Byggahus.se

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

100k läst  510 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Mer som SCA och Essity

2. lunarayo
    Medlem Nivå 4
    Får du lov att hoppa av om standarden skiljer sig nämnvärt från visningalägenheter och katalog?

3. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag har full förståelse för att nyproduktion styrs hårt av tidspress och ekonomi och man gör de val som är enklast, jag har aldrig (och tror aldrig jag kommer) köpt ny lägenhet. De nyare lägenheter (hyres) jag bott i har haft ganska låg detaljfinish dock inte i närheten så usel som dessa bilder visar. Jag är helt övertygad det finns massor av duktiga hantverkare därute. Det finns troligen lika många klåpare. Som i de flesta branscher. Om dessutom chefen premierar snabbhet framför kvalitet så är jag inte förvånad att det ser ut så här. Jag har hört många som är missnöjda med nybyggen och få som är nöjda samtidigt så tror jag många har för högt ställda förväntningar - standardlägenheten är en Dacia och inte en bmw.

Det finns mer än en anledning att jag gillar sekelskifteshus... men det finns många otroligt fina nybyggnationer och renovering där man lyckas med finishen.

Jag önskar ts lycka till för att få de största grodorna fixade men tror samtidigt nivån aldrig kommer bli det ts nog förväntat sig.

Undrar om det är för att de flesta bara köper en ny lägenhet i livet man kan komma undan med detta. Skulle tex en bil eller telefon ha samma kvalitetsproblem skulle man aldrig välja det märket igen. Byggbolag är kanske inte beroende av nöjda och återkommande kunder som i andra branscher?

Redigerat 20 apr 17:25
  4. N
    Medlem · Nivå 12
    Hehe, tydligen träffade jag en öm tå....

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Nivå 4
    Ja de har till stora delar samma ägare, det stämmer, det är ju en naturlig följd av avknoppningen.

Återigen, det är två separata bolag som inte ingår i samma koncern. Så att det skulle sitta NCC personal i brf:ns styrelse låter väldigt konstigt.

6. C
    Medlem · Nivå 9
    Detta är en genuint ställd fråga och jag undrar faktiskt på riktigt.
    Absolut inte för att klanka ner på dig eller försvara utförandet.
    Men hur är det med kontraktet, står det att din lägenhet kommer ha samma utförande rent kvalitetsmässigt och samma val av ytskikt? Ofta står det inte och jag misstänker att det inte gör det heller i detta fall.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Nivå 9
    Nädå, hedern är fortfarande intakt. Tycker bara att felaktiga och svagbegåvade inlägg kan skrivas på andra forum. Du är ju helt ute och viftar.....och är troligen medveten om det vilket gör ditt fejkade hanverkarförakt löjligt och onödigt. Skärpning!

8. G
    Medlem Nivå 2
    Jag köpte själv ett nyproducerat radhus för ett par år sen. Eftersom jag varit med på ca 1000 lgh besiktningar så anmärkte jag själv på ganska mycket. Men jag förstod också att jag var medbjuden som gäst på besiktningen.(Goodwill) eller vad man vill kalla det. Vissa saker fick jag medhåll på medans vissa saker fick jag leva med.

Dom hade t.ex skjutit socklar, foder och taklister med enorma dykertspikar. Fula stora hål. Men det va inget fel. Nu ca 2år så tänker jag inte på dem. Skulle jag göra om skulle jag använda betydligt mindre spik.

9. F
    Medlem Nivå 6
    Finns inget sånt såvitt jag vet. Men det står inte heller i kontraktet att ex. socklarna skall skruvas. När jag var i kontakt med projektchefen hänvisade hon till visningslägenheten och den standarden som fanns där. Tror du att finishen i den lägenheten såg ut som min? Nope, så då fallerar ju hela argumentet. Dessutom var socklarna i visningslägenheten spikade/limmade.

10. F
    Medlem Nivå 6
    Du jämför ju fortfarande lite olika saker. Om du exempelvis köper upp en tomt och skall bygga med Myresjöhus. Du går till en visningsvilla och får broschyrer med täckbrickor, professionella hantverk gällande kvalité och estetiskt tilltalande socklar, foder, och andra detaljer som silikon runt WC-stol, fogen mellan stänkskydd och kakel samt klinkerplattor, etc. Och sedan, ett halvår senare, skall se ditt hus, där du och din familj skall bo, så är det måånga repor och skador på dörrar, golv och socklar. Du ser inga täckbrickor utan stora hål som fyllts på med mjukfog. Och så vidare, you know the story.

Skall du acceptera att du faktiskt inte fått det du betalat för?

11. F
    Medlem Nivå 6
    Nu skall ju inte säga att detta är något mästarhantverk, men här i HSBs bygge har de väl ändå ansträngt sig liiite mer.

12. J
    Medlem Nivå 3
    Nu hade jag väl främst en betongstomme med utanpåliggande isolering i åtanke. Då tänker jag att betongen varken gör från eller till under ett fönster ur isolerhänseende. Med en träregelstomme och mellanliggande isolering köper jag ditt resonemang om att hela väggpartiet måste flyttas utåt för att behålla isoleringens tjocklek.

En vanlig termostat blir ju egentligen fel direkt man väljer att ha långa gardiner. Jag hade gärna haft en trådad rumsgivare/rumstermostat istället för lösningen du föreslår.

Nu har vi halkat ifrån ämnet en del. För att återgå till ämnet och det TS visat så har jag nog ändå mest problem med val av övergångslist mellan parketten/laminat och det klinkrade golvet. Här hade jag nog valt en list som liknar laminatet/parketten istället.

Rent genererellt skulle jag nog hoppas på att hantverkare fuskar där det inte blir så synligt om jag en dag köper en nyproducerad BR. Undvik alltså gärna att fuska där man riskerar att vistas en längre tid eller passera ofta. Ex, området kring tv-apparaten, områden man ser när man sitter på toa, det man ser vid köksbordet, vid ytterdörren och taket i sovrummet. Det mesta andra ser man nog inte om man inte väljer att leta. :cool:

13. C
    Medlem · Nivå 9
    Det är ytterst ovanligt att ytterväggarna är i betong.

• Laddar…
  14. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hur lång tid tog renoveringen av lägenheten?
    som fortfarande inte är helt klar.

15. J
    Medlem Nivå 3
    Såklart, nu när jag tänker på det och hur det brukar se ut under byggtiden inser jag att det bara är vissa mellanväggar som är betong. Tack för rättelsen.