Byggahus.se
S Saipala skrev:
Kan vara så att det heter daggpunkt i konstruktörsspråk, den punkt i yttervägg där det faktiskt är noll eller minusgrader vid en given temperatur
Nej!
Det är det läge i ytterväggen, där fukten i luften inifrån kondenserar, och därför fäller ut "dagg".
Så det har ingenting direkt med °C att göra utan, enkelt uttryckt,
med kombinationen utetemperatur och inneluftens RH%.
Och som säker tumregel anger man att ett tätskikt/folie inte får sitta längre ut än 1/3 av isolertjockleken.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, sista strykning efter spackel och slipning av monteringshål.

Men även solen har sina fläckar, vit väggfärg på fodret, ajabaja[bild]
Jag har absolut ingenting emot dig, oftast snarare tvärtom. Men ibland blir det alldeles för uppenbart att du trollar..
 
C C.Lundin skrev:
Jag har absolut ingenting emot dig, oftast snarare tvärtom. Men ibland blir det alldeles för uppenbart att du trollar..
Kanske om man är hantverkare, fast istället för att känna sig trollad kanske man borde ta till sig lite av kritiken istället?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske om man är hantverkare, fast istället för att känna sig trollad kanske man borde ta till sig lite av kritiken istället?
Jag är inte hantverkare och har nästan aldrig satt lister. Men texten du skrev i samband med bilden du publicerade blir för uppenbart.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, sista strykning efter spackel och slipning av monteringshål.

Men även solen har sina fläckar, vit väggfärg på fodret, ajabaja[bild]
Och väldigt stor glipa mellan sockeln och foderklossen.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Och väldigt stor glipa mellan sockeln och foderklossen.
Den är lös! Men måste nog kanske justera den lite innan den monteras för gott, men lite bättre nu

Justerbar list i hörnet av två väggar nära golvet, löst monterad och inte helt perfekt anpassad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jaså du jobbar på bygge eftersom du vet hur det går till.
För det är väl inget ogrundat påstående du kastar ur dig?
Nej, men jag kom med förslag på hur problemet med snö, som framstod som ett problem på en bild i ett tidigare inlägg, kunde lösas.

Uppenbarligen är inte byggarbetarna själva kompetenta att göra annat än att klaga på saken.
 
Tycker tråden lite blivit, kolla här på min Dacia hur fult det är, sen kommer nästa bild, ja kolla på min BMW, här är det minsann snyggt. Man kan inte jämföra Anders perfekta lägenhet med ett dussin budget bygge. Trist att lägstanivån är så låg. Jag brukar titta efter detaljer när man besöker bekanta och nivån på nybyggt ligger på vad jag sett över det som ses hos TS, men jag har aldrig sett något i nivån med hos Anders. När vi letade hus, framför äldre hus, så var det nog betydligt mindre än 10 procent som hade i närheten av den finish Anders har på sina lister på sådant som ändrats över åren. I sekelskifteshus är det ju dock oftast gjort mkt bra från början så jag räknar bara det som gjorts om / byggts till.

Jo, förresten, mina föräldrar totalrenoverade ett hus på 90-talet och farsan är nästan i nivå med Anders M i fråga om detaljer. Där fick de till finishen fast allt var bortlejt. Men han var bekant med den som ägde byggbolaget så jag förstod som de skickade bra gubbar...
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej!
Det är det läge i ytterväggen, där fukten i luften inifrån kondenserar, och därför fäller ut "dagg".
Så det har ingenting direkt med °C att göra utan, enkelt uttryckt,
med kombinationen utetemperatur och inneluftens RH%.
Och som säker tumregel anger man att ett tätskikt/folie inte får sitta längre ut än 1/3 av isolertjockleken.
Du har säkert rätt, är inte värst bevandrad i väggkonstruktioner men jag vet att det fryser inuti dom
 
Jag ser orsaken på bilderna varför jag gör saker själv.
Lister snedsågar man i skarvar för att de inte ska synas så mycket.
Det går att få fast lister utan stora skruvskallar även om det är betong, det är dock lite mer komplicerat. Jag hade limmat och satt tryck på från annan vägg med en exakt regel.
Silikon hade jag inte accepterat alls.
Det finns ringar i trä som man har runt rör. Du får börja med att skära jämt med parketten med en kniv som har flexibelt blad och sedan passa in ringarna.
Ska det bli bra får man göra jobbet själv.
 
O Otsef skrev:
Jag ser orsaken på bilderna varför jag gör saker själv.
Lister snedsågar man i skarvar för att de inte ska synas så mycket.
Det går att få fast lister utan stora skruvskallar även om det är betong, det är dock lite mer komplicerat. Jag hade limmat och satt tryck på från annan vägg med en exakt regel.
Silikon hade jag inte accepterat alls.
Det finns ringar i trä som man har runt rör. Du får börja med att skära jämt med parketten med en kniv som har flexibelt blad och sedan passa in ringarna.
Ska det bli bra får man göra jobbet själv.
Finns absolut sanning i inlägget.......men du eller någon annan kan väl inte bygga 50-100 lägenheter själv? 2 helt olika världar. Det jag menar är att "kravet" du redogör för inte är applicerbart på nyproduktion i stor skala. Limma och sätta en sockel i spänn med regel tar lika lång tid som hela montaget av socklar i lägenheten förväntas ta....typ.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det går att köra dyra raka lister också, och ett bra lim som greppar direkt. När jag körde lister i solid ek (100kr meter för 15 år sedan) så passade de perfekt och jag behövde bara limma. Man får det man betalar för.
 
J JohanLun skrev:
Tycker tråden lite blivit, kolla här på min Dacia hur fult det är, sen kommer nästa bild, ja kolla på min BMW, här är det minsann snyggt. Man kan inte jämföra Anders perfekta lägenhet med ett dussin budget bygge. Trist att lägstanivån är så låg. Jag brukar titta efter detaljer när man besöker bekanta och nivån på nybyggt ligger på vad jag sett över det som ses hos TS, men jag har aldrig sett något i nivån med hos Anders. När vi letade hus, framför äldre hus, så var det nog betydligt mindre än 10 procent som hade i närheten av den finish Anders har på sina lister på sådant som ändrats över åren. I sekelskifteshus är det ju dock oftast gjort mkt bra från början så jag räknar bara det som gjorts om / byggts till.

Jo, förresten, mina föräldrar totalrenoverade ett hus på 90-talet och farsan är nästan i nivå med Anders M i fråga om detaljer. Där fick de till finishen fast allt var bortlejt. Men han var bekant med den som ägde byggbolaget så jag förstod som de skickade bra gubbar...
Nej men kanske inte kan förvänta sig den nivån. Iaf inte i nybygge, men lägsta nivån måste upp rejält. Det finns också en miljöaspekt. Hög nivå överlever längre än låg nivå. Det gäller allt från prylar till renoveringar.

Det heter ju Buy quality and cry once.
 
N Noseone skrev:
Nej, men jag kom med förslag på hur problemet med snö, som framstod som ett problem på en bild i ett tidigare inlägg, kunde lösas.

Uppenbarligen är inte byggarbetarna själva kompetenta att göra annat än att klaga på saken.
Tycker det enda som är uppenbart är att du inte har någon aning om vad du pratar om.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Tycker det enda som är uppenbart är att du inte har någon aning om vad du pratar om.
Fint, kom med ett genomförbart förslag som underlättar för byggarbetare på vintern själv då?

Eller är det bara klaga som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.