Byggahus.se
Björn Melander Björn Melander skrev:
Om du vill uppnå en så bra ljudisolation som möjligt ska du inte skiva insida yttervägg.

Det bästa i ditt fall är att gipsa insida regelfacken med utegips 2-3 lag (täta noggrant) och efter det isolering som ör öppen. Sedan gör du en luftspalt, så stor som möjligt, därefter plåtregel helst 95 mm med minst 3 lag gips på insida. Kom även ihåg tak golv, dörrar/glas, genomföringar och vent.
Vänta nu... Menar du att jag ska sätta gipsen mellan reglarna längst in mot vinpappen?
 
N Nybyggarens skrev:
Den var extremt billig.
Du har rätt.. Det kommer bli fel. Jag får montera skivorna liggandes istället.
Man får vad man betalar för.
Och att köpa billigt innebär nästan alltid att det blir dyrare till slut när man lagat allt som blev fel.
 
  • Gilla
Linus94 och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Vänta nu... Menar du att jag ska sätta gipsen mellan reglarna längst in mot vinpappen?
Ja, gipsen längst in i regelfacken, aldrig 3 avskiljande lager efter varandra i en ljudisolerande konstruktion.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ja, gipsen längst in i regelfacken, aldrig 3 avskiljande lager efter varandra i en ljudisolerande konstruktion.
Okey. Men hur fäster jag dem där inne i regelfacken?
 
Limma
 
N Nybyggarens skrev:
Tanken är att de ska skruva på stående 45 mm. Reglar bredvid de nuvarande.
Isoleringen kan man väl skarva?

Jag tänkte för övrigt göra en tjock innervägg på stålreglar. På de reglar vi pratar om ska jag bara sätta en osb-skiva.

Bifogar två exempelbilder
Om du köper längre än 2400 OSB och lägger de ner så borde de gå att få till.
 
Frågan är hur mycket ljudisolering du behöver. Det avgör valet av konstruktion.
 
Sätt nån panel istället, eller råspont.
Kan bli billigt iaf...
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Limma
Men det finns ju inget att stödja skivorna emot där inne..
 
T Tjrex skrev:
[länk]
Ser bra ut! Hittar dock ingen butik son säljer dem..
 
N Nybyggarens skrev:
Men det finns ju inget att stödja skivorna emot där inne..
Har du inget utegips att limma mot salar du på virke (tex 45x45) som du skruvar gipsen mot.
 
N Nybyggarens skrev:
Ser bra ut! Hittar dock ingen butik son säljer dem..
Åk till närmaste bygghandel som säljer Paroc så kan dom säkert hjälpa dig. Jag har flera ggr tagit hem åt mina kunder.
 
Paroc skivan som länkas till ger tyvärr inte speciellt mycket ljudreduktion. Att åstadkomma en bra dämpning av ljudet från ett trumset kräver tunga konstruktioner. Du behöver massa och luftspalt. Som isolering använder du stenull. Flexibatt använder vi alltid när vi gör just trumstudios. Vill du isolera bort trummorna helt behöver du bygga ett flytande rum.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Paroc skivan som länkas till ger tyvärr inte speciellt mycket ljudreduktion. Att åstadkomma en bra dämpning av ljudet från ett trumset kräver tunga konstruktioner. Du behöver massa och luftspalt. Som isolering använder du stenull. Flexibatt använder vi alltid när vi gör just trumstudios. Vill du isolera bort trummorna helt behöver du bygga ett flytande rum.
Björn Melander Björn Melander skrev:
Har du inget utegips att limma mot salar du på virke (tex 45x45) som du skruvar gipsen mot.
Ursäkta om jag inte förstår men vad menas med att "Sala" på virket?

Varför stenull förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.