Byggahus.se

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

100k läst  510 svar

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag har varit medlem i ett par år, och Jo, det är inte mycket konstruktivism på andra laget i trådar som dessa. Oftast tycker de inte ens det är ett problem

2. U
    Medlem · Nivå 9
    Problemet är att de stora bolagen ska tjäna så mycket som möjligt på produktionen. Då blir det inte utrymme för att det ska ta någon längre tid.
    Förseningar i bygget är förknippade med sanktioner och det vill företagen undvika.
    Ursäktar inte dåligt hantverk men det är förklaringen.
    En riktig hantverkare har sin yrkesheder och lämnar inte ett halvtaffligt arbete efter sig, men hur många är villiga ett betala hans höga timpris när det går att få billiga "klåpare" som bara tar halva timpengen.
    Man får vad man betalar för. Som alltid är det pengarna som styr och den som i slutänden förlorar är den lille konsumenten.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Det finns nog fler än du som tänker på det här men det är liksom inte försvarbart eller ens möjligt rent tidsmässigt att bygga ett tält över varje valv för att sedan ta ner det efter två dagar.

Det hade blivit världens första tält-jojo

Det är ju inte en lägenhet i taget heller hehe...

4. C
    Medlem · Nivå 8
    Jag håller med dig att det inte är speciellt konstruktivt att klaga, men det finns inte något easyfix på all snö som eventuellt kommer på vintern.
    Som många redan nämnt så skulle ställning med väderskydd till valvet ej vara ekonomiskt försvarbart då det skulle medföra mycket längre byggtider samt en hög kostnad i sig med allt vad det innebär. Kranlyft, gjutning o.s.v. skulle i princip bli omöjligt.
    Man jobbar med snösegel på nätter och helger, men på dagen under arbetstid faller det också snö ganska ofta.

Att påstå att alla i byggbranschen är idioter är en överdrift, vilket jag gissar att du själv begriper också. Många av mina kollegor är antingen civilingenjörer eller högskoleingenjörer, så fullt av idioter är det i varje fall inte.
    Brist på lösningar av snöhantering? Möjligt.

5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    I min branch är det 99.9% civilingenjörer och en och annan högskoleingenjör. Finns mängder av klåpare ändå. Är liksom ingen garanti pga utbildning. Om en person saknar högre studie är det näst intill garanterat denna inte jobbar ingenjörsmässigt osv. Men åt andra hållet finns inga garantier

6. U
    Medlem · Nivå 9
    Varför själv krångla till det när man kan låta en ingenjör göra det.....

• Laddar…
  7. G
    Medlem Nivå 2
    Jag klagar inte att det är snö. Ville bara ge lite perspektiv till bilden med linjelasern och perfekt linjerade dosor som kom upp från golvet.
    Tror t.o.m. Att jag skrev att det är något med valv och vinter som gör mig VARM inombords, även om fingrarna ibland känns sega.

Vi använder pressar, eller snösegel som dom också kallas. När det är snö på dessa är det enda alternativet att lyfta dom med kran. Därför är det kvällar och helger som gäller.

Jag håller faktiskt med trådskaparen att hans socklar och fula fog i golvet är sjukt dåligt genomfört. Så gör man inte 2019. Gerning av foder trodde jag var standard idag.
    Jag framförde bara att det är beställaren som skall ställas till svars. Inte gubbarna som håller i hammaren/spikpistolen (eller skruvdragaren i detta fall)

Och tänk, jag är en ingenjör. En ödmjuk sådan som ofta lär mig av 'sånna' som endast har gymnasieutbildning, om ens det.

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Det finns ett välgrundat uttryck, som säger. -"det finns inget värre är den välutbildade ointelligensen!".
    Så god utbildning är på i inget vis en garanti för klokhet. Dvs. Världen är full av välutbildade idioter!

Professor Staffan

9. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Ja det finns kvar, och "ehh jag ska inte bo här"

10. F
    Medlem · Nivå 6
    Hantverksyrket handlar alltid om nivåer...
    Vilken nivå vill kunden ha... Alltså inte lägenhetsköparen, utan beställaren.
    Personligen håller jag med TS om att det ser inte klokt ut. Färdigmålade snickerier, ja då ser man skarvar och skruv/spikhål, tyvärr...
    Fogningen runt rören ser förskräcklig ut!
    Att få en besiktningsman nöjd är en sak...
    Har vid flertalet tillfällen fått uppdraget att lösa problem med besvärliga köpare, typ TS (beställarens åsikt).
    Man är alltid lite nervös för vad man har att vänta sig, men det brukar lösa sig...
    Sist fick jag kommentaren: -”Äntligen har vi fått en riktig målare!” Det jag gjorde va inget märkvärdigt, tog mig knappt en timme...
    Att jämföra med bilindustrin går inte...
    Väggar ska besiktigas från två meter utan släpljus ock snickerier från en meter.
    Vissa kunder vill ha högre nivå, då kostar det...

11. lunarayo
    Medlem Nivå 4
    Det är därför det känns så osäkert att köpa nyproduktion. Man vet inte vad man får i slutändan, oavsett hur visningslägenheterna sett ut. Och sen verkar det omöjligt att ifrågasätta slutresultatet även om standarden är en annan än det man blivit lovad. Bättre att se vad man får och bestämma utifrån vad man ser hur mycket man är beredd att betala.

Att behöva åka och köpa reservdelar och finjustera en lägenhet som är helt ny och man betalt 3 miljoner för verkar galet.

• Laddar…
  12. R
    Medlem Nivå 4
    Det verkar vara så att definitionen av kvalitet behöver definieras bättre när det gäller nyproduktion.

Man brukar tala om V&V inom industrin. Det står för verifiering och validering.
    Verifiering handlar om att man uppfyller kraven.
    Validering handlar om att kraven är rätt ställda.

När en byggarbetare säger att de följer ritning och uppfyller branschstandard, så kan detta mycket väl stämma. Det är verifierat att alla kraven är uppfyllda.
    Problemet är att kraven (branschstandarden) inte är validerade. Stora glipor vid lister kan uppfylla en branschstandard, men fortfarande göra en kund missnöjd. Branschstandardens krav är därmed inte validerade mot slutkunden.

Mitt förslag är att antingen uppdatera branschstandarden eller att ta fram nya väldefinierade standarder som bättre följer kundens olika förväntningar.

Kunden skulle t.ex. kunna få välja:
    Standard A: (Normalt slarvigt): +0 kr
    Standard B: (Normal bra standard): +5000 kr.
    Standard C: (Perfektion): +10000 kr.

Kunden blir glad och hantverkarna får betalt!

• Laddar…
  13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Håller med och sekelskifte ser också bättre ut, win win :D

14. K
    Medlem Nivå 1

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 2
    Dom där manchetterna är nog 50 år yngre än vad rören är :,)

Edit: det blev lite galet