Byggahus.se
C
Har i samband med stambyte grävt upp ett par meter av källargrunden för att kunna byta rör ända ut.
Det är nästan 2 m djupt och just där ligger diverse markinstallationer som tarvar handgrävning.

På sikt är jag sugen på att ev. isolera och dränera grunden och av denna anledning tänkte jag passa på att fixa den uppgrävda sträckan nu när det är uppgrävt. Inte för att det är något direkt problem med källaren, men ju torrare och varmare desto bättre tänker jag.

Då det inte syns till någon befintlig dränering har jag då det lilla dilemmat att det dränerade vattnet inte kommer att ha någonstans att ta vägen i detta skede.

Väljer jag iso-/pordrän är jag orolig för att skivorna leder ner vatten från marken och orsakar en rejäl rotblöta i botten av grunden.

Detta problem slipper jag med Platon + en tät isolering som cellplast, men då är istället problemet att grunden är putsad med grov spritputs ner till marken och att därför inte tillåter något uppstick över marknivå.

Vad har ni för tankar och idéer kring detta?
 
R
C cpalm skrev:
Väljer jag iso-/pordrän är jag orolig för att skivorna leder ner vatten från marken och orsakar en rejäl rotblöta i botten av grunden.

Detta problem slipper jag med Platon + en tät isolering som cellplast, men då är istället problemet att grunden är putsad med grov spritputs ner till marken och att därför inte tillåter något uppstick över marknivå.

Vad har ni för tankar och idéer kring detta?
Hej,
När det gäller iso eller podrän så brukar man ju ha en dränslang/rör uk. Platta som leder bort vatten detta gäller även med Platon,
vet inte hur du tänker här?
Cellplast är inte vattentät på något sätt ta en S100 som är en vanlig kvalite mot mark så suger den upp vatten nästintill som en svamp, tror man inte på detta lägg en bit ute så kommer ni se att den mångdubblar sin vikt i regn/vatten.
Oavsett vilken av dom två systemen du väljer så ska dessa montera med en avslutnings list i ovankant som slutar ovan mark, denna ska anslutas till väggen under putsen spånat vattnet ifrån fasaden inte rinner direkt ned i luftningen..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
vet inte hur du tänker här?
Jag lägger förstås ner en dräneringsslang den aktuella sträckan, men den kommer inte att vara kopplad till någonting som leder bort vattnet förrän jag dränerat runt om hela väggen. Så det vatten som hamnar i slangen kommer tills vidare att få tränga vidare ut i marken.

Cellplasten är inte (nödvändigtvis) vattentät, men den kommer heller inte att leda vattnet nedåt enligt min uppfattning. I dräneringsskivor, leca och dylika material med stora öppna porer kommer ju däremot ev. vatten i princip obehindrat rinna ner till botten av materialet. I Platon-systemet är det bara kondensat från väggens utsida som fritt leds ner till dräneringen, vilket lär vara högst obetydliga mängder.

Por-/isodrän skulle jag vilja påstå avslutas 10 cm under markytan om man följer monteringsanvisningarna.
 
R
C cpalm skrev:
Jag lägger förstås ner en dräneringsslang den aktuella sträckan, men den kommer inte att vara kopplad till någonting som leder bort vattnet förrän jag dränerat runt om hela väggen. Så det vatten som hamnar i slangen kommer tills vidare att få tränga vidare ut i marken.

Cellplasten är inte (nödvändigtvis) vattentät, men den kommer heller inte att leda vattnet nedåt enligt min uppfattning. I dräneringsskivor, leca och dylika material med stora öppna porer kommer ju däremot ev. vatten i princip obehindrat rinna ner till botten av materialet. I Platon-systemet är det bara kondensat från väggens utsida som fritt leds ner till dräneringen.

Por-/isodrän skulle jag vilja påstå avslutas 10 cm under markytan om man följer monteringsinstruktionerna.
Ja tänkte på Platon men oavsett om var du avslutar så behöver du en list/toppanslutning som hindrar vattnets väg..
Jag vill inte förorda något utav systemen för båda fungerar bra, så länge man gör alla detaljer rätt..
Har inte suttit med monteringsanvisning på ett tag men har jobbat med detta längre tillbaks i min karriär och vi sålde inte in bara det ena utan det var både och, lite vad kunden önskade och vad som passade det specifika projektet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.