694 läst · 2 svar
694 läst
2 svar
Udda idé: klämma linisolering på insida yttervägg mha plywood och distanshyslor
Hej på er!
Har en idé om annorlunda lösning för tilläggsisolering av insida yttervägg som jag gärna hör vad andra tänker om.
Huset är från 1908. Stommen av stående plankvägg.
Väggen jag vill tilläggsisolera består idag av (utifrån) Panel, luftspalt, vindpapp, stående plankvägg masonit, målad tapet.
Det stora problemet isoleringsmässigt med dagens konstruktion är att stående plankväggen har springor som släpper igenom luft och bildar kylande kanaler mellan masonit och plankvägg på insidan.
Min tanke på lösning är att riva bort masoniten och med hjälp av distanshylsor och 12mm konstruktionsplywood klämma fast 30 mm linisolering till att bli ett 20 mm lager linisolering som förhindrar det kylande draget på insidan stående plankväggen.
Nya väggen skulle isf bli utifrån: Panel, luftspalt, vindpapp, stående plankvägg, fastklämd linisolering, plywood, gips, färg.
Anledningen till att jag inte reglar upp som man brukar är att jag vill hålla påbyggnaden nere så pass att jag skipper flytta ut befintligt element. Genom att använda distanshylsor istället för reglar får jag också en konstruktion helt utan köldbryggor.
Vad tror ni om konstruktionen?
Har en idé om annorlunda lösning för tilläggsisolering av insida yttervägg som jag gärna hör vad andra tänker om.
Huset är från 1908. Stommen av stående plankvägg.
Väggen jag vill tilläggsisolera består idag av (utifrån) Panel, luftspalt, vindpapp, stående plankvägg masonit, målad tapet.
Det stora problemet isoleringsmässigt med dagens konstruktion är att stående plankväggen har springor som släpper igenom luft och bildar kylande kanaler mellan masonit och plankvägg på insidan.
Min tanke på lösning är att riva bort masoniten och med hjälp av distanshylsor och 12mm konstruktionsplywood klämma fast 30 mm linisolering till att bli ett 20 mm lager linisolering som förhindrar det kylande draget på insidan stående plankväggen.
Nya väggen skulle isf bli utifrån: Panel, luftspalt, vindpapp, stående plankvägg, fastklämd linisolering, plywood, gips, färg.
Anledningen till att jag inte reglar upp som man brukar är att jag vill hålla påbyggnaden nere så pass att jag skipper flytta ut befintligt element. Genom att använda distanshylsor istället för reglar får jag också en konstruktion helt utan köldbryggor.
Vad tror ni om konstruktionen?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det vore nog bra att fokusera på att täta springorna i planket med något bra drev så du får luften att stå stilla innan du isolerar. Din tillkommande isolering förhindrar ju inte drag.
Vad gäller montering av plywood med distanser så låter det bökigt
För att få det någorlunda styvt behöver du skruva hyfsat tätt så det blir många distanser. Ett förslag är att klyva 28x70 mm glespanel på mitten och använda för att regla ut. Det bygger 8 mm mer än du tänkt men bara bra att du inte klämmer ihop isoleringen onödigt mycket.
Vad gäller montering av plywood med distanser så låter det bökigt
Medlem
· Västernorrland
· 11 309 inlägg
Den bästa lösningen är nog att inrikta sig på utsidan......En sådan plankvägg blir aldrig riktigt bra med lösningar på insidan. Bättre att få ett heltäckande extra skal på utsidan. Dock dyrast såklart.......
Klicka här för att svara