Hejsan alla.

Jag har suttit och läst massa lagar och regler men inte blivit något klokare.
Jag har köpt en nybyggd bostadsrätt och har ett iskallt köksgolv trots att det är golvvärme.
Jag sprang runt med min värmekamera och hittade att jag har en del av väggen som är 3-5° varm (-6° ute)
På utsidan sitter inkommande el och fiber för föreningen vilket tar upp större delen av djupet på väggen (Ca 70%)
Det lämnar inte mycket plats till isolering och det leder till min fråga.

Finns det något krav för hur lite isolering man får ha i ett regelfack på ytterväggar?

/Robin

Rickard.
Vad jag vet så finns det inga sånna tydliga regler utan det är oftast teoretiska värden för hela byggnaden som man måste nå, exakt hur man når upp till dom är fritt. Det är inget vidare bra system om du frågar mig men är vad vi har.

Oavsett det så låter ditt problem som ett fel värt att reklamera, det är inte rimligt att golvet ska vara så kallt.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Är huset nyt? Garanti fortfarande? I så fall kan du nog jämföra med de raelstionshandöingsr ni har. Där ser du ganska snabbt om det är byggt efter ritning.

Rickard. Rickard. skrev:
Vad jag vet så finns det inga sånna tydliga regler utan det är oftast teoretiska värden för hela byggnaden som man måste nå, exakt hur man når upp till dom är fritt. Det är inget vidare bra system om du frågar mig men är vad vi har.

Oavsett det så låter ditt problem som ett fel värt att reklamera, det är inte rimligt att golvet ska vara så kallt.
Då verkar det som det jag läst är det tydligaste man kan uppnå.
Har lyft problemet till byggande styrelsen (Företaget som stått för projektet) men de försöker bara slingra sig undan. De påstår att de rest flera utav dessa byggnader och aldrig stött på problem. Medans Byggfirman säger att de följt ritningar.
V VetarN skrev:
Är huset nyt? Garanti fortfarande? I så fall kan du nog jämföra med de raelstionshandöingsr ni har. Där ser du ganska snabbt om det är byggt efter ritning.
Av vad jag förstår så är det gjort enligt ritning.

Men föreningen är involverad så vi ska nog kunna gå till botten med detta tillslut :)

Tackar för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.