Byggahus.se
Väggarna ser ut så här inifrån ,
Gipsskiva , fuktspärr, gammal tretexskiva , detta sitter på en spontad trävägg ,som i sin tur sitter på en ca 70mm träkonstruktion som då är tom på isolering , ytterst då på denna sitter en liggande fasad panel med en svart papp innanför , min fråga är , jag tänkte isolera 45 mm på insidan, måste jag ta bort den gamla gipsskivan o fuktspärren o tretexskiva , eller kan jag bara regla upp en ny 45 mm vägg o isolera utan fuktspärr ?
Jag har även tänkt o ta ner den liggande panelen utvändigt o lägga i 95 mm isolering o vindskydd o luftspalt o sedan ny panel ytterst , vet inte riktigt i vilken ordning detta kommer o bli
 
L Lennart Holmberg skrev:
Väggarna ser ut så här inifrån ,
Gipsskiva , fuktspärr, gammal tretexskiva , detta sitter på en spontad trävägg ,som i sin tur sitter på en ca 70mm träkonstruktion som då är tom på isolering , ytterst då på denna sitter en liggande fasad panel med en svart papp innanför , min fråga är , jag tänkte isolera 45 mm på insidan, måste jag ta bort den gamla gipsskivan o fuktspärren o tretexskiva , eller kan jag bara regla upp en ny 45 mm vägg o isolera utan fuktspärr ?
Jag har även tänkt o ta ner den liggande panelen utvändigt o lägga i 95 mm isolering o vindskydd o luftspalt o sedan ny panel ytterst , vet inte riktigt i vilken ordning detta kommer o bli
Det går utmärkt att isolera 45mm innanför fuktspärren. Så brukar man göra då man brukar använda det som installationskikt för el m.m.
 
T Tompafix skrev:
Det går utmärkt att isolera 45mm innanför fuktspärren. Så brukar man göra då man brukar använda det som installationskikt för el m.m.
Tack ! Då har det ingen betydelse om jag gör insidan först och sedan isolerat från utsidan när jag hinner , eller tvärtom utsidan först o sedan 45 mm insidan när jag hinner
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Ska du regla på ytterväggen så du får plats med 95mm isolering eller? Med tanke på att du bara har 70mm reglar tänkte jag 😃
 
T Tompafix skrev:
Ska du regla på ytterväggen så du får plats med 95mm isolering eller? Med tanke på att du bara har 70mm reglar tänkte jag 😃
Skall lägga på lite på reglarna
 
Om du ändå ska riva panelen på utsidan så skulle jag regla på liggande reglar för att få in ett lager isolering till från den sidan. Sedan sätta vindpapp och stående panel.
 
B Björn—72 skrev:
Om du ändå ska riva panelen på utsidan så skulle jag regla på liggande reglar för att få in ett lager isolering till från den sidan. Sedan sätta vindpapp och stående panel.
Ja , det är en ide, har lite och ta hänsyn till , tak utsprång , får se hur mycket plats det tar
 
Rör inte insidan.
45 mm instalationslager/ fuktspärr har man med tjock isolering utanför.
Om du isolerar på insidan och har fuktspärren kvar i väggen finns risken att daggpunkten hamnar i väggen.
Öppna o isolera utifrån om du ska göra nått.
 
Isakare Isakare skrev:
Rör inte insidan.
45 mm instalationslager/ fuktspärr har man med tjock isolering utanför.
Om du isolerar på insidan och har fuktspärren kvar i väggen finns risken att daggpunkten hamnar i väggen.
Öppna o isolera utifrån om du ska göra nått.
Ok ! Om jag isolerar först på utsidan 95 eller 120 mm och sedan 45 mm på insidan med fuktspärr kvar i väggen , funkar det då ? Eller jag måste ta ner gips o tretexskiva o regla o isolera 45 o ny fuktspärr
 
Minst 2/3 av isoleringen ska vara på utsidan om plasten.
 
V Vante skrev:
Minst 2/3 av isoleringen ska vara på utsidan om plasten.
Så 95mm skulle kunna funka på utsidan då , helst 120mm
 
95mm räcker, men så klart bättre med mer. En nackdel om du isolerar på insidan är att du förutom alla ytskikt även måste dra om el, fönster och dörrsmygar, kanske vvs, ventilation m.m . Jag hade personligen bara isolerar på insidan om allt skulle rivas ut.
Kan du få till bra att bara isolera på utsidan så besparar du dig ganska mkt jobb.
Vad har du för värmekälla?
 
T Tompafix skrev:
95mm räcker, men så klart bättre med mer. En nackdel om du isolerar på insidan är att du förutom alla ytskikt även måste dra om el, fönster och dörrsmygar, kanske vvs, ventilation m.m . Jag hade personligen bara isolerar på insidan om allt skulle rivas ut.
Kan du få till bra att bara isolera på utsidan så besparar du dig ganska mkt jobb.
Vad har du för värmekälla?
Liten stuga på 75kvm , renoverar lite i taget , bor här samtidigt , byggt nytt kök förra året , då passa jag på och byggde en nytt yttervägg på insidan , tog bort all gammal gips tretexskiva fuktspärr o satte en ny 70mm vägg innanför den liggande spåntade väggen som finns i hela stugan , isolerade , ny fuktspärr o gips på det , till våren skall då utsidan ner ( liggande panel ) o då kommer ny isolering på o ytskydd ont panel , jo ny panel behövs på stugan , jag har inte väldigt mycket taksprång så jag har inte hur mycket plats för en tjockare isolering , hade tänkt 95 mm , får jag plats med 120 så lägger jag det , har idag direkt verkande el , blandat med oljefyllda o några gammal direktverkande , tänkte sätta luft luft till nästa år , oxå har jag kamin som jag eldar i , det går ingen el och tala om i ytterväggarna så det blir inte xtra jobb , det som blir är ju fönstersmygar , just nu det vardagsrummet som behövs renoveras och då tänkte jag kanske då isolera 45 inifrån oxå
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.