min isolering från 1958 ser ungefär likadan ut så tror inte du behöver oroa dig över isoleringens färg i alla fall.
Okej tack för det.

Någon som har svar på övriga frågeställningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.